Náš test: atraktivní španělské SUV Seat Ateca
21. 11. 2016
Ateca je historicky první kompaktní esúvéčko španělské značky, které je využitelné jak v městském provozu na každodenní aktivity, tak i pro aktivní víkendový život, který chce, co nejvíce usnadnit. Od svých sourozenců – Tiguana a očekávaného nového Yetiho, který bude uveden příští rok, dává najevo svůj nespoutaný naturel. Španělská novinka dokáže okouzlit.
Díváme se
Seatu se podařilo na jedničku, aby Ateca ve změti nových esúvéček nezapadla do šedi a průměru. V žilách ji koluje horká krev. Španělský temperament se promítá do ostrých linií karoserie. Všudypřítomné prolisy a ostře lomené hrany jsou sice poznávacím znamením většiny nových Seatů, Ateca však roztáčí smyslné flamenco. Přední nárazník ve tvaru písmene X, spolu se stříbrně vyvedenými plastovými doplňky, linoucími se z přídě na záď, jsou jejími hlavními poznávacími znaky. Ostře lomené přední i zadní LED svítilny spolu s 19 palcovými koly podtrhují její charakteristický look. Jako celek působí Ateca velmi dynamicky a přitom robustně. Design je atraktivní, ale i vyvážený zároveň. Vůz je nepřehlédnutelný a daří se mu vzbuzovat emoce. Důkazem budiž nespočet zvídavých i obdivných pohledů během testování.
Nasedáme
V interiéru se designéři Seatu příliš unést nenechali. Jakkoli je Ateca dynamická a emotivní z venku, interiér mnoho emocí nevzbuzuje. Přístrojová deska působí spíše stroze, nepomáhá tomu ani červený dekor. Dílenské zpracování je však na výborné úrovni, přístrojovka je funkční a vyrobená z měkkých plastů. Přístroje jsou orientovány na řidiče, sympaticky ho obklopují. Středovému panelu dominuje 8″ palcový dotykový display a ovládací prvky klimatizace. Ovládání infotainmentu a tlačítek je intuitivní, vše je hezky po ruce a jednoduše ovladatelné. Čím však Ateca boduje nejvíce, je její vnitřní prostor. Díky vyšší výšce se do ní příjemně nastupuje, dostatek prostoru je i na obou řadách sedadel. Místa je všude nadbytek, kokpit je obrovský, je z něj dobře vidět do všech stran. Jako celek působí vzdušně i se zataženou příplatkovou panoramatickou střechou. Tleskáme! Objem kufru, který lze za příplatek ovládat i bezdotykově „kopnutím“ pod nárazníkem, nabízí slušných 485 litrů.
Jedeme
Turbodiesel s objem 2.0 litrů a výkonem 150 koní je sázkou na jistotu, jak po stránce dynamiky, tak hospodárnosti. Není pochyb o tom, že se stane nejrozšířenější volbou při pořízení Atecy. Motor spolupracuje se 6stupňovou manuální převodovkou, která má příjemně krátké a přesné dráhy. Hlavice řadící páky padne skvěle do ruky. Jediné, co se mu dá vytknout je vyšší hlučnost při nízkých otáčkách. Při rychlejší jízdě však Ateca ladně zrychluje a zvuková kulisa přechází zcela do pozadí. Ateca je stejně jako ostatní nové Seaty spíše tužší a o něco sportovnější než zbytek koncernové flotily. Testovaná verze s pohonem všech kol disponuje navíc voličem jízdních režimů Seat Drive Profile. Vedle obligátních módů: Eco, Normal, Sport a Individual přibyly také režimy Off-road a Snow. Nejzajímavější jsou první čtyři jmenované možnosti, přičemž jsem nejčastěji využívala tu sportovní. Spotřeba se při klidné jízdě nepřehoupla přes šest litrů nafty, dynamická kolem sedmi litrů.
Hodnotíme
Ateca je po všech stránkách moderní a příjemné kompaktní SUV, které ocení nejen aktivní řidičky. Je velice atraktivní a nepřehlédnutelná, což se dnes počítá. Ateca se nezalekne ani terénu. Při jízdě má příjemnou jiskru, v případě, že jste vyznavači sportovnější jízdy. Nadchne svým vnitřním prostorem, bohatou výbavou v základu i ekonomickým provozem. Cena s motorizací 1.0 TSI s výbavou Style začíná na 536 900 Kč, testovaná verze Xcellence a pohonem všech kol startuje na 732 900 Kč.
Více na webu Seat