Výška | 4 m |
| |
Šířka | 2.55/2.60 m |
| |
Délka: | |
. samostatné vozidlo | 12 m |
. kloubové vozidlo (tažné vozidlo s návěsem) | 16.50 m |
. jízdní souprava (nákladní automobil + přívěs) | 18.75 m |
Hmotnost: | |
. na jednu nápravu | 10 t |
. na řídící nápravu | 12 t |
nákladní automobily | |
- se 2 nápravami | 19 t |
- se 3 nápravami | 26 |
jízdní soupravy | |
- se 4 nápravami | 44 |
- s 5-ti a více nápravami | 44 |
kloubové vozidlo s 5-ti a více nápravami | 44 |
Obecné rychlostní limity
Obecná omezení rychlosti jsou ukládána v závislosti na místě, počasí a typu vozidla
V zastavěných oblastech | |
vozidla přepravující nebezpečné látky | 40 km/h |
stroje o hmotnosti vyšší než 3,5 t | 40 km/h |
veškerá ostatní vozidla | 50 km/h |
Mimo zastavěné oblasti | |
stroje o hmotnosti vyšší než 3,5 t | 40 km/h |
vozidla přepravující nebezpečné látky | 60 km/h |
vozidla s přívěsem | 75 km/h |
nákladní automobily, autobusy, autokary | 75 km/h |
veškerá ostatní vozidla | 90 km/h |
Na dálnicích | |
vozidla přepravující nebezpečné látky | 60 km/h |
vozidla s přívěsem | 90 km/h |
nákladní automobily, autobus, autokar | 90 km/h |
veškerá ostatní vozidla | 130 km/h |
Speciální rychlostní limity
vozidla vybavená pneumatikami s hroty | |
- mimo zastavěné oblasti | 70 km/h |
- na dálnicích | 90 km/h |
Maximální zákonný limit pro hladiny alkoholu v krvi je 0,05% (nebo 0,25 mg na litr vydechnutého vzduchu).
Pro určité kategorie řidičů je však maximální hladina alkoholu v krvi snížena na 0,02%; jedná se o následující řidiče:
Začínající řidič (= osoba, která je držitelem řidičského průkazu po dobu kratší než 2 roky), řidič taxi, řidič autokaru, řidič ambulance, řidič asistenčního vozidla, řidič nákladního vozidla přepravující nebezpečný náklad, řidič kombinace vozidla s přívěsem, instruktor autoškoly, doprovázející osoba, která zaučuje řidiče-studenta.
Alkohol
Každá osoba, která je podezřelá z řízení motorového vozidla pod vlivem alkoholu může být podrobena dechové zkoušce na místě. Pokud je dechová zkouška pozitivní, je podezřelé osobě proveden krevní test, za účelem přesného zjištění hladiny alkoholu v krvi. Řidič, který se odmítne podrobit testu riskuje vysokou pokutu.
Drogy
Policie může provést test slin řidiče, podezřelého z toho, že provozuje vozidlo pod vlivem drog nebo léčiv. Pokud je test pozitivní, je podezřelé osobě proveden krevní test a test moči. Řidič, který se odmítne podrobit testu riskuje vysokou pokutu.
Pokuty placené na místě
Lucemburská policie je oprávněna ukládat a vybírat pokuty na místě, pokud řidiči porušují pravidla silničního provozu. Pokuty mohou být uhrazeny v hotovosti nebo platební kartou.
Pozn.:
Zahraničním řidičům, kteří v Lucembursku spáchají dopravní přestupek, mohou být odečteny trestné body z jejich zahraničního řidičského průkazu, přičemž Lucemburské orgány informují o této skutečnosti zahraniční orgán, který příslušný řidičský průkaz zahraničnímu řidiči vydal. Řidiči mohou být také potrestáni zákazem řízení vozidla v Lucembursku.
Minimální a maximální pokuty
Pokuta v EUR | Trestné body | |
překročení povolené rychlosti: | ||
v zastavěné oblasti, kde je max. povolená rychlost 50 km / h | ||
- překročení do 15 km / h | 49 | |
- překročení přes 15 km / h | 145 | 2 trestné body |
mimo zastavěné oblasti, kde je max. povolená rychlost 90 km / h | ||
- překročení do 20 km / h | 49 | |
- překročení přes 20 km / h | 145 | 2 trestné body |
Řízení pod vlivem alkoholu: | ||
- odpovídající 0,05% * | 145 (pokuta na místě) | 2 trestné body |
- mezi 0,08 a 0,12%** | 25 - 500 | |
- přes 0,12% *** | 10,000 max. a / nebo vězení + okamžité pozastavení řidičského průkazu | 4 trestných bodů |
Parkovací přestupky | 24, 49 nebo 74 | |
Nezapnuté bezpečnostní pásy | 74 | 1 trestný bod |
Používání mobilního telefonu během jízdy § | 74 | |
Nezastavení na červenou na křižovatce nebo na stopce | 145 | 2 trestné body |
* Pro některé kategorie řidičů neplatí limit 0,05%, ale 0,02%, například řidiči z povolání (nákladní automobily, autobusy).
** Soudní rozhodnutí: policie předá zprávu Účetnímu dvoru, který stanoví výši pokuty a / nebo uloží trest odnětí svobody.
*** Policie je oprávněna odejmout řidiči řidičský průkaz na místě. Soudce následně stanoví výši pokuty a trest odnětí svobody.
Policie může provést test slin řidiče, podezřelého z toho, že provozuje vozidlo pod vlivem drog nebo léčiv.
Soudce může současně uložit pozastavení platnosti řidičského průkazu na určitou dobu.
§ Použití telefonního zařízení včetně sluchátek je povoleno za podmínky, že řidič může držet volant oběma rukama.
Policie je oprávněna v některých závažných případech zabavit vozidlo, případně může zabránit v používání vozidla v případech neplacení pokut a v případech závažných dopravních přestupků.
Bodový systém
V Lucembursku je využíván bodový systém. Každý řidič má k dispozici kapitál 12-ti bodů, které jsou odebírány při spáchání dopravního přestupku, viz výše.
Odebrané trestné body se uchovávají v licenčním záznamu po dobu 3 let a ztráta celého kapitálu 12-ti trestných bodů v této lhůtě vede k automatickému vyloučení řidiče z provozu na dobu 12-ti měsíců. V případě, že řidiči přijdou o některé ze svých bodů, mohou se dobrovolně zúčastnit kurzu za účelem obnovení svých bodů.
Speciální pravidla pro parkování
Dopravní značení a pravidla, upravující zastavení a stání jsou v souladu s mezinárodními předpisy. Obecně je parkování zakázáno všude tam, kde může vozidlo představovat nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu nebo způsobit překážku provozu.
Vozidlo by mělo být zaparkováno na pravé straně vozovky ve směru provozu, s výjimkou jednosměrných ulic. V některých ulicích je povoleno parkování jen na jedné straně, přičemž se mění v průběhu měsíce - dopravní značení vzoru C, 20 s datem udávána, na které straně je během tohoto období parkování povoleno ("Stationnement alterné").
Na veřejných komunikacích je zakázáno zaparkovat osamocený přívěs bez motorového vozidla.
Mezi 22.00 hodin a 06.00 hodinou je zakázáno zaparkovat následující vozidla na veřejných komunikacích:
- Autokar
- Nákladní automobil nebo stroj nad 3,5 tuny
Vozidla na veřejných komunikacích nesmí být použita pro ubytování.
Poplatky jsou často vybírány za parkování ve městech a velkých lokalitách, a to pomocí parkovacích automatů, lístků, nebo parkovacích disků. V některých čtvrtích města Lucemburk je v provozu telefonický platební systém pro parkovací lístky - "Call2Park". Nicméně tento systém pracuje v rámci lucemburských telefonních čísel a vyžaduje předchozí registraci. Ve centru města Lucemburk se nachází garáže se splatným poplatkem za parkování.
V Lucemburku a Esch-Alzette se nachází několik parkovišť, nicméně většina z nich je placených. Neplacená parkoviště se nachází přibližně 2-3 km mimo město, přičemž spoje do města jsou zajišťovány linkovými autobusy.
Každé vozidlo, které je zaparkováno na veřejné komunikaci musí být označeno pomocí zapnutých bočních světel v noci, a během dne, pokud ovšem není dostatečně osvětleno veřejným osvětlením.
V situaci, kdy mlha nebo sníh sníží viditelnost na méně než 100 metrů, musí být vozidlo, které je odstavené nebo zaparkované mimo zastavěné oblasti, označené zapnutými potkávacími světly nebo mlhovkami.
Výkon parkovacích předpisů
Za parkovací přestupky může být řidičům vozidel uložena pokuta ve výši 24, 49 nebo 74 EUR v závislosti na okolnostech.
Vozidla, která způsobují překážku v provozu mohou být odtažena a zajištěna. Botičky (tzv. the Denver boot) se používají v rámci celého území Lucemburska. Řidiči se musí, za účelem odblokování vozidla, obrátit na nejbližší policejní stanici.
Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy
Ve většině městských oblastí, jsou vyhrazena parkovací místa, která jsou zajištěna a označena značením s mezinárodním symbolem invalidního vozíku. V Lucembursku nejsou pro zdravotně postižené řidiče uplatňovány žádné zvláštní úlevy pro parkování na parkovištích nebo na ulici.
Pro získání povolení na parkování v zóně pro zdravotně postižené motoristy, musí rezident podat žádost na ministerstvo dopravy.
Odkaz na internetové stránky se seznamem parkovacích míst pro osoby se zdravotním postižením:
http://www.limax.lu/luxpromos/avr/.
Semafory
V Lucembursku je používán systém tříbarevné semaforu, který je v souladu s mezinárodním systémem. Po červeném světle následuje přímo zelené.
Barevné šipky mají stejný význam jako semafory, pro provoz, který se pohybuje ve směru šipek. Blikající oranžová šipka umožňuje provozu obrátit se v daném směru.
Dopravní značení
Lucembursko je smluvní stranou Protokolu o dopravních značkách a signálech (Ženeva, 1949) a Úmluvy o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968).
Viz http://www.pch.public.lu/reseau_routier/signalisation/index.html.
Dopravní značky jsou v souladu s požadavky stanovenými v roce 1968 Úmluvu o dopravních značkách a signálech.
Zvolené modely dopravního značení jsou následující:
- "Stop": model B, 2a (červený osmiúhelník obsahující slovo STOP v bílé barvě)
- "Dej přednost v jízdě": Model B, 1 (bílý obrácený trojúhelník ohraničený červeně)
- "Hlavní komunikace": model B, 3 (žlutý čtverec s bílým lemem s jednou svislou diagonálou). Tato značka může být doprovázena nákresem křižovatky.
- "Konec přednosti": model B, 4 (znak B, 3 se šikmo vedeným tmavě modrým pruhem)
- "Silnice pro automobily": model E, 17 (obdélníková tmavě modrá značka se siluetou automobilu v bílé barvě).Na těchto komunikacích je zakázán provoz následujících vozidel, stejně jako jejich využití následujícími subjekty:
- chodci
- jízdní kola
- mopedy pod 125 ccm
- vozidla tažená zvířaty
- zemědělská vozidla
- jezdci na koních
- stáda zvířat
Totožná dopravní značka s příčnou červenou linkou označuje konec "silnice pro automobily".
"Zone de Rencontre" (nová dopravní značka, vytvořená dne 1. června 2009)
Touto novou dopravní značkou jsou značeny komunikace v obytné a komerční oblasti, kde je maximální povolená rychlost stanovena na 20 km / hod. V takto označené "Zone de Rencontre" mají chodci přednost před dopravou a mohou tedy přecházet vozovku dle svého uvážení, ovšem aniž by zbytečně bránili provozu vozidel.
Směrovky na dálnicích jsou modré s bílými znaky. Na ostatních komunikacích jsou žluté s černými znaky.
Vodorovné dopravní značení
Parkování je zakázáno na místech s:
- žlutými čarami na okraji chodníku nebo podél vozovky
- bílými lomenými čarami
Ve městě Lucemburk jsou některé autobusové pruhy a cyklostezky označeny červeně.
Přejezdy jsou chráněny automatickými závorami nebo polo-závorami.
Dopravní značky na železničních přejezdech jsou v souladu s mezinárodními úmluvami.
Bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy
Řidič vozidla, stejně jako všichni cestující ve vozidle, musí mít zapnutý bezpečnostní pás.
Děti do 3 let věku musí být umístěny ve schváleném zádržném systému (s výjimkou dětí přepravovaných v autobusu nebo autokaru).
Z bezpečnostních důvodů je zakázáno přepravovat děti na předních sedadlech vozidel v dětských zádržných systémech, umístěných proti směru jízdy, ovšem s výjimkou vozidel u nichž lze přední airbag vypnout – děti, umístěné v dětských zádržných systémech proti směru jízdy, lze tedy přepravovat na předních sedadlech vozidla s vypnutým předním airbagem.
Děti od 3 do 17-ti let, do výšky 1,50 m, musí být usazeny v odpovídajícím zádržném systému. Pokud je jejich hmotnost vyšší než 36 kg, mohou používat bezpečnostní pás nebo břišní část 3-bodového bezpečnostního pásu, nicméně pouze na zadním sedadle vozidla. Současně musí používat bezpečnostní pás v autobusu nebo autokaru, s výjimkou případů, kdy jsou takové děti přepravované ve vozidlech místní veřejné dopravy.
Ve vozidlech taxi musí mít řidič vozidla, stejně jako všichni cestující ve vozidle, zapnutý bezpečnostní pás. Děti do 3 let věku musí být umístěny ve schváleném zádržném systému. Dítě mezi 3 a 17-ti lety, které je menší než 1,50 m, může používat bezpečnostní pás, ale pouze při cestování na zadním sedadle vozidla.
Helmy pro cyklisty
Řidiči mopedů a motocyklů a jejich cestujících musí mít přilby.
Pozn.: minimální věk cestujícího na motocyklu je 12 let.
Světla
Motocykly musí mít zapnutá světla během jízdy 24 hodin denně, přičemž používání světel ve dne je doporučeno pro všechna vozidla.
V noci, v zastavěných oblastech, je použití pouze samotných bočních světel zakázáno a je povinné používat potkávací světla.
V situacích, kdy je viditelnost snížena pod 100 m z důvodu mlhy, sněhu nebo hustého deště, musí řidiči používat potkávací světla.
Zadní červené mlhovky mohou být použity pouze pokud je viditelnost snížena na 50 metrů.
V tunelech, které jsou označené dopravním značením, musí řidiči použít svá potkávací světla.
Výstražný trojúhelník
Všechna motorová vozidla se 4 nebo více koly, musí být vybavena výstražným trojúhelníkem.
Každé vozidlo (vyjma motocyklů), které je odstavené na pozemní komunikaci musí být označeno výstražným signálem v podobě výstražného trojúhelníku, nebo pomocí blikajícího světla vzadu.
Pokud je třeba, musí být trojúhelník umístěn 100 m za odstavené vozidlo na okraji vozovky. Na dálnici může být trojúhelník umístěn 200 - 300 m za vozidlem.
Hasicí přístroj je povinný pouze v autokary a autobusy.
Dodávky, nákladní automobily, traktory a návěsy nad 3,5 t musí být vybaveny jedním nebo i více hasicími přístroji s celkovým obsahem nejméně 12 kg.
Lékárnička
Lékárnička je povinná pro nákladní automobily, traktory a návěsy.
Pneumatiky a hloubka dezénu
Minimální hloubku dezénu pneumatik je 1,6 mm (absolutní minimum) na celém povrchu pneumatiky, přičemž pneumatika nesmí být jakkoli poškozena - praskliny nebo řezy na běhounu nebo po stranách.
Všechny pneumatiky na vozidle musí být stejného typu, a to standardní nebo "M S".
Ostatní
Reflexní vesta
Všechna motorová vozidla musí být vybavena reflexní vestou. Nošení reflexní vesty je povinné na dálnici, při chůzi na vozovce nebo v pruhu pro záchranná vozidla. Každá osoba, která se pohybuje po vozovce mimo zastavěné oblasti, ať už v noci, nebo za špatné viditelnosti, musí mít také oblečenou reflexní vestu.
Obyvatelé a návštěvníci
Bezpečnostní pásy
Všechna vozidla, registrovaná v Lucembursku, musí být vybavena bezpečnostními pásy na předních i zadních sedadlech.
Světla
Jízdní a potkávací světla mohou být bílá nebo žlutá.
Použití pneumatik s hroty je povoleno:
- na motorových vozidlech s přívěsem nebo bez přívěsu, o celkové povolené hmotnosti nepřesahující 3,500 kg
- na autobusech a autokarech
- na speciálních vozidlech
Jejich použití je povoleno v období od 1. prosince do 31. března. Mohou být také použity v ostatních měsících, nebo v místech, kde je aktuální riziko sněhu na vozovce nebo mrazu. Jsou-li tyto pneumatiky použity na vozidle, pak musí být použity na všech 4 kolech(u čtyřkolového vozidla), v případě dvojitých kol (u nákladních vozidel) postačí jejich použití na jednom kole z daného páru.
Rychlostní omezení, platná pro vozidla, vybavená pneumatikami s hroty:
- 90 km / h na dálnicích,
- 70 km / h na ostatních komunikacích.
Všechny předepsané spodní hranice musí být dodrženy.
Vozidlo musí být na své zadní části označeno odnímatelným diskem s alespoň 21-ti cm v průměru, obsahujícím číslo "70" v černé barvě na bílém pozadí, za účelem upozornění na rychlostní limit. V případě vozidel, registrovaných v zahraničí, je dostačující nálepka / označení, předepsané právními předpisy platnými v zemi původu.
Nové předpisy začínající říjnem 2012
Nařízení, které vešlo v Lucembursku v platnost 1. října 2012 uvádí, že motorová vozidla musí být při jízdě v zimních podmínkách (mráz, nabalující se sníh, rozbředlý sníh, led na vozovce, apod.) vybavena pneumatikami s označením M + S.
Toto nové nařízení se vztahuje na všechny řidiče, bez ohledu na zemi registrace vozidla.
Nová právní úprava se nevztahuje na mopedy, motocykly a další vozidla kategorie L. Vozidla kategorií M2, M3, N2 a N3 (autobusy, autokary, nákladní automobily a další těžká nákladní vozidla) mohou být vybavena zimními pneumatikami pouze na hnací nápravě.
[Zdroj: Département des transports]
Sněhové řetězy
Sněhové řetězy mohou být použity kdykoli, v případě sněhu nebo ledu.
Registrační formality
V Lucembursku není třeba splnit žádné formality, týkající se používání jízdních kol.
Děti od 10-ti let mohou jezdit na kole po veřejných komunikacích. Děti ve věku 6-ti let mohou jezdit na kole po veřejných komunikacích, pokud jsou doprovázené osobou starší 15-ti let, případně pokud takovým způsobem cestují do školy nebo kostela, který je vzdálen více než jeden kilometr a v dané oblasti není k dispozici žádná veřejná doprava.
Pojištění
Pojištění je doporučeno.
Cyklopruhy
V Lucembursku se v současné době nachází přibližně 560 km cyklistických stezek. V místech, kde se nachází cyklostezky jsou cyklisté povinni tyto cyklostezky využívat. V místech, kde se cyklostezky nenachází se musí cyklisté pohybovat vždy po pravé straně vozovky.
V Lucembursku se rovněž vyskytují cyklostezky řeky Sûre River, od Echternach do Diekirch, a podél řeky Moselle, přičemž zájemcům jsou k dispozici půjčovny kol ("Vélo en Ville" nebo "Rent-a-Bike"). Jízdní kola lze také přepravovat na palubě vlaků.
Povinné vybavení
- Jedna přední brzda a jedna zadní brzda
- Zvonek, který je slyšitelný z alespoň 50 m
- Osvětlení vpředu: jedno bílé nebo žluté světlo
- Osvětlení na zadní straně: červené světlo, jiná než trojúhelníková odrazka, žlutý reflexní pruh
- Bílé nebo žluté jiné než trojúhelníkové odrazky na pedálech, viditelné zezadu
- Nejméně dvě bílé nebo žluté odrazky připevněné na paprsky každého kola, nebo pneumatiky s reflexními pruhy na bocích
Bezpečnostní helma
Nošení bezpečnostní přilby není povinné.
Speciální právní úprava
Pro jízdní kola neexistují žádné další speciální předpisy.
Hlášení o nehodě
Každý řidič, který je zapojen do dopravní nehody musí ihned zastavit a splnit veškerá nezbytná opatření k zajištění bezpečnosti provozu. Pokud je to vyžadováno dalšími účastníky, musí jim řidič sdělit osobní informace.
Pokud při nehodě došlo pouze ke škodě na majetku, jsou zodpovědné osoby povinné zůstat na místě, vyřešit potřebné formality, případně zavolat policii a vyčkat jejich příjezdu.
V případě, že při nehodě došlo ke zranění, nebo úmrtí, jsou účastníci nehody, kteří nejsou zranění, povinni poskytnout první pomoc obětem a vyčkat příjezdu policie. Kolemjdoucí jsou také povinni poskytnout první pomoc obětem nehody.
Účastníkům nehody je doporučeno, pokud je to možné, zajistit jména a adresy svědků.
Čísla tísňových linek
Ambulance a hasiči 112
Policie 113 nebo 112
Nouzové telefony jsou rozmístěné podél hlavních komunikací a dálnic v intervalu 1,5 km a spojují motoristy s nouzovým střediskem orgánu "Civile Protection" (civilní obrana).
Pojistné formality
V případě dopravní nehody jsou všichni účastníci dopravní nehody povinni vyplnit Evropský formulář o nehodě. Současně je třeba o nehodě informovat příslušné pojišťovny.
Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018