Minielektromobilita pro každého
15. 5. 2024
Ne každý si může dovolit 100% elektromobil nebo plug-in hybrid. Pokud nemáte možnost auto pravidelně a neomezeně dobíjet doma či v práci, musíte se spoléhat výhradně na veřejnou dobíjecí infrastrukturu a to může být otrava. Zajímavou alternativou je lehce elektrifikovaný pohon, neboli mild-hybrid. Je dostupný, praktický a ušetří až 15 % paliva a hlavně emisí. Ve městě totiž dokáže jezdit až 50 % času v bezemisním režimu.
Tento po všech stránkách výhodný pohon nabízí například značka Peugeot, a to rovnou v celé své produktové řadě osobních vozů: od nejmenšího městského hatchbacku 208 až po velké sedmimístné SUV 5008.
Žádná věda
Jak vlastně hybridní pohon funguje? Jeho základním prvkem je benzínový motor PureTech. Ten je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jejíž součástí je maličký elektromotor o výkonu 28 koní. Ani baterie není žádný obr. S využitelnou kapacitou pouhých 432 Wh nezabírá moc prostoru a nepřidává autu moc na váze.
Elektromotor pracuje souběžně s benzínovým, případně v závislosti na okolnostech pracuje buď jeden nebo druhý. O práci se motory dělí bez jakéhokoli zásahu řidiče. Ovšem dělají to dobře, protože zajistí, aby vůz až polovinu času jezdit ve stoprocentně elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Minibaterie s maxiefektem
Baterie je natolik malá, že sama vůz neutáhne. Tedy kousek to zvládne. Jedná se o asi jeden kilometr rychlostí do 30 km/h. To ale nevadí, protože jejím úkolem není dojet co nejdál na elektřinu, ale pomáhat vozu efektivně hospodařit s palivem.
A to zvládá na výbornou! Elektromotor totiž zapojuje, jak jen to jde. Kromě nižší spotřeby to poznáte i podle tichého šustění motoru.
Muší váha
Výhodou malé baterie je její nízká hmotnost. Jízdní dynamika vozu tak zůstane zachována. A co víc, elektrický motor občas ten benzínový pěkně nakopne, a poskytne mu tak příslušnou vzpruhu hlavně při rozjezdu.
Při samotné jízdě je pak hybrid příjemně svižný, hbitý, snadno ovladatelný a neustále připravený zprostředkovat vám intenzívní zážitky z řízení.
Svoboda nedobíjení
Největší výhodou hybridu je to, že se obejde bez zásuvek a dobíjecích stanic. Dobíjí se totiž výhradně za jízdy rekuperací. Nejefektivněji pracuje v městském provozu. Časté brzdění, poskakování v zácpě či dojíždění na semaforech mu umožňuje rekuperovat energii, kterou vám pak štědře vrátí. Oproti vozu s klasickým benzínovým pohonem tak ve městě ušetříte až dva a půl litru paliva na sto kilometrů.
Mimo město už vám tolik šťávy neuspoří, konkrétně se jedná o asi 0,7 litru na sto kilometrů. Nejmíň mu sedí dálnice. Tam má stejnou spotřebu jako vůz se spalovacím motorem. V průměru úspora paliva hybridního vozu představuje asi jeden litr na sto kilometrů, což odpovídá snížení emisí asi o 20 gramů CO2 na kilometr.
Za dobrou cenu
Hybrid je oproti ostatním ekologickým pohonům cenově velmi příznivý. U některých modelů, například u SUV 5008, dokonce stojí stejně jako diesel. Nejníže se cena posazená u Peugeotu 208, kde lehce přesahuje hranici půlmilionu korun.
Pod šest set tisíc koupíte například hybridní SUV 2008 či hatchback 308. Těsně pod sedmistovkou startuje atraktivní fastback 408, a připlatíte-li si ještě pár tisíc, můžete mít třeba žhavou novinku, nový Peugeot 3008 hybrid.
Žádné „ale“
Zní to všechno až moc dobře na to, aby v tom nebyl nějaký háček? Možná tušíte zádrhel v servisních nákladech. Přece jen je třeba pečovat o dva motory, místo jednoho. Kupodivu zde žádná past není. Výdaje na údržbu hybridů jsou srovnatelné s konvenčními vozy.
Někde dokonce můžete i ušetřit. Například na prodloužené životnosti brzdových komponent, které jsou díky rekuperaci méně namáhané. A můžete pustit z hlavy i nečekané výdaje za opravy, protože všechny hybridní modely značky Peugeot mají pětiletou záruku v ceně.
Více na webu Peugeot