Druhý život pro elektromobily
19. 10. 2022
Co bude s elektromobily, když klesne kapacita jejich baterií? Budoucnost tkví v udržitelnosti a recyklaci materiálů. Příkladem promyšleného řešení, jak využít baterie z prvních elektromobilů, nabízí energetické úložiště u dobíjecí stanice PREpoint na Praze 11.
U plaveckého stadionu zde najdete klasický městský dobíjecí HUB, který dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň. Toto dobíjecí místo je však navíc vybaveno bateriovým úložištěm s kapacitou 300 kWh.
„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ říká Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.
Svůj „druhý život“ zde našlo osm elektromobilů ŠKODA Enyaq iV, resp. jejich bateriových modulů. V rámci energetického úložiště jsou vysoce kvalitní baterie méně namáhány a mohou tak bez problému sloužit dalších 10 a více let.
„Pro účely energetických úložišť se hodí opotřebené baterie s tzv. state-of-health (SOH) i pod 70 %. My se u našich baterií z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ říká Jan Špatný ze ŠKODA AUTO.
Ultrarychlá dobíjecí stanice, která umožní dobíjení elektromobilu výkonem až 150 kW, je navíc doplněna dalšími 5 nabíječkami o výkonu 2x 22 kW. Celý tento nový městský HUB na pražském Chodově je součástí veřejné dobíjecí sítě PREpoint.