Pravidla silničního provozu

Pravidla na silnicích

Ve Španělsku se jezdí po pravé straně, předjíždí se zleva.

Předjíždění a míjení

Předpisy, upravující předjíždění a míjení, jsou v souladu se článkem 11 Úmluvy o silničním provozu (Ženeva, 1949).

Vozidla a kombinace vozidel nad 10 m délky a vozidla nad 3,5 t musí udržovat vzdálenost nejméně 50 m, od vozidla vpředu, s výjimkou v zastavěných oblastech, na silnicích kde je zakázáno předjíždění a na komunikaci je několik pruhů ve stejném směru, nebo v situaci kdy je provoz tak silný, že jiné vozidlo není možné předjíždět.

Přednosti

Obecně platí, že řidiči blížící se ke křižovatce musí dát přednost v jízdě všem vozidlům přijíždějícím zprava. 

Na kruhovém objezdu mají přednost řidiči kteří se již na kruhovém objezdu pohybují před řidiči blížícími se k němu. 

Řidiči, jedoucí po komunikacích druhé třídy, musí dát při vjezdu na hlavní komunikaci přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím v obou směrech po hlavní komunikaci.

Kolejová vozidla a vozidla integrovaného záchranného systému mají přednost před ostatními účastníky silničního provozu.

Výstražná znamení

Nadměrné používání zvukových výstražných zařízení je zakázáno. V zastavěných oblastech musí být zvukové výstražné signály stručné a místní orgány mohou používání takových signálů úplně zakázat. Na tento zákaz upozorňuje dopravní značení. V městských oblastech jsou zvuková výstražná znamení zakázána ve všech případech s výjimkou v případů nouze. V místech, kde jsou zvuková výstražná znamení zakázána, musí řidiči jako výstražné znamení používat blikání světly.

Omezení rozměrů a hmotnosti vozidel

Povolené rozměry a hmotnost vozidel


Výška (včetně nákladu)

4 metry

Celková šířka (včetně nákladu)

2.55 metru

 - chladírenská vozidla

2.60 metru

Délka: 

 - motorové vozidlo, přívěs

12 metrů

 - kloubové vozidlo

16.50 metru

 - kombinace vozidla s přívěsem

18.75 metru

Váha (včetně nákladu):

 - motorové vozidlo se 2 nápravami

18 tun

 - motorové vozidlo se 3 nápravami

25 tun

 - kloubové vozidlo, kombinace vozidla s přívěsem:

. se 4 nápravami

36 tun

. s 5-ti a více nápravami

40 tun

Váha na nápravu (včetně nákladu):

 - na jednu nápravu

10 tun

 - tandemová náprava, v závislosti na vzdálenosti mezi nápravami:

. méně než 1 m

11.5 tun

. 1 až 1.29 m

16 tun

. 1.3 až 1.79 m

18 tun

Karavan, obytný automobil
Obytný automobil a automobil + karavan/ přívěs s více než 12-ti m na délku musí být na zadní straně označen 1 nebo 2 žlutými odrazkami, viz. “Karavany, obytné vozy a přívěsy“.

Náklad
Soukromá vozidla: náklad může překročit délku vozidla vzadu až o 10% jeho délky (až 15% v případě nedělitelných položek). Náklad musí být označen panelem s úhlopříčnými červenými a bílými pruhy.


Nákladní vozidla: náklad může přesahovat šířku vozidla o 0,40 m na každé straně pod podmínkou, že maximální šířka vozidla 2,55 m není překročena. Náklad může přesáhnout délku vozidla o rozměru větším než 5 m o 2 m vpředu a 3 m vzadu, pokud je vozidlo menší než 5 m náklad nesmí překročit jednu třetinu jeho délky na každém konci. Ve všech případech, kdy náklad přesahuje rozměry vozidla, musí být označen panelem s úhlopříčnými červenými a bílými pruhy.

Nadrozměrný náklad/vozidla
Pro tato vozidla je vyžadováno zvláštní povolení. Žádosti je možné zaslat na:

Direccion General de Transportes por Carretera

(Generální ředitelství silniční dopravy)

Ministerio de Fomento

(Ministerstvo pro rozvoj)
Paseo de la Castellana, 67
28071 Madrid
Tel.: +34 915 977 000

Rychlostní limity

Obecné rychlostní limity

V zastavěných oblastech je rychlost omezena na 50 km / h, s výjimkou případů kdy dopravní značení vyznačuje nižší rychlost. Rychlost vozidel přepravujících nebezpečné zboží je omezena na 40 km / hod. Na dálnicích a rychlostních komunikacích v zastavěných oblastech je rychlost omezena na 80 km / h, pokud není uvedeno jinak dopravním značením.
Španělské dopravní právo bude v blízké budoucnosti upraveno, konkrétně v letech 2011-2012, za účelem snížení rychlosti v zastavěných oblastech na 30 km /h, která bude platná pro všechny jednosměrné komunikace, stejně jako obousměrné komunikace s jedním jízdním pruhem pro každý směr.
V obytných zónách, které jsou jako takové označeny, je maximální povolená rychlost 20 km / hod.
Mimo zastavěné oblasti platí následující limity (v km / h) s tou výjimkou, kdy dopravní značení rychlost snižuje:


Dálnice a rychlostní komunikace

Ostatní komunikace
(1)

Ostatní komunikace
(2)

motocykly, osobní vozidla

120*

100

90

vozidla odvozená od osobních automobilů,
smíšená vozidla,
autobusy,
minibusy

100

90

80

obytné automobily,
vozidlo táhnoucí přívěs do 750-ti kg

90

80

70

vozidlo táhnoucí přívěs přes 750 kg

80

80

70

obytný automobil do 3,5 t

100

90

80

obytný automobil nad 3,5 t

90

80

80

nákladní vozidla,
návěsy,
silniční vlaky

90

80

70

tří a čtyřkolky

70

70

70

Změny v rychlostních limitech jsou plánované na jaro 2015.

(1) komunikace s více než jedním pruhem v každém směru = “Vias para automoviles”, komunikace s pruhem pro záchranná vozidla a komunikace se širokými pruhy
(2) běžné komunikace

zdroj: BOE, DGT

Řidiči výše uvedených automobilů a motocyklů mohou překročit uvedené limity o 20 km / h, za účelem předjet pomalejší vozidlo mimo zastavěné oblasti na komunikacích s jedním jízdním pruhem v každém směru.

Speciální rychlostní limity

Mopedy: 45 km/h

Vozidla přepravující nebezpečný náklad a školní autobusy musí snížit rychlost o 10 km/ h ve srovnání s ostatními vozidly.
Speciální rychlostní limit pro nově kvalifikované řidiče (80 km/ h na jeden rok po absolvování testu) se neuplatňuje.
Na dálnicích a rychlostních komunikacích není možné používat vozidla, která nemohou dosáhnout minimální rychlosti 60 km / h.

 

Radarové detektory

Je zakázáno vlastnit, přepravovat nebo používat radarové detektory. Umístění statických radarů lze nalézt na internetových stránkách DGT http://www.dgt.es/es/el-trafico/control-de-velocidad/.

Alkohol / drogy v krvi

Zákonný limit

Obecný limit pro řidiče osobních vozidel a cyklisty:    0.05%

Zvláštní limit pro řidiče vozidel uvedených níže:         0.03%

 - vozidla s více než 8-mi místy pro pasažéry

 - vozidla přepravující nebezpečné zboží

 - nákladní vozidla nad 3,5 tun

 - vozidla pro přepravu dětí nebo speciální přepravu

 - vozidla integrovaného záchranného systému

 

stejně jako řidiči s méně než dvouletou praxí v řízení.

 

Test

Řidič (nebo cyklista), podezřelý z řízení pod vlivem alkoholu nebo drog, nebo řidič, jenž se dopustí dopravního přestupku, musí podstoupit dechovou zkoušku na alkohol nebo test slin pro přítomnost drog. Pokud odmítne, může být jeho vozidlo odstaveno a zabaveno policií, může mu být pozastaven řidičský průkaz na 1 - 4 roky a může být potrestán odnětím svobody na 6 měsíců až 1 rok.

Po dopravní nehodě musí podstoupit dechovou zkoušku všichni účastníci silničního provozu zainteresovaní v dopravní nehodě.

Pokuty

Pokuty placené na místě

Španělská policie je oprávněna pro ukládání a výběr pokut na místě. Pokuty mohou být sníženy o 50%, pokud motorista zaplatí do 20-ti dní (nevztahuje se na hlavní trestné činy). Proti udělení pokuty se lze do 15-ti dnů odvolat. 

Hostující motoristé musí zaplatit pokutu okamžitě (se snížením) za předpokladu, že uvedou jméno osoby nebo společnosti, se sídlem ve Španělsku, ochotné zaručit se za uhrazení pokuty. V opačném případě je vozidlo zabaveno, dokud není pokuta uhrazena. Motoristé se pak mohou proti udělení pokuty odvolat přes právní systém. 

Obyvatelé Španělska mohou uhradit pokutu buď na místě, nebo na jakékoli poště (Correos), případně prostřednictvím poboček Banco Santander. Pokuty mohou být také uhrazeny on-line (http://www.dgt.es).

Minimální a maximální pokuty


Přestupek

 Třída přestupku

Maximální pokuta

Počet bodů

- překročení rychlosti (lehké)

vážný

100 - 500 EUR

2-6

- jízda bez bezpečnostních pásů

vážný

200 EUR

3

- jízda pod vlivem alkoholu

významný

500 - 100 EUR

4-6

- účast v ilegálních závodech

významný

500 EUR

6

- neopatrná jízda

vážný

200 EUR

4

- nebezpečné předjíždění

vážný

200 EUR

4

- ignorování nebo nerespektování instrukcí dopravní policie, ignorování přednosti nebo červené barvy na semaforu

vážný

200 EUR

4

- nepoužívání světel při jízdě v noci, nepoužívání světel v situacích, kdy je vyžadováno dopravními předpisy

vážný

200 EUR

2

- používání mobilního telefonu bez hands-free za jízdy, nebo programování GPS za jízdy

vážný

200 EUR

3

- nerespektování zákonné doby odpočinku řidičem z povolání (řidičem nákladního vozidla)

významný

500 EUR

6

- řízení vozidla s detektorem radarů

významný

200 EUR

3

- jízda pod vlivem drog

vážný

1,000 EUR

6

- řízení vozidla s rušičkou radarů

vážný

6,000 EUR

6

Těžší trestné činy

Některé motoristické trestné činy jsou považovány za trestné činy těžší povahy a vedou k mnohem vyšším pokutám, stejně jako konfiskaci vozidla a případně i trestům odnětí svobody.


Přestupek

Počet bodů

Postih

- překročení rychlosti (vysoké)
   . o 60 km/h v zastavěných oblastech
   . o 80 km/h mimo zastavěné oblasti

- řízení pod vlivem alkoholu s mírou přes 1.2 g/l

- řízení pod vlivem drog

 6

odebrání řidičského oprávnění na 1 - 4 roky a
3 - 6 měsíců vězení 
nebo
6 - 12 domácího vězení
nebo
31 - 90 hodin veřejně prospěšných prací

- odmítnutí podrobit se testu na alkohol nebo drogy

 6

odebrání řidičského oprávnění na 1 - 4 roky
a
6 - 12 měsíců vězení 

- nebezpečné řízení

 6

odebrání řidičského oprávnění na 1 - 6 let
a
6 - 24 měsíců vězení 

- řízení bez řidičského oprávnění*

 -

3 - 6 měsíců vězení 
nebo
12 - 24 domácího vězení
nebo
31 - 90 hodin veřejně prospěšných prací

*  platí jak pro řidiče, kteří mají řidičský průkaz dočasně nebo trvale odebrán z důvodu dřívějšího trestného činu, tak pro řidiče, kteří řídí vozidlo bez toho, aby licenci měli.

Zabavení vozidla

Znehybnění vozidla

Vozidlo může být znehybněno z důvodu mechanických vad, nadměrného hluku nebo znečištění, nedostatečného pojištění, nebo proto, že jeho řidič odmítl zaplatit pokutu nebo je pod vlivem alkoholu.


Nemožnost identifikace řidiče

Vlastník vozidla je povinen identifikovat řidiče vozidla v době, kdy byl spáchán trestný čin. Pokud tak neučiní, bude pokutován on a to pokutou dvakrát nebo třikrát vyšší něž byla pokuta původní, v závislosti na vážnosti trestného činu.

Bodový systém

Ve Španělsku je využíván bodový systém. Začínající řidiči mají kapitál 8 bodů, zatímco ostatní řidiči mají bodů 12. Za každý spáchaný trestný čin je odebráno 2 až 6 bodů v závislosti na jeho závažnosti. Jsou-li řidiči odebrány všechny body, je mu odebrán i řidičský průkaz. Řidič, který ztratil nějaké body, může získat zpět 4 body po absolvování kurzu o bezpečnosti silničního provozu. Řidiči, kteří přišli o všechny své body, mohou znovu požádat o nový řidičský průkaz po uplynutí šesti období měsíců. Řidiči, kteří neporušují dopravní předpisy po dobu nejméně dvou let získají až šest bodů navíc.

Pravidla parkování

Speciální pravidla pro parkování

Předpisy, upravující zastavení a parkování jsou v souladu s požadavky stanovenými v roce 1968 Vídeňskou úmluvou.
Mimo uvedené předpisy je parkování zakázáno do 5-ti metrů od zatáčky nebo křižovatky.
V jednosměrných ulicích musí být vozidla zaparkovaná na kraji silnice, podle dnů v měsíci. V lichý den parkují vozidla na straně, kde jsou umístěné budovy s lichým popisným číslem a v sudý den na straně, kde jsou budovy se sudým popisným číslem. V některých městech, například v Madridu, se nachází ulice, kde mohou být vozidla zaparkovaná na každé straně po dobu 15-ti dní. Taková místa jsou označena dopravním značením.


Vozidla, zaparkovaná v noci na nedostatečně osvětlených ulicích, musí mít zapnuta obrysová světla.
Vozidla musí být zaparkována na pravé straně vozovky, s výjimkou jednosměrných ulic, kde může být povoleno parkování na obou stranách vozovky.

Modrá parkovací zóna ("zona azul" nebo "zona ORA") je označena dopravním značením. Maximální parkovací doba během dne je obvykle dvě hodiny, neomezené parkování je možné v době mezi 20.00 a 08.00 hodin, v závislosti na místních dispozicích.


V Madridu je regulovaná parkovací zóna, "SER", řízena strojově pomocí parkovacích lístků a pomocí míst označených barevnými pruhy: modré pro návštěvníky oblasti a zelené pro její obyvatele. V těchto oblastech je parkování omezeno na 1 až 2 hodiny pro návštěvníky a je možné platit pomocí strojů na parkovací lístky nebo pomocí mobilního telefonu.


V některých velkých městech, např. v Barceloně, přijímají parkovací automaty i platební karty.

Výkon parkovacích předpisů

Nelegálně parkující vozidla mohou být odtažena. Tato úprava je platná pro dočasně dovážená vozidla, stejně jako pro vozidla registrovaná ve Španělsku.
Řidič, jehož vozidlo bylo odtaženo, se musí dostavit na nejbližší policejní stanici. Ve snaze získat své vozidlo zpět, musí uhradit pokutu za špatné parkování, náklady na odtažení, spolu s parkovacím poplatkem za dobu, během které bylo vozidlo zabaveno.
Botička ("cepo") je používána v některých městech, v případech kdy neoprávněně zaparkované vozidlo nepřekáží provozu.

Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy      

Každá obec vydává povolení pro zdravotně postižené řidiče v jejich zónách. Jsou platná po dobu jednoho roku a mohou být jednou ročně obnovena.
Povolení, která musí být umístěna na vnitřní straně čelního skla, umožňují, aby vozidlo bylo zaparkováno bez časového omezení v zónách, které jsou určeny pro nakládku a vykládku, a s časovým limitem v pěších zónách a na některých místech, kde je parkování obvykle dopravním značením zakázáno, pokud bylo povolení  uděleno dopravní policií.
Zahraniční povolení pro motoristy se zdravotním postižením jsou ve Španělsku uznávána.

Světelné a dopravní značení

Semafory

Ve Španělsku je používán mezinárodní systém tříbarevného semaforu.
Na některých křižovatkách se používají zelené, žluté a červené šipky.

Dopravní značení

Dopravní značení je v souladu s obecnými podmínkami stanovenými v protokolu o dopravních značkách a signálech (Ženeva, 1949) a Úmluvou o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968)

Následující dopravní značky jsou odlišné:

Modrý čtverec se zahnutou bílou šipkou a vzdáleností v metrech označuje místo, kde je povoleno otáčení

Modrý čtverec s bílými čísly značí doporučenou maximální rychlost

Modrý obdélník se symbolem kamery ukazuje vyhlídkový bod

Stopka je červený osmiúhelník s nápisem STOP v bílé barvě (typ B, 2a dle Úmluvy z roku 1968). 

Dopravní značení v jiných jazycích než je španělština

V Katalánsku a Galicii jsou dopravní značky vždy uvedeny v katalánštině a galicijštině. Kdekoliv jinde, kde se mluví dalšími úředními jazyky, mohou být označena místa, buď španělským názvem nebo názvem, uvedeným v místním jazyce. V Baskicku jsou časté i dvojjazyčné dopravní značky.

Vodorovné dopravní značení

Čáry a označení jsou bílé, s výjimkou:

Žlutá klikatá = zákaz parkování

Žlutá čára podél obrubníku = zákaz nebo omezení parkování

Žlutý křížový vzor na křižovatce = nevstupovat, pokud není výjezd volný

Modré čáry = omezené parkování

BUS-VAO pruhy

Při jízdě do Barcelony (po komunikaci C-58) nebo Madridu (po komunikaci A-6), a zejména během dopravní špičky, mohou řidiči zjistit, že některé pruhy jsou označeny značením s nápisem "BUS-VAO". VAO je zkratka pro slova "vehiculos de Alta Ocupación" ("vysoce obsazená vozidla"). To znamená, že tyto pruhy jsou vyhrazeny pro autobusy a pro motocykly a automobily s nejméně dvěma osobami na palubě - třemi v případě komunikace C-58 v Barceloně.

Železniční přejezdy

Ve Španělsku je více než 3,000 železniční přejezdů, které jsou obvykle dobře značené. Španělská vláda hodlá postupně odstranit nebo nahradit je nadjezdovými mosty nebo podzemními tunely.

Povinné vybavení

Návštěvníci a obyvatelé

Bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy

Ve Španělsku je povinné použití bezpečnostních pásů na předních a zadních sedadlech vozidel vybavených pásy. Automobily registrované ve Španělsku od 15. června 1992 musí být vybaveny bezpečnostními pásy na všech sedadlech.

Děti do 12-ti let a měřící méně než 135 cm, cestující na předním sedadle osobního automobilu musí být umístěny v dětském zádržném systému přizpůsobeném jejich velikosti a hmotnosti. Děti měřící více než 135 cm mohou použít bezpečnostní pásy pro dospělé. 

Děti do 135-ti cm, cestující na zadním sedadle vozidla musí být umístěny v dětském zádržném systému přizpůsobeném jejich velikosti a hmotnosti, s výjimkou cestování ve vozidlech taxi služby ve městech.

V případě vozidel s více než 9-ti sedadly a ve školních autobusech musí řidič a cestující starší 3 let, s výjimkou cestujících, měřících méně než 135 cm, používat bezpečnostní pásy, pokud jsou instalovány, na všech sedadlech, nicméně v současné době zákon nevyžaduje, aby tento typ vozidla byl vybaven pásy na všech sedadlech.

Helmy pro cyklisty

Bezpečnostní přilby jsou povinné pro řidiče mopedů, motocyklů, tříkolek a čtyřkolek, pokud nejsou tato vozidla vybavena bezpečnostními pásy.
Dítě do 7 let nemůže být přepravováno jako cestující na motocyklu nebo mopedu jakéhokoli druhu. Dítě ve věku mezi 7 a 11 roky (včetně) může být přepravováno jako spolujezdec na motocyklu, řízeném jedním z jeho rodičů, nebo prostřednictvím oprávněné osoby, za předpokladu že má bezpečnostní přilbu vhodné velikosti. Řidiči mopedů mladší 18-ti let nesmí přepravovat cestující.

Světla

Přední a zadní mlhovky mohou být použity v husté mlze, za silného deště, sněhu, kouře nebo prachu, ve spojení s pozičními světly nebo potkávacími světly .

Motocykly na pozemních komunikacích, musí mít zapnutá světla po celou dobu jízdy. Motorová vozidla musí mít zapnutá světla v tunelech (tlumená světla v případě, že tunel je dobře osvětlený a plná světla, pokud tunel není dobře osvětlený). 

Tlumená světla jsou povinná v noci na silnicích a dálnicích v zastavěných oblastech. Jsou také povinná na silnicích a dálnicích mimo zastavěné oblasti, pokud jsou dobře osvětlené. Na silnicích a dálnicích mimo zastavěné oblasti, které nejsou dobře osvětlené, musí řidiči využívat plnohodnotného svícení a přejít na tlumené světlomety, kdykoli hrozí oslnění jiného účastníka silničního provozu - například při potkání se nebo při jízdě těsně za jiným vozidlem.

Blikání světlomety je povoleno pouze pro varování ostatních účastníků silničního provozu o nehodě nebo nebezpečí, nebo jako upozornění pro vozidlo vpředu o úmyslu jeho předjetí.

Ve Španělsku již není povinné mít ve vozidle sadu náhradních žárovek a nástroje pro jejich výměnu.


* Podle španělského dopravní práva, pojem "dobře osvětlená" komunikace nebo tunel značí komunikace, na nichž je registrační značka vozidla čitelná z 10-ti metrů a tmavé vozidlo je viditelné z 50-ti metrů.

Výstražný trojúhelník

Viz. další body, týkající se požadavků pro obyvatele i pro návštěvníky.

Hasicí přístroj

Ve Španělsku není povinné mít na palubě osobního vozidla hasicí přístroj .

Lékárnička

Ve Španělsku není povinné mít na palubě osobního vozidla lékárničku .

Pneumatiky a hloubka dezénu

Minimální hloubka vzorku pneumatiky je 1,6 mm pro celý obvod pneumatiky.
Náhradní pneumatiky a vybavení nutné pro výměnu pneumatiky musí být ve vozidle.

Ostatní

Zrcátka: jsou povinná nejméně dvě účinná zpětná zrcátka. Řidiči motorových vozidel musí mít čistý zadní výhled minimálně na 50 m; vzhledem k tomu musí být vozidla táhnoucí karavany vybavena přídavnými zrcátky.

Radarové detektory: instalace a používání radarových detektorů je zakázána. Řidiči nesmí varovat ostatní řidiče o přítomnosti policie.

Reflexní vesty: řidiči automobilů, autobusů, nebo nákladních automobilů, kteří vystoupili ze svého vozidla, po zastavení na vozovce, nebo na straně vozovky mimo zastavěné oblasti, musí nosit reflexní vestu, aby byly viditelní ze vzdálenosti 150-ti m. Tato vesta musí splňovat normu EU EN471.
Není povinné mít reflexní vestu ve vozidle a španělská policie nemůže pokutovat zahraniční motoristy, kteří ji ve vozidle nemají. Nicméně chodci, jdoucímu po silnici nebo po krajnici může být uložena pokuta, pokud na sobě vestu nemá. Toto opatření je určeno pro bezpečnost chodců.

Přístroje s obrazovkou: GPS zařízení je povoleno, ale jakékoli jiné zařízení, které by mohlo rozptylovat pozornost řidiče - televize, DVD zařízení atd. - je zakázáno.

Návštěvníci

Výstražný trojúhelník

 

Motorová vozidla (vyjma motocyklů a mopedů) musí být vybavena výstražným trojúhelníkem. Trojúhelníky musí být použity pro varování ostatních účastníků silničního provozu v případě, že řidič byl nucen zastavit své vozidlo (nebo přívěs) mimo zastavěné oblasti, kde je stání zakázáno.

Obyvatelé

Bezpečnostní pásy

Používání bezpečnostních pásů je povinné na předních sedadlech osobních automobilů a na zadních sedadlech osobních automobilů vyrobených po 15. červnu 1992.
Použití bezpečnostních pásů je povinné na předních sedadlech vozidel do 3,500 kg, určených pro přepravu zboží a cestujících, nákladních vozidel do 3,500 kg a osobních automobilů do 5,000 kg s více než 8 sedadly pro cestující.

Výstražný trojúhelník

Všechna vozidla, nákladní automobily, autobusy, minibusy a speciální vozidla registrovaná ve Španělsku, musí být vybavena dvěma výstražnými trojúhelníky. V případě poruchy, nehody nebo pádu nákladu na vozovku, musí být jeden trojúhelník umístěn 50 metrů před překážkou a jeden 50 m za ní. Oba trojúhelníky musí být viditelné ze vzdálenosti nejméně 100 metrů.
V noci a při snížené viditelnosti musí řidič, který je nucen zastavit na cestě a vystoupit ze svého vozidla, nosit reflexní pásky na rukávech nebo mít reflexní opasek, popřípadě mít světlo, aby byl viditelnější pro ostatní řidiče na komunikaci.

Opatření proti krádežím

Motocykly a osobní vozidla do celkové hmotnosti 2,000 kg, zapsané ve Španělsku po 1. lednu 1973, musí být vybavena proti krádeži.

Pneumatiky s hroty a sněhové řetězy

Zimní období ve Španělsku je v závislosti na oblasti obvykle od listopadu do března.

Použití pneumatik s hroty je zakázáno, nicméně sněhové řetězy mohou být použity. V tomto případě je maximální rychlost je stanovena na 50 km/ hod.

Jízdní kola

Registrační formality

Poznávací značky nejsou pro jízdní kolo vyžadovány.

Pojištění

Pojištění není nutné.

Cyklopruhy

Ve Španělsku se nachází cyklistické pruhy ve velkých městech jako jsou Madrid, Barcelona, Palma de Mallorca, Valencie, Córdoba, Bilbao a Sevilla. Madrid sám má více než 100 km cyklistických tras.

Povinné vybavení

Při jízdě na jízdním kole v noci, v tunelu nebo v nepříznivých povětrnostních podmínkách, musí být jízdní kolo vybaveno zvonkem, světlem vpředu i vzadu a odrazkou na zadní části. Kola a pedály musí být také opatřena odrazkami. Cyklista musí při jízdě v noci, nebo za špatné viditelnosti, na komunikacích mimo zastavěné oblasti použít reflexní zařízení, aby byl viditelný ze vzdálenosti 150-ti m.

Bezpečnostní helma

Pro cyklisty je povinné, bez ohledu na jejich věk, nosit bezpečnostní helmu na všech silnicích mimo zastavěné oblasti, s výjimkou dlouhého strmého kopce nebo ve velmi horkém počasí. Pro cyklisty mladší 16 let je povinné nosit helmu.

Speciální právní úprava

Cyklistům je zakázáno tažení přípojného vozidla za jízdním kolem nebo tříkolkou. 

Cyklisté mohou jet ve 2 vedle sebe po pravé straně vozovky, nicméně v místech se špatnou viditelností musí jet v řadě za sebou. Mohou jezdit na rychlostních komunikacích, pokud jsou starší 14-ti let a v takových případech musí jet po krajnici. 

Děti do 7 let mohou být přepravovány jako cestující ve zvláštním sedadle, na jízdním kole řízeném dospělou osobou, přičemž zmíněné dítě musí mít na hlavě bezpečnostní přilbu(i v zastavěných oblastech).

Dopravní nehody

Hlášení o nehodě

Účastníci silničního provozu zapojení do dopravní nehody, nebo osoby, které jsou svědkem dopravní nehody, musí pomoci obětem a musí učinit vhodná opatření k zajištění bezpečnosti silničního provozu. Pokud hrozí vážné zranění nebo smrt, musí kontaktovat záchranné složky a zůstat na místě nehody do jejich příjezdu. V případě lehkých zranění není nutné kontaktovat záchranné složky. Před opuštěním vozidla je řidič povinen obléci si reflexní vestu.

Za všech okolností musí osoby zapojené do nehody poskytnout své údaje osobám a orgánům, které o ně žádají.

Čísla tísňových linek


 Pohotovost, hlavní číslo

112 

 Policie

092 

 Civilní stráž

062 

 Ambulance

061 

 Hasiči

080 

Pojistné formality

Formulář oznámení nehody by měl být vyplněn a podepsán oběma stranami. Pokud to podmínky umožňují, je vhodné vyfotografovat vozidla a zaznamenat jejich umístění.

Pokud jeden ze zúčastněných řidičů nechce poskytnout své údaje, je druhý účastník oprávněn zavolat policii („Městskou policii“ nebo „Civilní stráž“).

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018