Elektromobil Fiat 500: malé auto s velkým srdcem
16. 3. 2022
Elektrický Fiat 500 se těší zájmu nejen Leonarda Di Capria, který v kampani tento elektromobil doporučuje. Malý městský švihák zaujal českou odbornou porotu v anketě AUTO MÉHO SRDCE do té míry, že ho letos poslala do TOP sedmičky nejlepších aut roku. Čtrnáct zkušených novinářek a osobností, které mají k autům blízko, model 500e právě testuje. Čím si Fiat 500e získal jejich srdce?
Opravdový styl dělají detaily
Je nepsaným pravidlem, že povedený outfit nebo to, jak je žena oblečena, dělají detaily. V zemi módy a designu, odkud elektrická „pětistovka“ přijíždí, o tom něco vědí. „Fiátek je to správné italské auto – malé, ale s velkým srdcem. Jeho kabina je navíc takový milý salonek se spoustou milých detailů,“ hodnotí víkendové testování Fiatu 500e šéfredaktorka magazínu Autíčkář.cz, Viola Procházková.
Díky legendárnímu designu je nový Fiat 500e se svými 3,6 metru délky ze všech finalistů nejlépe rozpoznatelný. Přitom tato elektrická verze stojí na zcela nové platformě, s bateriemi umístěnými po celé ploše podlahy.
Tradiční zakulacený tvar karoserie Fiatu 500e ještě vylepšuje testovaná edice La Prima s blankytným perleťovým lakem, průhlednými bočními blinkry a kulatými světlomety doplněnými o obloučky s denním svícením.
Jak říká motoristická novinářka a moderátorka Tereza Tobiášová: „Ani v interiéru Italové nezaváhali. Sedačky mají s nekonečným nápisem Fiat velmi nápadité polstrování a potěší kvalitní použité materiály.“ Mnoho detailů v interiéru odkazuje na výrobu v Turíně: v madlu dveří je použitý plast vylisován s obrázkem autíčka a textem MADE IN TORINO, naopak uprostřed palubky je odkládací místo pro bezdrátové nabíjení mobilu, a to s motivem panorama města Turína včetně Eiffelova vysílače.
Jednoduché ovládání
Jestli něco my ženy dokážeme na autech ocenit, pak je to praktičnost a jednoduchost ovládání. Interiér Fiatu 500e je útulný, je to skutečně velmi povedené auto. Perfektně funguje infotainment a sluší se pochválit také logiku umístění jednotlivých ovladačů.
Porotkyně Tereza Tobiášová doplňuje: „Všechno je v ,pětistovceʻ na knoflíky, jak řazení, tak třeba i otevírání auta. Zvenku i zevnitř tady není páčka, ale tlačítko. A kdyby to náhodou nefungovalo, je zde pojistka pro manuální otevření dveří.“
Uprostřed palubní desky se nachází velká dotyková obrazovka s infotainmentem v pěkné grafice s chytrou navigací. Jak bývá u elektromobilů běžné, při zadání cíle automaticky informuje o stavu baterie při dosažení cíle nebo o možnostech nabíjení na trase.
Dalším praktickým detailem v interiéru je ovládání hlasitosti pod volantem. Není to nic, co by některé jiné automobilky pod volantem neměly. Ve Fiatu 500e je však umístění a ergonomie ovládání hlasitosti ze všech aut nejlepší.
Nasednete a jedete
Stačí vedle volantu zmáčknout tlačítko START a ozve se milá zvonkohra, asociující pohádku o autíčku na klíček. Toto je ostatně první a poslední zvuk, který je v autě během jízdy slyšet. Pak už jen zvolit písmenko D na voliči převodovky a jede se.
Jízda je naprosto tichoučká, jak se na elektromobil patří. Výkon elektromotoru o síle 118 koní je naprosto dostatečný (max. točivý moment: 220 N.m). Pod podlahou testovaného modelu se nachází téměř třistakilová baterie s využitelnou kapacitou 37,3 kWh.
Svým tichým chodem a ladností, s jakou umí odstartovat z místa, si Fiat 500e získává sympatie nejen porotkyň v anketě AUTO MÉHO SRDCE. Fiat 500e se velmi snadno řídí, a ještě lépe se s ním manévruje v křivolakých uličkách.
Dřívější navigátorka v rallyesportu a dnes maminka za volantem Veronika Krčilová z tohoto důvodu ocenila agilní jízdní vlastnosti. „Fiat 500e má v sobě dravost. Ačkoliv je především stylovým městským autem, dokáže s ním být i velká zábava.“ Například těžkopádným SUV dává při rozjezdu na semaforech Fiat 500e co proto. A další z porotkyň, Viola, souhlasně dodává: „Fiat 500e je ve městě neskutečně mrštný a s kvalitou silnice si vůbec neláme hlavu.“
Při řízení je na výběr z několika jízdních režimů. Auto brzdí, resp. rekuperuje a dobíjí baterie podle toho, jaký si navolíte režim. Porotkyně Tereza různé možnosti rekuperace přibližuje následovně: „Buď můžete jezdit normálně a tzv. plachtit, nebo můžete jezdit na režim SHERPA. Díky tomuto jednopedálovému režimu se silnou rekuperací vůbec nepoužíváte brzdu a ušetříte více energie v baterii.“
V podmínkách mrazivého března auto ujede zhruba 230 km na jedno nabití (výrobce udává dojezd dle WLTP mezi 298–321 km). Během pracovního týdne, pokud se pohybujete ve městě, takový dojezd vystačí. Nabíjení zvládá Fiat 500e poměrně rychle, při zapojení do 50kW nabíječky PRE se nám baterie dobila z 10 na 80 % za půl hodiny.
Během řízení mnoho porotkyň podotklo, že z malého Fiatu měly velmi dobrý pocit také z pohledu bezpečnosti. Z auta je velmi dobře vidět na okolní provoz. Součástí testované výbavy La Prima je například i aktivní vedení v pruzích nebo praktický adaptivní tempomat. Ocenit se také musí parkovací asistent a vysoké rozlišení obrazovky zadní kamery při parkování.
K dobrému pocitu z vozu přispívá jeho „skladnost“. Ta je podle další porotkyně ankety, zpěvačky Báry Vaculíkové, vedle ekologického a živého elektromotoru jeho největší výhodou: „Je to operativní nákupní taška, se kterou všude zaparkujete, a navíc zdarma.“
S tím souhlasí také porotkyně Tereza: „Fiat 500e se jako elektroauto s malými rozměry hodí do města a zaparkujete s ním všude. Díky EL espézetkám můžete například v Praze parkovat i v centru v modrých zónách a zadarmo. To považuji za jednu z velkých předností tohoto modelu.“
Vrásky na kráse
My ženy jsme náročné, a tak pochopitelně při testování hledáme i skryté vady a nedokonalosti. Fiat 500e bezesporu limituje fakt, že místa vzadu není moc. To ale v tomto autě ani nečekáte.
Stejné je to i s velikostí zavazadlového prostoru. Kufr je v modelu Fiat 500e miniaturní. Nabízí 185 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel 550 litrů. Na cestování na dovolenou to s Fiatem 500e skutečně není, na každodenní jízdy po městě rozhodně ano!
Jedná se o jeden z nejdostupnějších elektromobilů na trhu. I tak je cena za malé auto do města vysoká. Kdo si kupuje tento legendární Fiat v jeho bezemisní verzi, ten si zkrátka nekupuje jen auto, ale také styl. Ten Fiat 500e bezesporu má. Však to ví i Leonardo! Elektromobil Fiat 500e (24 kWh, 95 k) startuje ve výbavě Action na ceně 629 900 Kč. Doplnit se ale sluší, že se testovaná varianta (87 kW/118 k) ve špičkové výbavě La Prima vyšplhala na závratných 899 900 Kč.
Verdikt porotkyň
Jak pronesla na účet Fiatu 500e bloggerka Veronika Petrů, jde o naprosto chic luxusní auto kabelku. Takovou, která dokáže omámit smysly a probudit sobeckou touhu ji mít. Čert vem to, že je drahá a málo se do ní vejde.
„Na každodenní popojíždění, do práce, za sportem i zábavou. Zcela tichý Fiat 500e je ideální do města. I když je malý, pak pro řidičku a spolujezdce do města je naprosto ideální,“ hodnotí testování elektrického Fiatu šéfredaktorka časopisu Svět ženy Pavla Totušková.
Kdyby člověk nemusel koukat na své povinnosti a potřeby, měly by porotkyně o vítězi letos hned jasno. „Kdybych vybírala auto jen pro sebe, nemusela řešit, kolik se toho do Fiatu 500e vejde a jak budu vozit syna, tak bych Fiat 500e brala hned,“ komentuje testování modelu zakladatelka portálu Ženy sro Eva Čejková.
A moderátorka Tereza Tobiášová jedním dechem dodává: „Elektrická ,pětistovkaʻ dokonale splňuje požadavky holčičího auta do města. Za mě je to vítěz kategorie, kterou v anketě ještě nemáme, prostě ,Nejlepší auto do městaʻ.“
Absolutního vítěze ankety AUTO MÉHO SRDCE vyhlásíme na veletrhu FOR BEAUTY 8. dubna 2022! Nezapomeňte hlasovat také v anketě DÁMSKÁ AUTOVOLENKA. Vyberte nejlepší auto podle svého gusta. Zúčastněte se hlasování veřejnosti. Stačí kliknout na model, který vás nejvíce oslovil, a odeslat svůj hlas. Hlasovat můžete do 9. dubna.
Více na webu Fiat