Výška (včetně nákladu) | 4.00 m |
motocykl | 2.50 m |
Šířka | |
motocykl | 2.00 m |
vozidlo a přípojné vozidlo přesahující 10 tun, s výjimkou autobusů | 2.60 m |
vozidlo a přípojné vozidlo pod 10 tun a autobusy | 2.55 m |
Délka | |
motocykl | 4.00 m |
přívěs s jednou nápravou o hmotnosti do 3.500 kg | 8.00 m |
vozidlo nebo přívěs | 12.00 m |
kloubové vozidlo | 16.50 m |
jízdní soupravy | 18.75 m |
Hmotnost na nápravu | |
jednoduchá náprava | 10.00 t |
na hnací nápravu | 11.50 t |
na tandemovou nápravu | 11-20 t (v závislosti na vzdálenosti mezi nápravami) |
Maximální přípustná hmotnost | |
Vozidlo se | |
2 nápravami | 21.50 t |
3 nápravami | 33.00 t |
4 nápravami | 43.00 t |
Přívěs se | |
2 nápravami | 20.00 t |
3 nápravami | 30.00 t |
Kloubové vozidlo se | |
3 nápravami | 30.00 t |
4 nápravami | 40.00 t |
5/6 nápravami | 60.00 t |
Jízdní souprava se: | |
4 nápravami | 40.00 t |
5/6 nápravami | 60.00 t |
Přívěsy
Žádné vozidlo nesmí táhnout více než jeden přívěs.Tahačům s návěsem (návěsová souprava) není za žádných okolností poboleno táhnout přívěs.
V případě vozidel a přívěsů, které přesahují uvedené povolené maximální rozměry je třeba získat povolení na základě žádosti, podané na:
RDW
Europaweg 205
2700 AT Zoetermeer
Postbus 777
2700 AT Zoetermeer
Tel:. +31 39 598 33 30 (od pondělí do pátku, od 08.00 do 17.00 hodin)
Fax: +31 598 69 95 04
e-mail: info@rdw.nl
Internet: http://www.rdw.nl
Nicméně povolení není vydáno na vozidlo, jehož rozměry nebo hmotnost přesahují maximální hodnoty, uvedené v příloze 7 Úmluvy o silniční dopravě z roku 1949, ani pro tažná vozidla s více než jedním přívěsem.
Obecné rychlostní limity
Rychlostní limity v km / h:
zastavěné oblasti | dálnice | hlavní komunikace * | ostatní komunikace | |
motorizované jízdní kolo traktor | 25 | - | - | 25 |
moped „mikro-automobil“ | 45 | - | - | 45 |
motocykl osobní automobil užitkové vozidlo | 50 | 130 ¹ | 100 | 80 |
nákladní automobil autobus obytný automobil přes 3,5 tuny | 50 | 80 | 80 | 80 |
motocykl, osobní automobil nebo užitkové vozidlo s přívěsem (méně než 3,5 tuny) | 50 | 90 | 90 | 80 |
osobní automobil, nebo užitkový automobil s přívěsem (nad 3,5 tuny) | 50 | 80 | 80 | 80 |
nákladní automobil nebo autobus s přívěsem | 50 | 80 | 80 | 80 |
Na některých komunikacích může být uložen rychlostní limit nižší nebo vyšší než 50 km / h, v takových případech je úprava rychlostního limitu znázorněna příslušným dopravním značením.
* označena dopravním značením s modrým pozadím a symbolem bílého automobilu
¹ pokud není dopravním značením doporučeno jinak
Speciální rychlostní limity
V Nizozemsku nejsou používány žádná zvláštní omezení rychlosti.
Radarové detektory
Použití zařízení, které vyhledává radary nebo ruší policejní zařízení je zakázáno.
Obecný limit: 0,05% alkoholu v krvi
Speciální limit: 0,02% alkoholu v krvi, platný pro
- Nové řidiče: po dobu prvních 5-ti let po získání řidičského průkazu
- Řidiče mopedu: až do věku 24 let
Řidič podezřelý z řízení vozidla pod vlivem alkoholu, je požádán o podstoupení dechové zkoušky. V některých případech může být vyžadováno i absolvování krevního rozboru.
Pokuty placené na místě
Nizozemská policie je oprávněna ukládat a vybírat pokuty na místě za porušení dopravních předpisů.
Minimální a maximální pokuty
Překročení povolené rychlosti, příklady:
Překročení v km/h | V zastavěných oblastech | Mimo zastavěné oblasti | Dálnice |
5 | 33 | 31 | 30 |
10 | 69 | 65 | 61 |
15 | 128 | 124 | 113 |
20 | 184 | 176 | 163 |
25 | 246 | 232 | 217 |
30 | 322 | 305 | 273 |
35 | * | * | 339 |
40 | * | * | 410 |
přes 40 km/h | * | * | * |
* rozhoduje soudní řízení
Řízení pod vlivem alkoholu:
0,22 – 0,53% | 360 EUR | vztahuje se pouze na nové řidiče |
0,54 – 0,80% | 360 EUR | |
0,81 – 1,00% | 500 EUR | plus 6-měsíční pozastavení řidičského průkazu pro nové řidiče |
1,01 – 1,15% | 600 EUR | plus 6-měsíční pozastavení řidičského průkazu pro nové řidiče |
1,16 – 1,30% | 750 EUR | plus 6-měsíční pozastavení řidičského průkazu pro nové řidiče |
1,30% a více | Pokuta a trest odnětí svobody, rozhoduje se v soudním řízení |
Neoprávněné zastavení nebo parkování: 90 EUR
Nezapnuté bezpečnostní pásy: 140 EUR
Nezastavení na červenou na křižovatce: 230 EUR
Používání mobilního telefonu během jízdy: 230 EUR
Vozidla mohou být zabavena v případě vysokého překročení povolené rychlosti, řízení vozidla pod vlivem alkoholu a při použití vozidla za účelem páchání trestné.
Bodový systém
V Nizozemsku není zaveden žádný bodový systém.
Speciální pravidla pro parkování
Čekání je povoleno za předpokladu, že vozidlo nebrání ostatnímu provozu, a nachází se co nejvíce na pravé straně vozovky.
Čekání je zakázáno:
- Podél žluté čáry
- V tunelu
- Na silnicích značených mezinárodním označením zákazu
- Na cyklistických stezkách nebo chodnících (tento zákaz neplatí pro cyklisty, motocyklisty či zdravotně postižené řidiče)
- Do 12-ti metrů od autobusové zastávky, nebo podél černé a čáry namalované na vozovce nebo obrubníku, označující autobusovou zastávku, s výjimkou nakládky nebo vykládky cestujících
- Nejméně 5 metrů před přechodem pro chodce nebo cyklisty a 5 m za ním
- Na železničním přejezdu
Parkování je zakázáno:
Kromě výše uvedených míst:
- Na komunikacích, označených dopravním značením "Zákaz parkování"; obdélníková značka "zóna" uvádí dobu, během které je parkování omezeno, znaménko "parkeerschijf" označuje časové období, během něhož je potřeba mít ve vozidle umístěný parkovací disk
- Na hlavních komunikacích mimo zastavěné oblasti
- V místech, označených přerušovanou žlutou čarou na straně vozovky
- Do 5-ti metrů od křižovatky
- V místech, kde by mohlo vozidlo zakrývat dopravní značky, semafory a směrovky
- Před výjezdy nebo vjezdy
V noci nemusí být zaparkovaná vozidla osvětlená, za předpokladu, že:
- Vozidlo je zaparkováno v zastavěné oblasti do 30-ti metrů od pouličního osvětlení, které na něj přímo svítí.
- Vozidlo je zaparkováno na uznávaném parkovišti.
Přenocování v zaparkovaném vozidle je zakázáno, přičemž v případě porušení tohoto zákazu je policie oprávněna ukládat pokuty. Karavany jsou z tohoto pravidla vyloučeny, nicméně návštěvníkům je doporučeno informovat se předem, než se ve svém vozidle rozhodnou přenocovat.
Parkovací automaty nebo disky jsou používány v mnoha městech po celém Nizozemsku. Parkovací disky jsou k dispozici v místních obchodech. Parkovací automaty umožňují parkování v rozmezí 30 minut až 2 nebo 3 hodiny. Poplatky se liší v závislosti na umístění.
Výkon parkovacích předpisů
V případě nelegálního parkování je policie oprávněna uložit pokutu místě, nebo vozidlo odtáhnout.
Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy
Vyhrazena parkovací místa pro zdravotně postižené řidiče jsou označena symboly obsahujícími mezinárodní symbol pro zdravotně postižené řidiče, nebo příslušným dopravním značením.
V těchto zvláštních parkovacích zónách mohou postižení řidiči parkovat na dobu neurčitou. Nicméně, v oblastech, kde obecně platí parkovací omezení, je maximální povolená doba pro parkování zdravotně postižených motoristů stanovena na 3 hodiny. Nálepka pro zdravotně postižené řidiče musí být viditelně umístěna ve vozidle, spolu s parkovacím diskem.
Zdravotně postižení motoristé jsou povinni vůči úhradě parkování a musí současně dodržet povolenou dobu parkování v parkovacích zónách, ve kterých je vyžadována platba. Mohou parkovat bez časového omezení na komunikacích, na kterých je parkování zdarma, ale pouze po omezený čas.
Postižení řidiči mohou parkovat v obytných zónách mimo označená místa, nicméně vozidlo nesmí tvořit překážku v provozu.
Parkování pro zdravotně postižené motoristy v Amsterdamu
Pro možnost parkování na některých placených parkovištích ve městě Amsterdam, musí motoristé se zdravotním postižením získat digitální parkovací kartu (digitale parkeerjaarkaart). Tuto kartu je možné získat zdarma od místní správy parkoviště (Cition). Motoristé se zdravotním postižením musí požádat o tuto digitální kartu nejméně 6 týdnů před příjezdem. Více informací o www.cition.nl (v nizozemštině) nebo e-mailem info@cition.nl.
Semafory
V Nizozemsku je používán systém tříbarevného semaforu, který je v souladu s protokolem z roku 1949. Žlutá blikající šipka značí opatrnost a předchází červené světlo. Blikající žluté světlo značí průjezd se zvýšenou opatrností. Červená šipka znamená, že řidič jedoucí v daném směru musí zastavit. Červené světlo, a to buď blikající nebo svítící, znamená zastavení.
Nadzemní světelné signály
Zelená šipka směřující dolů znamená, že řidiči by měli použít uvedený jízdní pruh. Červený kříž znamená, že jízdní pruh pod ním je uzavřen pro dopravu.
Dopravní značení
Dopravní značení užívané v Nizozemsku je v souladu s dopravním značením, uvedeným v Protokolu o silničních značkách a signálech z roku 1949.
Výstražné značky signalizující nebezpečí jsou ve formě červeně ohraničeného trojúhelníku. V Nizozemsku užívaná STOP značka je ve formě osmiúhelníku.
V některých obytných zónách jsou instalovány retardéry pro zpomalení provozu; tyto „zpomalovače“ jsou doplněny dopravním značením obsahujícími slovo "woonerven".
Zvláštní dopravní značení je používáno k označení trasy, které musí být použita všemi vozidly přepravujícími nebezpečné látky; toto se skládá z obdélníkového oranžového značení s delšími svislými stranami, a černého disku v dolní části a černé šipky směřující nahoru v horní části.
Začátek zastavěných oblastí je označen obdélníkovou modrou značkou s názvem lokality v bílé barvě. Konec zastavěných oblastí je znázorněn obdélníkovou modrou značkou s bílými diagonálními pruhy přes ni. Tato značka automaticky signalizuje začátek a konec omezení rychlosti, pokud není uvedeno jinak pomocí jiného dopravního značení.
Pokud je povolená rychlost v zastavěné oblasti 70 km / h, je tato úprava rychlosti znázorněna pomocí mezinárodního dopravního značení (znak II, A.14 dle Protokolu): bílé kruhové označení s červeným okrajem a číslicí "70" v černé barvě. Obdélníková modrá značka s bílým číslem signalizuje doporučenou rychlost. Rychlostní limity označené nadzemním elektronickým značením jsou povinné.
Vodorovné dopravní značení
Vodorovné dopravní značení je v souladu s mezinárodně používaným dopravním značením. V případě, kdy se na vozovce nachází řada bílých trojúhelníků malovaných přes vozovku, musí dát přijíždějící řidiči přednost všem vozidlům (včetně jízdních kol), která se pohybují na hlavní komunikaci.
Na nizozemských železničních přejezdech se používá následující světelná signalizace:
- Na přejezdech s částečnými zábranami: dvojitá blikající červená světla signalizují blížící se vlak - vozidla tedy musí zastavit;
- Na nechráněných železničních přejezdech: bílé světlo nad dvojitým červeným světlem: pokud bliká bílé světlo, znamená to, že přejezd je volný a vozidla tedy mohou pokračovat v jízdě; ovšem pokud blikají červená světla, znamená to blížící se vlak - vozidla tedy musí zastavit.
Bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy
Bezpečnostní pásy
Používání bezpečnostních pásů v osobních automobilech je povinné jak vepředu, tak i v zadní části vozidla.
Děti
Děti (do 18-ti let), které jsou menší než 1,35 m, musí být umístěny ve schváleném dětském zádržném systému, který splňuje bezpečnostní normy ECE 44/03 nebo novější. Toto nařízení platí přo přepravu dětí jak v přední, tak i v zadní části vozidla.
Děti do 3 let nesmí být přepravovány v osobním automobilu bez příslušného dětského zádržného systému.
Helmy pro cyklisty
Řidiči a cestující na motocyklu s nebo bez postranního vozíku, nebo na motocyklu, který schopném překročit rychlost 25 km / h, musí nosit ochrannou přilbu. Toto nařízení platí také pro řidiče a spolujezdce v otevřených „mikro-automobilech“ bez bezpečnostních pásů.
Světla
Osvětlení vozidla musí být v souladu s ustanoveními přílohy 6, části II, Úmluvy z roku 1949. Mlhové světlomety nejsou povinné, nicméně v případě jejich použití mohou být použity pouze v párech s bočními světly, a za špatných povětrnostních podmínek - v mlze, silném dešti nebo padajícím sněhu.
Během noci je zakázáno jezdit pouze se zapnutými bočními nebo pozičními světly.
Výstražný trojúhelník
Výstražný trojúhelník není v Nizozemsku povinný na palubě vozidel, nicméně vozidla, vyjma motocyklů, která jsou nedostatečně osvětlená buď vlastními světly, nebo pouličním osvětlením při parkování v noci musí být označena červeným reflexním výstražným trojúhelníkem.
Návštěvníci mohou výstražný trojúhelník zakoupit na hranicích, v každém servisu nebo v pobočkách autoklubů ANWB nebo KNAC.
V Nizozemsku neplatí povinnost hasicího přístroje na palubě vozidla.
Lékárnička
V Nizozemsku neplatí povinnost lékárničky na palubě vozidla.
Pneumatiky a hloubka dezénu
Minimální hloubka vzorku pneumatiky je 1,6 mm.
Ostatní
Reflexní vesta
V Nizozemsku neplatí povinnost reflexní vesty na palubě vozidla.
Návštěvníci
Vozidla, registrovaná v zahraničí, musí být vybavena v souladu s minimálními požadavky dle Mezinárodní úmluvy o provozu motorových vozidel z roku 1926, nebo dle Úmluvy o provozu na pozemních komunikacích z roku 1949 podle toho, která ze zmíněných Úmluv je v platnosti v zemi registrace.
Obyvatelé
Bezpečnostní pásy
Veškerá vozidla uvedené do oběhu v Nizozemsku po 1. lednu 1990, musí být vybavena bezpečnostními pásy na předních a zadních sedadlech.
Použití pneumatik s hroty je zakázáno na všech vozidlech registrovaných v Nizozemsku nebo v zahraničí.
Návštěvníci by měli být připraveni silný cyklistický provoz v Nizozemsku, zejména v době špičky.
Registrační formality
V Nizozemsku nejsou v platnosti žádné zákony, upravující registraci jízdních kol.
Pojištění
Cyklisté nepodléhají povinnosti pojištění.
Cyklopruhy
V Nizozemsku se nachází přibližně 15,000 km cyklo-turistických tras. Cyklistické pruhy jsou označené souvislou bílou čarou; pro motorová vozidla platí zákaz jízdy v těch jízdních pruzích. Cyklistické pruhy označené přerušovanou bílou čarou, mohou být použity motorovými vozidly, pokud ovšem motorová vozidla neohrožují nebo neomezují cyklisty.
Povinné vybavení
Jízdní kola musí být vybavena:
- bílým světlem nebo odrazkou vpředu, červeným světlem nebo odrazkou vzadu
- oranžovými odrazkami na pedálech
- zvonkem
Bezpečnostní helma
V Nizozemsku není pro cyklisty nošení bezpečnostních přileb povinné.
Speciální právní úprava
Uživatelé jízdních kol nebo mopedů nepřesahující 50 ccm musí dodržovat s následující předpisy:
- Dát přednost v jízdě veškerému provozu motorových vozidel, v jakéhokoliv směru; pokud se jízdní kolo nebo moped nenachází na hlavní komunikaci.
- Používat cyklostezky (označené kruhovou modrou značkou se symbolem bílého jízdního kola);
- Používat jízdní dráhu značenou obdélníkovou černou značkou, obsahující výraz "Fietspad" v bílé barvě, nicméně pouze v případě, že vypne motor a použije pedály(v případě mopedů);
- Používat silnici nebo jízdní dráhu označenou obdélníkovou černou značkou s výrazem "rijwielen met hulpmotor toegestaan" v bílé barvě;
- Pokud není k dispozici cyklotrasa, mohou cyklisté nebo řidiči mopedů použít hlavní komunikaci, ovšem s výjimkou dálnic(!), která je označena obdélníkovou modrou značkou s bílým symbolem dálnice, nebo komunikaci, vyhrazenou pro motorová vozidla, která je značena čtvercovým dopravním značením se symbolem bílého automobilu.
Cyklisté mohou ve speciálním sedadle přepravovat dítě mladší 8 let.
Cyklisté mohou přecházet komunikaci v místech, označených dvěma paralelními řadami bílých čtverců namalovanými na vozovce.
Cyklisté mohou táhnout přívěsné vozítko až do šíře 1 m, nicméně pokud je přívěsné vozítko širší než 75 cm, je cyklistům doporučeno použít pro jízdu komunikaci a nikoli cyklostezky.
Hlášení o nehodě
Veškeré nehody, při kterých dojde ke zranění nebo vážné škodě, musí být nahlášeny na policii.
Čísla tísňových linek
Policie: 112
Ambulance: 112
Hasičskou: 112
Pojistné formality
V případě účasti na dopravní nehodě jsou řidiči povinni vzájemně si vyměnit informace o své totožnosti a jejich pojišťovnách.
Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018