Rady řidičky: foto Lucie Kudrnovská

Jak se chovat k baterii elektromobilu

18. 7. 2024

V našem letním speciálu se postupně dozvídáte chytré rady jezdkyně Lucie Kudrnovské. Ta v české ecoRally jezdí v elektromobilu Peugeot e-208. Tentokráte Lucie shrnuje základní rady, jak pečovat o baterii v bezemisních autech.

K elektromobilu musíme přistupovat trochu jinak než jako k automobilu se spalovacím motorem. U spalovacího motoru jsme zvyklí natankovat plnou, a jezdit, dokud se opět nepřihlásí „hladové oko“.

Jak je to v případě elektromobilu? Co dělat, nebo spíše nedělat, aby postupem času baterie nedegradovala?

Unknown-1-ve-velke-velikosti
Rady řidičky: foto Lucie Kudrnovská

U elektromobilu bychom měli „do plna“ dobíjet jen v případech, když se chystáme na opravdu dlouhou cestu. Baterie je nejdražší součástka elektromobilu. Proto je třeba se o ni řádně starat.

A jak? Ideálně udržovat baterii nabitou v rozmezí tzv. „20-80“. To znamená neklesat pod 20 % a nenabíjet více než na 80 %. Nemusíte se bát, že vám 80 % nebude stačit.

Například u Peugeotu e-208 s dojezdem 409 km to představuje přes 320 kilometrů, což je pro představu přibližná vzdálenost z Prahy do Bratislavy.

Snimek-obrazovky-2024-03-01-v-18.15.42
Peugeot e:3008: foto Peugeot

U modelu e-3008, který už brzy dorazí na trh, se jedná dokonce o 544 km! Se stoprocentně nabitou baterií pak tento vůz ujede až 680 km.

To, že se spokojíte s 80 procenty, je efektivní jak z hlediska úspory času, tak i kvůli životnosti baterie. Zejména, dobíjíte-li supernabíječkou.

Nejrychleji se elektromobil dobíjí cca do 50 %. Pak rychlost dobíjení klesá. Po dosažení 80 % se schopnosti dobíjení výrazněji zpomalí. Poslední procenta dobíjení tak mohou trvat stejně dlouho, jako desítky procent na začátku dobíjení.

Dobíjení z 20 na 80 % tak například u Peugeotu e-208 trvá asi 30 minut a podobně je na tom i Peugeot e-3008.

Unknown-2-ve-velke-velikosti
dobíjení: foto Lucie Kudrnovská

Ideální je využít čas strávený v kavárně, restauraci nebo na nákupu k dobíjení. Nemusíte čekat u dobíjecí stanice a po návratu k elektromobilu můžete opět vesele pokračovat v cestě.

Nejšetrnější je nabíjení pomocí AC dobíjecí stanice, případně DC (rychlonabíjecí stanice). Využívání supernabíječek neboli „hyperchargerů“ si nechte opravdu jen pro nejnutnější případy.

Pozor dávejte také ve chvíli, kdy elektromobil delší čas nepoužíváte. I nabitá baterie se postupem času vybíjí. Když by auto stálo delší dobu, může se vybít až do 0 %. Tím se nenávratně baterie elektromobilu ničí.

Sdílet článek:

Více na webu Peugeot

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018