Elektrické SUV: Mercedes-Benz EQC
30. 8. 2019
Jak chutná ekologické svezení s SUV elektromobilem s nulovými emisemi? Malou ochutnávku tento týden nabídl Mercedes-Benz, když v Praze „naživo“ představil nový model EQC s čistě elektrickým pohonem a naše redakce bylo u toho. Model EQC je vůbec prvním mercedesem nové řady EQ. Sdílíme s vámi naše postřehy z této čtyřkolky s elektromotory, umístěnými na přední a zadní nápravě, s výkonem 408 koní a reálným dojezdem 374 kilometrů.
Vývoj elektromobilů za posledních několik let nabral neuvěřitelnou rychlost. Dojezd se prodlužuje a infrastruktura a služby s ní spojené se zlepšují. Inovativní přístup Merdeces-Benz v testovaném modelu EQC nabízí už skutečně komfortní služby a svezení, aniž by se řidička musela stresovat tím, že si bude muset volat pomoc v případě totálního vybití auta. Je to jen o přístupu, svou cestu si je nutné s elektrickým autem plánovat. V době, kdy většina z nás je stejně neustále na mobilu, to není žádný problém.
Chytrá řešení v modelu EQC optimalizují spotřebu energie a proaktivně nabízejí místa, kde auto nabíjet. Dálkové spuštění klimatizace nebo vytápění před jízdou prostřednictvím MBUX nebo aplikace Mercedes me App snižuje nároky na spotřebu auta při samotném nastartování. Interiér je před zahájením jízdy klimatizován systémem s tepelným čerpadlem a přídavným elektrickým topením. Optimalizovaná navigace MBUX nebo prostřednictvím aplikace zvyšuje ekonomiku jízdy a zkracuje dobu nabíjení. Navigace snadno vyhledává nabíjecí stanice a prostřednictvím služby Mercedes me Charge mají řidičky komfortní přístup k nabíjecím stojanům různých poskytovatelů, a to i v zahraničí. Platba probíhá na všech stojanech speciální kartou Mercedes me Charge, faktura pak chodí jednou za měsíc.
Designová lahůdka
Celkový look modelu EQC vychází ze ženami oblíbeného SUV Mercedes-Benz GLC. Oblé, sympatické tvary elektrického SUV EQC ve stylu atraktivního kupé společně s futuristickými detaily jako je přední světelná lišta, táhnoucí se nad černou maskou chladiče, světlomety MULTIBEAM LED s modrými kontrastními prvky nebo efektní až 21″ kola působí velmi inovativně a futuristicky. Stejně tak jako hladká záď s neodolatelnou světelnou lištou. Nový model EQC má výrazný design a na na silnici si ho nejde splést.
Ihned po usednutí si nás EQC získalo svou prostorností pro posádku (mimochodem kufr nabízí 500 litrů objemu), neokoukanými materiály a sofistikovanými technologiemi v podobě multimediálního systému MBUX s hlasovým ovládáním. MBUX neboli Mercedes-Benz User Experience byl rozšířen o řadu specifických funkcí EQ, jako je například ukazatel dojezdu, stavu nabití a toků energií. Inovativní a hlavně intuitivní palubní deska zaujme širokým displejem s palubním počítačem a obrazovkou s navigací a také řešením ventilace s lamelami v odstínu odkazující na růžové zlato.
Tichoučká, agilní jízda
Mercedes-Benz EQC pohánějí dva elektromotory o celkovém výkonu 300 kW (408 k), které prostornému SUV udělují mimořádné vlastnosti. Síla dvou elektromotorů 300 kW se přenáší na všechna kola. Musím uznat, že zrychlení 0–100 km/h za 5,1 vteřiny, mě v reálných podmínkách opravdu překvapilo. Mercedes-Benz EQC má pořádný odpich! Mercedes-Benz deklaruje, že díky kapacitě akumulátorů 80 kWh a řadě technologií pro úspornou jízdu (spotřeba 22,2 kWh/100 km) je jízdní dosah v kombinovaném cyklu více než 450 km. V reálných podmínkách pražského provozu s plně dobitým testovaným modelem jsem měla dojezd 374 kilometrů. Tichý chod a dostatek výkonu patří k silným stránkám testovaného elektromobilu EQC.
Na středovém panelu nabízí EQC volbu jednoho z 5 jízdních režimů: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT a INDIVIDUAL. Pádly pod volantem se pak ovládá 5 úrovní rekuperace energie (D+, DAuto, D, D-, D–). Zajímavý jízdní zážitek nabízí nejhospodárnější režim Max Range s aktivním sledováním dojezdu, který aktivizuje haptický pedál plynu. Vyzkoušela jsem ho na vlastní kůži a skutečně – režim nedovolí na pedál pořádně šlápnout a akcelerovat. .-) Modelu EQC nechybí bezpečnostní pomocníci, například předvídavé přizpůsobení rychlosti jízdy před dojetím k dopravní koloně. Pokud systém rozpozná dopravní zácpu, sníží aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC s předstihem rychlost jízdy na cca 100 km/h.
Vnímání mobility v 21. století
Ochrana klimatu je velkou výzvou dneška. Je na každém z nás, jak se k tomuto tématu budeme stavět a jakou odpovědnost přijmeme. Auta s konvenčními motory nabízejí na delší trasy v porovnání s elektromobily rozhodně méně komplikované svezení, avšak zároveň velkou uhlíkovou stopu. Je nesporný fakt, že elektromobily díky svému tichému chodu zklidňují ruch velkoměsta a nevydávají žádné škodliviny do ovzduší. Řízení elektromobilů od nás vyžaduje změnu dosavadního vnímání mobility, neboť jsou právě z důvodu nižšího dojezdu a nedostatečné infrastruktury dobíjecích stanic méně komfortní. Prvním krokem, jak tuto výzvu v podobě elektromobility realizovat, je začít svou cestu plánovat. Pokud jsme schopni si nakoupit, vyřídit emaily nebo ovládat svůj klimatizaci či zabezpečení domova přes mobil, nemůže být plánování cesty s elektromobilem i díky šikovným službám jako je právě Mercedes me App či Mercedes me Charge, už taková komplikace.
Za jak dlouho EQC připraven k jízdě?
Úplné nabití lze z domácí zástrčky (2 kW) dosáhnout za dlouhých 40 hodin, proto se doporučuje investovat do domácí nástěnné nabíječky Mercedes-Benz Wallbox (7 kW). V tu chvíli se auto dobije už za 11 hodin. Nejrychleji lze elektrickou energii doplňovat stejnosměrným napájením v nabíječkách s výkonem až 110 kW (např. obchodní centra, stanice dodavatelů energií nebo čerpací stanice). Během 40 minut, kdy majitelka elektromobilu stihne kávu s kamarádkou nebo nákup, se auto nabije až na 80% kapacity. Cena Merdeces-Benz EQC v ČR začíná na částce 1 965 000 Kč za verzi 400 4MATIC. Až do srpna 2020 budou vozy prodávány v rámci edice 1886, která odkazuje svým názvem na rok vzniku nejstarší automobilky na světě.
Více na webu Mercedes-Benz