Zdroj: archiv webu

Itálie 2021: rady na cestu

3. 8. 2021

Oblíbenou dovolenkovou destinací v přijatelné dojezdové vzdálenosti je Itálie, do které každoročně zamíří tisíce Čechů. Jak dojet hladce do cíle, které cesty můžete využít a na kolik vás přijdou nutné poplatky?

Foto: archiv webu

Individuální dopravě přeje i rozmach carsharingových služeb – dnes tak není problém půjčit si na dovolenou pohodlný karavan, auto pro početnou rodinu nebo sportovní model pro dva. Na zahraniční dovolenou autem tak můžete vyrazit, i když vůz nevlastníte – půjčit si ho můžete třeba přímo od jiného majitele přes P2P casharing HoppyGo. Do Itálie vede hned několik možných tras. Liší se nejen délkou, ale také výší poplatků, které zaplatíte za průjezdy tunely nebo jako mýtné. Ušetřit můžete také za palivo.

Přes Mnichov a průsmyk Brenner
Pokud míříte k jezeru Garda či ke Středozemnímu moři, pravděpodobně zvolíte trasu přes průsmyk Brenner. Pokud to cílová destinace vyloženě nevyžaduje, je lepší vyhnout se Švýcarsku. Tamní dálniční známku je možné koupit jen s platností 14 měsíců a vyjde na zhruba 1100 Kč. Trasa vás povede přes Mnichov, Insbruck a následně přes placený průsmyk Brenner. Jeho průjezd vyjde na 10 €.

Přes Salzburg a Villach
Pokud vyrážíte z Prahy, potom můžete jet přes České Budějovice, Salzburg a Villach. Alternativně je možné jet i přes Mnichov v případě, že vyjíždíte ze západních Čech. V každém případě se tyto dvě trasy setkávají v Salzburgu. Cesta přes Rakousko i Německo by měla být bez problémů. V případě cestování přes Mnichov je důležité vše dobře načasovat, protože místní dopravní špička může cestu pěkně prodloužit. Na této trase narazíte také na placený tunel Katschberg, který vás vyjde na 12.50 €. Alternativně se můžete vydat přes Linec a Klagenfurt. I zde potkáte placený tunel – Bosbruck, jehož projetí vás bude stát 6 €.

Z Brna přes Štýrský Hradec a Villach
Pro ty, kteří se chtějí do Itálie vydat z Brna, v podstatě vede trasa jen přes Vídeň, Graz (česky: Štýrský Hradec) a Villach. Je třeba se mít ale na pozoru a čas odjezdu naplánovat tak, abyste se vyhnuli především Vídni v době dopravní špičky. Cesta do Benátek vám zabere zhruba osm hodin. Tato trasa také nevede přes placené tunely v Rakousku. Je třeba si pořídit pouze rakouskou dálniční známku. Mýtným dálnicím se ale nevyhnete v Itálii. Z rakouských hranic do Benátek vás tato cesta vyjde na zhruba 18 €, do Florencie potom na 37 €.

Foto: archiv webu

Dálniční známky na cestě do Itálie

Pokud trasu do Itálie nepojmete vyloženě výletnickým stylem, pojedete po dálnici. Ceny jednotlivých typů známek v ČR, Rakousku, Slovinsku a Švýcarsku se liší a ne všechny je možné pořídit online, s čímž je dobré počítat.
Platnost a cena: Rakousko/Slovinsko/Švýcarsko
10 dní: A 9.50 € / SLO 15 € (platnost 7 dní)/ CH Není dostupná
30 dní A 27.80 € (platnost 2 měsíce)/ SLO 30 €/ CH 1100 Kč (platnost 14 měsíců)
Poplatky za tunely v Rakousku: A9 Gleinalm tunnel 9.50 €, A9 Bosbruck tunnel 6 €, A10 Tauern tunnel 6.5 €, A10 Katschberg tunnel 6.5 €, A11 Karawanken tunnel 7.6 €, A13 Průsmyk Brenner 10 € a S16 Arlberg tunnel 10.5 €.

Mýtné na italské dálnici
Obrovskou položkou při cestování autem v rámci Itálie je místní dálniční mýto. Na rozdíl od dálničních známek se cena odvíjí od vzdálenosti, kterou na tamních dálnicích urazíte. Při vjezdu na komunikaci si odeberete lístek, který následně při výjezdu odevzdáte na mýtné bráně a automaticky vám bude spočítán finální poplatek. Na branách se dá platit eury či platebními kartami. Italská správa dálnic navíc nabízí online kalkulačku, kde si můžete spočítat, na kolik vás vyjde mýtné. Kalkulačku najdete zde.

Kde tankovat po cestě do Itálie
Česko, Rakousko a Slovinsko mají velmi srovnatelné ceny pohonných hmot. V Německu je palivo zhruba o 15 % dražší než v ČR, v Itálii potom o 20 %. Současně je ale třeba dodat, že Italové mají dobře vyvinutou infrastrukturu pro alternativní paliva LPG a CNG. Ceny u samotných čerpacích stanic se ale mohou měnit. S navigací a nalezením nejlevnějšího místa na dotankování pomůže například aplikace Waze.

Foto: archiv webu

Elektromobilem do Itálie
Cesta elektromobilem i do Itálie už dnes není žádné drama. Infrastruktura nabíjecích stanic Německa, Rakouska i samotné Itálie (především potom sever země) je více než dostatečná.

Pozor na aktuální opatření
Bez ohledu na to, jestli se chcete dostat do Itálie letos autem, vlakem, autobusem nebo letecky, musíte splňovat místní podmínky pro vstup. Vzhledem k tomu, že se mohou změnit ze dne na den, je vhodné sledovat aktuální informace z ověřených zdrojů, například na stránkách Ministerstva zahraničních věcí.

HoppyGo je platforma na sdílení aut, která spojuje ty, kteří si auto chtějí půjčit občasně s majiteli, kteří svá auta nepoužívají denně. Uživatelé tak mohou využít vozů, které by jinak stály na parkovištích. Na druhé straně majitelé mohou tímto způsobem řešit náklady na vlastnictví vozu či si zajistit vedlejší příjem. Platforma čítá přes 2 500 vozů všech kategorií i značek. Jako uživatel máte možnost vybírat mezi luxusními i dostupnými vozy, sporťáky, skříňovými a obytnými dodávkami, rodinnými auty či městskými prcky.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018