Mimo aglomerace | Dálnice | |
motocykly | 60 - 100 km/h | 90 - 120 km/h |
osobní automobil + karavan | 80 | 80 |
obytné automobily, motorizované karavany,nad 3.5 t | |
|
autokary, autobusy, nad 3.5 t | 90* | 90* |
nákladní vozidla nad 3.5 t | 80 | 90 |
* 100 km/h od 1. března 2014
Speciální rychlostní limity
Osobní automobily táhnoucí jiné vozidlo
Rychlost nesmí přesáhnout 30 km / hod. Na dálnicích je tažení povoleno pouze k nejbližšímu výjezdu.
V situaci, kdy autobus zastaví na pravidelné autobusové zastávce a je označen blikajícím nápisem "30" na zadní straně, musí řidiči projíždějící okolo něj zpomalit na 30 km / hod.
Neexistují žádné zvláštní omezení rychlosti pro nové řidiče nebo u vozidel vybavených pneumatikami s hřeby.
Radarové detektory
Zařízení, které vyhledávají mobilní rychlostní kamery, nebo narušují policejní vybavení jsou zakázána.
Automatické rychlostní kamery jsou používány na mnoha švédských komunikacích. Za překročení povolené rychlosti je odpovědný výlučně řidič vozidla. V případě zaregistrování porušení předepsané rychlosti pomocí radaru není pokuta vymáhána na majiteli vozidla, ale na osobě, která je v daný moment řídila.
Maximální povolená hladina alkoholu v krvi řidiče motorového vozidla je 0,02%.
Je-li hladina alkoholu v krvi řidiče mezi 0,02 a 0,099% bude mu uložena pokuta.Řidičský průkaz mu bude pozastaven na dobu 2 až 10 měsíců. Po uplynutí této lhůty bude pachateli vrácen řidičský průkaz zpět.
S hladinou alkoholu v krvi 0,1% nebo více řidič riskuje trest odnětí svobody od 1 měsíce až na 2 roky. Pokud má řidič švédský řidičský průkaz lze mu jej odebrat na dobu 1-2 roky. Po uplynutí této doby pachatel musí složit nové řidičské zkoušky za účelem získání řidičského průkazu zpátky. Pokud má řidič zahraniční řidičský průkaz, může být označen slovy "neplatný ve Švédsku" pro stejné období. Švédské úřady následně informují úřady v domovské zemi a řidiče, aby ony rozhodly, zda by měl být řidiči řidičský průkaz odebrán, či ne.
Tato pravidla jsou obecná. Pachatelé nejsou běžně trestáni trestem odnětí svobody. Pachatelům mohou být uloženy alternativní formy trestu.
Ve Švédsku jsou prováděny orientační testy na přítomnost alkoholu v krvi řidiče a řidiči musí na žádost policie vždy tento test podstoupit, nehledě na oprávněnost podezření na přítomnost alkoholu v krvi řidiče.
Nejběžnější způsob testování je pomocí alkohol-testeru. Pokud alkohol-tester vykazuje hladinu alkoholu v krvi přesahující 0,02%, řidič musí podstoupit test krve nebo moči na nejbližší policejní stanici.
Pokuty placené na místě
Policie je oprávněna ukládat a vybírat za drobné dopravní přestupky pokuty na místě. Pokuty jsou obvykle placené prostřednictvím banky, zpravidla během 2-3 týdnů. Zahraniční motoristé mohou být požádáni o zaplacení pokuty v hotovosti přímo policistovi. V případě, že je pokuta uhrazena na místě, je řidiči vydán doklad o zaplacení. Kreditní karty nejsou akceptovány.
Za dopravní přestupky jsou odpovědní pouze řidiči vozidel, nikoli jejich majitelé. Majitel není povinen určit řidiče vozidla v době spáchání trestného činu, a nemůže být stíhán, pokud řidiče neurčí vůbec. V případě pokut za špatné parkování je ovšem zodpovědný majitel vozidla - viz níže. Pokud není pokuta uhrazena a řidič je občanem jiného státu EU, může být pokuta předána místním orgánům v zemi řidičova bydliště.
Pokud chce zahraniční motorista uhradit pokutu, uloženou ve Švédsku, ze zahraničí, může za tímto účelem použít následující bankovní údaje:
BIC / SWIFT kód: NDEASESS
IBAN: SE68 9500 0099 6042 4765 0031
Adresa: Nordea Bank AB, SE 105 71 Stockholm - Švédsko
Plátce pokuty musí vždy uvést její referenční číslo.
Parkovací pokuty
Pokuty za špatné parkování jsou ukládány buď policií, provozními hlídači, nebo parkovacími společnostmi. Parkovací společnosti mohou být oprávněny ukládat pokuty nejen v soukromých parkovacích areálech, ale také na veřejných pozemcích (např. obytné ulice, v blízkosti škol a nemocnic). Parkovací společnosti jsou obecně striktní ohledně porušování parkovacích pravidel, a ukládají pokuty i za méně závažné přestupky.
Za uhrazení pokuty je zodpovědný majitel vozidla. Předpokládaným viníkem je řidič, pokud se neprokáže opak. Platba pokut musí být provedena prostřednictvím banky.
Pokud má vlastník vozidla výhrady proti udělení pokuty, může pokutu zpochybnit. Pokud je pokuta uložena policií nebo dopravními dozorci, musí být pokuta, před jejím zpochybněním, zaplacena. V případě, že je zpochybnění uložené pokuty uznáno, bude pokuta majiteli vrácena. V případě, že je pokuta uložena parkovací společností, pokuta nemusí být, před jejím zpochybněním, zaplacena.
Pokud není pokuta, která je uložena policií nebo dopravními dozorci, uhrazena a majitel vozidla je občanem jiného státu EU, může být pokuta předána místním orgánům v zemi řidičova bydliště.
Pokuta uložená parkovací společností může být předána majiteli v zemi jeho bydliště. Některé parkovací společnosti jsou součástí mezinárodních agentur pro vymáhání parkovacích předpisů, které případ převezmou a přičtou k němu samostatné poplatky za služby. V některých případech může být pokuta prodána mezinárodní organizaci pro vymáhání pohledávek.
Minimální a maximální pokuty
Pokuty za porušení předpisů jsou následující:
Překročení rychlostního limitu o: | V místech s maximální rychlostí 30-50 km / h | V místech s maximální rychlostí přes 50 km / h |
1 - 10 km/h | 2,000 SEK | 1,500 SEK |
11 - 15 km/h | 2,400 | 2,000 |
16 - 20 km/h | 2,800 | 2,400 |
21 - 25 km/h | 3,200 | 2,800 |
26 - 30 km/h | 3,600 | 3,200 |
31 - 40 km/h | 4,000 | 3,600 |
41 - 50 km/h | Soudní řízení | 4,000 |
Pokud je trestný čin překročení rychlosti považován za závažný, policie neuloží řidiči pokutu, ale postoupí případ k soudnímu řízení.
Řízení pod vlivem alkoholu (systém pokutových jednotek)
Výše pokuty je založena na výši pachatelova příjmu a vypočtena podle hladiny alkoholu v krvi.
Hladině alkoholu v krvi odpovídá stanovený počet jednotek pokut, následovně:
Hladina alkoholu v krvi | Jednotková pokuta |
0.02% - 0,049% | 40 |
0.05% - 0.059% | 60 |
0.06% - 0.069% | 80 |
0.07% - 0.079% | 100 |
0.08% - 0.089% | 120 |
0.09% - 0.099% | 150 |
přes 0.1% | Trest odnětí svobody od 1 měsíce do 2 let |
Určená pokuta vztahující se na výši pachatelova příjmu se liší od 50-ti do 1,000 SEK.
Příklad
V případě pachatele, jehož příjem s určenou sazbou pokutových jednotek je ve výši 150 SEK a hladinou alkoholu v krvi 0,035%, bude celková pokuta vypočtena následovně:
40 pokutových jednotek x 150 SEK = 6,000 SEK
neoprávněné parkování v městských oblastech | 400-1,000 SEK |
neoprávněné parkování mimo městské oblasti | 200-800 SEK |
nezapnuté bezpečnostní pásy | 1,500 SEK |
nezastavení na červenou nebo ignorování STOP dopravního značení | 2,500-3,000 SEK |
nezastavení před přechodem pro chodce | 3,000 SEK |
předjíždění v zónách se zákazem předjíždění / nebezpečné předjíždění | 2,500-3,000 SEK |
obrat do protisměru nebo couvání na dálnici | 1,500 SEK |
nedání přednosti v jízdě vozidlům, přijíždějícím zprava | 2,000 SEK |
porušení předpisů ohledně denního svícení | 500 SEK |
porušení předpisů ohledně svícení v noci | 1,200 SEK |
nedodržení předpisů pro dětské zádržné systémy | 2,500 SEK |
nenošení ochranné přilby (řidiči mopedů a motocyklů) | 1,500 SEK |
nepoužívání zimních pneumatik v období od 1. prosince do 31.března | 1,200 SEK |
Vozidla mohou být zabavena v některých závažných případech, např. pokud jsou odcizena nebo byla předmětem podvodu, nebo jiné trestné činnosti.
Bodový systém
Ve Švédsku není využíván žádný bodový systém, nicméně řidičům může být zrušen řidičský průkaz v případě závažného porušování dopravních předpisů, např. řízení pod vlivem alkoholu, nebo po spáchání série menších přestupků.
V zásadě všechny dopravní přestupky, s výjimkou parkovacích trestných činů, jsou registrovány u orgánů, spravující řidičské průkazy, zůstávají v registru po dobu 5-ti let, a tvoří tak základ pro případné zrušení řidičského průkazu.
Noví řidiči jsou po dobu dvou let držiteli zkušebního řidičského průkazu, přičemž v takovém případě může i spáchání d
Speciální pravidla pro parkování
Parkovací předpisy jsou v souladu se článkem č. 23 Úmluvy o silniční dopravě z roku 1968. Dopravní značení dle vzoru C, 18 v úmluvě (kruhový znak s modrým pozadím) označuje zákaz parkování, nicméně zastavení je povoleno, např. pro nakládku nebo vykládku zboží. Kruhová dopravní značka s červeným křížem svatého Ondřeje na modrém pozadí, lemovaném červeným okrajem (signál C.19 dle Úmluvy o dopravních značkách a signálech z roku 1968) zakazuje zastavení a stání. Parkování a zastavení je povoleno pouze ve směru dopravního provozu. Současně je umožněno pouze na pravé straně vozovky, s výjimkou jednosměrných ulic, kde mohou být pro parkování použity obě strany vozovky.
Parkování je zakázáno
a) po hlavních komunikacích (kromě na parkovišť)
b) do 30-ti metrů od železničního přejezdu
c) do 20-ti metrů před a 5-ti m za autobusovou nebo tramvajovou zastávkou
d) s kterýmkoli kolem mimo definované parkovací místo
e) v přední části pozemku s vjezdem
f) podél vozidle, které zastavilo nebo zaparkovalo
g) na veřejném prostranství v městských oblastech, tj. parky, trávníky, louky, chodníky
Zastavení a stání je zakázáno
a) do 10-ti metrů před přechodem pro chodce
b) do 10-ti metrů od křižovatky ulic nebo silnic
c) na dálnicích a rychlostních komunikacích
d) blízko k hřebeni kopce, v tunelech nebo v zatáčkách, kde je špatná viditelnost
e) na pěších cestách, a cyklistických stezkách a pruzích vyhrazených pro autobusy a tramvaje
V oblasti označené písmenem P je parkování povoleno po dobu nejvýše 24 hodin (pokud není uvedeno jinak).
Dopravní značení P, značení pro "zákaz parkování" nebo "zákaz zastavení", mohou doplňovat další dopravní značky, upravující pravidla parkování.
Nápis "Avgift" znamená placené parkování, "P-skiva" upozorňuje na nutnost parkovacího disku, "Förhyrda platser" nebo "Boende" znamená, že je vyžadováno zvláštní parkovací povolení, "1 tim" znamená do jedné hodiny
Čísla na doplňkovém značení = parkovací hodiny v pondělí - pátek. Příklad: 7-17
Čísla v závorkách = parkovací hodiny v sobotu nebo ve dnech v týdnu před svátkem. Příklad: (7-17)
Čísla v červené barvě = parkovací hodiny v neděli a o svátcích. Příklad: 7-17
Måndag or Mån = pondělí
Tisdag or Tis = úterý
Onsdag or Ons = Středa
Torsdag or Tor = čtvrtek
Fredag or Fre = pátek
Lördag or Lör = sobota
Söndag or Sön = neděle
V některých městech a příměstských oblastech se parkovacích omezení řídí datem, "Datumparkering". Během lichých dní je parkování zakázáno na straně silnice, kde se nachází domy s lichými čísly. V sudé dny je parkování zakázáno na straně silnice, kde se nachází domy se sudými čísly.
Parkování ve většině městských oblastí je upraveno místními parkovacími předpisy. Informace lze získat od turistických kanceláří a na policejních stanicích. Předpisy a poplatky se mohou lišit ve stejném městě, a to v závislosti na tom, zda se parkovací plocha nachází na veřejném pozemku, např. podél ulic, nebo na soukromém pozemku. Na veřejném pozemku, např. v blízkosti nemocnic a nákupních center, může být parkovací plocha pronajata a vedena a pod dohledem soukromých společností. Ve střední a větších městech je parkování obvykle placené. Parkovné se liší v závislosti na lokalitě, mezi 10-ti a 40-ti SEK za hodinu. V centru Stockholmu je poplatek vyšší (60-70 SEK).
Ve větších městech, a na odstavných plochách v blízkosti populárních turistických atrakcí, funguje velmi přísný parkovací dohled. Motoristé si musí dávat pozor na nápisy, omezující parkování.
Výkon parkovacích předpisů
Parkovací pokuty se pohybují v rozsahu 400 až 1,000 SEK. Policie a provozní hlídači jsou oprávněni k prosazování parkovacích předpisů na ulicích a veřejných komunikacích. Žádost o platbu je umístěna na přední sklo vozidla. Za platbu pokuty ve stanoveném období je zodpovědný majitel vozidla. Pokud má vlastník vozidla výhrady proti udělení pokuty a chce ji zpochybnit, musí za tímto účelem neprodleně kontaktovat místní policejní orgán.
Na soukromém pozemku je parkování pod dohledem soukromých společností. Pokuta je podobná běžné faktuře a je opět umístěna na přední sklo vozidla. Pokud má vlastník vozidla výhrady proti udělení pokuty a chce ji zpochybnit, musí za tímto písemně kontaktovat vlastníka pozemku.
Botičky se ve Švédsku nepoužívají, nicméně špatně zaparkované vozidlo může být odtaženo a kromě pokuty za špatné parkování budou majiteli vozidla účtovány i přepravní náklady za odtah vozidla, které musí uhradit, aby bylo mu bylo vozidlo navráceno. Uvedené přepravní náklady mohou být vysoké.
Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy
Speciální parkovací povolení vydaná pro zdravotně postižené motoristy v zahraničí jsou ve Švédsku uznávána za předpokladu, že povolení obsahuje mezinárodní symbol osoby na invalidním vozíku.
Pokud povolení neobsahuje mezinárodní symbol, musí řidič podat žádost na místní švédské orgány pro získání zvláštního povolení, které mu bude na základě předložení jeho vnitrostátního povolení zdarma vydáno. Postup trvá asi 3 až 4 hodiny.
Držitelé platných povolení mohou parkovat kdekoliv ve Švédsku, nicméně nesmí parkovat svá vozidla takovým způsobem, aby jejich vozidlo ohrožovalo nebo blokovalo provoz.
Parkovací povolení musí být zřetelně umístěno ve vnitřní straně předního skla vozidla.
Zvláštní úlevy pro tělesně postižené řidiče zahrnuje:
- Parkování až na 3 hodiny v místech, kde parkování obvykle není přípustné
- Parkování až na 24 hodin v místech, kde je parkování povoleno v časovém úseku mezi 3 a 24 hodinami
- Parkování zdarma v místech, kde je obvykle placené parkování
Při použití parkovacího místa vyhrazeného pro zdravotně postižené řidiče, musí být dodržovány uvedené parkovací předpisy.
Semafory
Ve Švédsku je používán systém tříbarevného semaforu, který je v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968).
Zelená šipka znamená, že provoz může pokračovat ve směru šipky, nicméně je třeba opatrnosti při odbočování ve směru zelené šipky. Chodci mají vždy přednost.
Blikající oranžové světlo upozorňuje na opatrnost při průjezdu, odbočování..
Cyklisté mají často své vlastní "semafory", zejména v místech s cyklostezkami.
Dopravní značení
Švédsko ratifikovalo Úmluvu o dopravních značkách a signálech (Vídeň, 1968) a většina švédských dopravních značek je v souladu s modely uvedenými v Úmluvě.
Švédsko používá jako STOP značku červený osmiúhelník.
Směrové a informační cedule na dálnicích a silnicích, které jsou součástí evropské silniční sítě jsou zelené. Znamení pro vnitrostátní silnice a důležité místní komunikace jsou v modré barvě. Místní komunikace jsou značeny černými číslicemi na bílém pozadí.
Hotely, kempy, atd. jsou označeny informačním značením s modrým pozadím uprostřed, kterého je umístěna černá "smyčka" na bílém pozadí.
Dopravní značení pro turistické trasy, UNESCO, turistické atrakce a pamětihodnosti mají bílá písmena na hnědém pozadí.
Srážky s divokými zvířaty jsou ve Švédsku časté (los: 5,000 kolizí za rok, jelen: 32,000; kanec: 3,000). Řidiči by měli být obzvláště ostražití, pokud v místech označených dopravním značením, upozorňujícím na přítomnost divoké zvěře. Jedná se o žlutý výstražný trojúhelník s červeným okrajem s černou siluetou daného zvířete, nejčastěji losa, ale také jelena nebo soba. V současnosti je také v jednání plán na zavedení dopravního značení se siluetou divokého kance.
Informace o dopravních značkách používaných ve Švédsku mohou návštěvníci získat z autoklubu M, případě jsou k dispozici internetové stránce švédské dopravní správy: http://www.trafikverket.se.
Vodorovné dopravní značení
Vodorovné dopravní značení ve Švédsku je bílé.
Středové čáry jsou dělené dlouhými intervaly, výstražné čáry jsou dělené krátkými intervaly a při předjíždění mohou být přejížděny. Je zakázáno přejíždět plnou čáru.
Ve Švédsku se nachází celá řada nezabezpečené železničních přejezdů, kde je řidičům doporučena zvláštní opatrnost před a při překračování kolejí. Zabezpečené přechody mohou být vybavené různými systémy, s nebo bez světel a celými nebo polo-závorami, které se spouští při blížícím se vlaku.
Ve Švédsku nejsou stanovené žádné zvláštní předpisy pro doporučenou rychlost při příjezdu k železničního přejezdu, nicméně řidičům je doporučeno jet takovou rychlostí, aby mohli v případě nutnosti co nejrychleji zastavit.
Bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy
Používání bezpečnostních pásů je povinné na předních i zadních sedadlech vozidla, pokud je jimi vozidlo vybaveno.
Není dovoleno přepravovat více cestujících než počet, který je uveden v registračním dokumentu vozidla.
Pokud je návštěvník nebo občan Švédska ze zdravotních důvodů zproštěn od povinnosti používání bezpečnostního pásu, musí být vlastníkem zvláštního povolení vydaného příslušnými orgány. V případě návštěvníků je povolení vydáváno v zemi jejich trvalého bydliště a mělo by být přeloženo do angličtiny.
Dětské zádržné systémy
Děti menší než 135 cm musí být umístěné v dětském zádržném systému, nebo dětské sedačce.
Pokud je dítě vyšší než 135 cm, avšak mladší 15-ti let musí řidič zajistit, aby dítě použilo běžné bezpečnostní pásy vozidla.
Děti menší než 140 cm mohou být přepravované na předním sedadle vozidla pouze v případě, že je vypnutý přední air-bag.
Následující doporučení se vztahuje na děti menší než 135 cm:
· Děti do cca 9-ti měsíců by měly být přepravované v dětském zádržném systému zády vůči směru jízdy a umístěné na předním nebo zadním sedadle.
· Děti od cca 7 měsíců do 4 let by měly být umístěné v dětském zádržném systému umístěném na předním nebo zadním sedadle. Umístění zády vůči směru jízdy je důrazně doporučeno, nicméně i umístění po směru jízdy je možné. Pokud je zádržný systém umístěn ve směru jízdy, měl by být dětský zádržný systém umístěn na zadním sedadle.
· Dětský zádržný systém může být používán do doby, dokud z něj dítě nevyroste (tj. dokud jejich uši nedosáhnou zadního horního okraje zádržného systému).
· Děti, které už nemohou používat dětský zádržný systém musí používat vhodné dětské sedačky spolu s běžnými bezpečnostními pásy vozidla. Dětské sedačky jsou obvykle umístěny na zadním sedadle vozidla, nicméně povoleno je i umístění na předním sedadle.
· Děti vyšší než 135 cm mohou používat běžná sedadla spolu s běžnými bezpečnostními pásy. Umístění zády vůči směru jízdy je doporučeno, nicméně povoleno je i umístění ve směru jízdy.
Povoleny jsou následující výjimky z pravidel a doporučení uvedených výše:
· Děti do 3 let mohou být přepravovány ve vozidle taxi služeb bez použití dětského zádržného systému.
· Pro pouze přechodnou a krátkou dopravu, nemusí být pro přepravu dětí od 3 let, menších než 135 cm, použit dětský zádržný systém nebo dětská sedačka, pokud jsou děti umístěny na zadním sedadle a - pokud je to možné - jsou zajištěné běžnými bezpečnostními pásy vozidla.
Helmy pro cyklisty
Bezpečnostní přilbu musí nosit řidiči a spolujezdci jedoucí na motocyklu nebo mopedu, se sídlem ve Švédsku nebo v zahraničí. Toto nařízení platí i pro cestující v postranních vozících.
Ochranné přilby návštěvníků musí odpovídat typu, který byl schválen v jejich zemi bydliště.
Světla
Všechna motorová vozidla musí povinně používat tlumená světla ve dne na všech komunikacích, a to celoročně. Je zakázáno řídit během dne pouze za použití s parkovacích světel (tj. přední poziční světla) na. Zadní světla nemusí být zapnutá během dne, pokud je obecné dobrá viditelnost.
Během tmy, včetně úsvitu a soumraku, a při špatném počasí, musí být použita obě světla a koncová světla. Řidič musí ztlumit světlomety v situaci, kdy se blíží jiné vozidlo, nebo při jízdě po dostatečně osvětlených komunikacích.
Mlhová světla mohou být použita při velmi špatné viditelnosti (déšť, mlha, těžký sníh, na podzim), nicméně nesmí být používána v kombinaci s tlumenými světly.
Čtyřkolová vozidla zaparkovaná nebo odstavená na špatně osvětlené komunikaci během tmy, včetně úsvitu a soumraku, a za špatného počasí, musí mít zapnutá obrysová světla (bílá nebo žlutá vpředu a červená vzadu). Nicméně, pokud vozidlo zastaví v nebezpečné pozici v důsledku nehody nebo poruchy, nebo v případě silného provozu, může místo nich použít výstražná světla. Viz níže.
Výše umístěná brzdová světla jsou ve Švédsku povolena.
Výstražný trojúhelník
Všechna motorová vozidla registrovaná ve Švédsku musí být vybavena výstražným trojúhelníkem. Výstražný trojúhelník je povinný také v případě zahraničních vozidel, pokud jsou vyžadovány v zemi registrace vozidla.
Výstražné trojúhelníky by měly být umístěny ve vzdálenosti cca 50 metrů za vozidlem na běžných komunikacích a asi 100 metrů na dálnicích.
Použití výstražných světel není ve Švédsku povinné. Pokud je jimi však vozidlo vybaveno, je jejich použití doporučeno v případě, kdy musí vozidlo zastavit na krajnici v nebezpečné pozici z důvodu nehody nebo poruchy. Toto nařízení platí nehledě na denní dobu.
Výstražná světla by neměla být běžně používána za jízdy.
Hasící přístroj na palubě osobních automobilů je doporučen, nicméně není povinný.
Lékárnička
Lékárnička na palubě osobních automobilů je doporučená, nicméně není povinná.
Pneumatiky a hloubka dezénu
Minimální předepsaná hloubka vzorku pneumatiky je 1,6 mm (letní pneumatiky), 3 mm (zimní pneumatiky).
V období od 1. prosince do 31. března musí být všechna vozidla (i přívěsy a vozidla do 3,5 t celkové hmotnosti) vybavena zimními pneumatikami s označením M + S (s nebo bez hrotů), pokud to stav povrchu vozovky vyžaduje - jízdní podmínky jsou vlivem povětrnostních podmínek ztížené - tzn. silnice je pokryta ledem nebo sněhem, případně je povrch vozovky mokrý a teplota se pohybuje okolo nebo pod 0 ° C. Toto nařízení se vztahuje také na vozidla registrovaná v zahraničí.
Pokud během tohoto období neodpovídají jízdní podmínky zimním (viz. výše), jsou povoleny letní pneumatiky. V konkrétní situaci má policie konečné právo rozhodnout, zda se na danou situaci vztahovaly zimní podmínky, či ne.
Ostatní
---
Návštěvníci
Viz výše.
Obyvatelé
Viz výše.
Zimní období pro motoristy je obvykle od října do března, nicméně může se lišit v závislosti na klimatických podmínkách.
Pneumatiky s hroty
Pneumatiky s hroty mohou být použity v období od 1. října do 15. dubna. Pokud to počasí a jízdní podmínky vyžadují, mohou být tyto pneumatiky také použity před nebo po tomto období. Takové případy jsou časté většinou v severní části země.
Ve Švédsku je v platnosti několik místních omezení pro používání pneumatik s hroty. Nejsou povolené při jízdě ulicí Hornsgatan ve Stockholmu. Omezení z přelomu let 2010 a 2011 pro Göteborg a Uppsalu není použitelné v letech 2011 - 2012.
Pneumatiky s hroty mohou být namontovány na osobní automobily, obytné automobily, nákladní automobily a autobusy. Pokud jsou vozidla vybavena pneumatikami s hroty, měly by být ty to pneumatiky použity na všech kolech vozidla.
V případě, kdy vozidla vybavená pneumatikami s hroty táhnou přívěs, jsou pneumatiky s hroty vyžadovány i pro přívěs pouze v případě, že vozidlo s přívěsem se pohybuje po zledovatělých a zasněžených silnicích.
Pneumatiky s hroty nejsou ve Švédsku volně k pronájmu, nicméně jsou zde volně v prodeji.
Ve Švédsku nejsou stanoveny žádné speciální rychlostní limity pro výše uvedená vozidla; tato vozidla nemusí být ani nijak označena(např. speciální nálepkou).
Zimní pneumatiky
Minimální předepsaná hloubka dezénu pneumatik je 1,6 mm (letní) a 3mm (zimní).
V období od 1. prosince do 31. března musí být všechna vozidla (i přívěsy a vozidla do 3,5 t celkové hmotnosti) vybavena zimními pneumatikami s označením M + S (s nebo bez hrotů), pokud to stav povrchu vozovky vyžaduje - jízdní podmínky jsou vlivem povětrnostních podmínek ztížené - tzn. silnice je pokryta ledem nebo sněhem, případně je povrch vozovky mokrý a teplota se pohybuje okolo nebo pod 0 ° C. Toto nařízení se vztahuje také na vozidla registrovaná v zahraničí.
Policie je oprávněna učinit konečné rozhodnutí o tom, zda se zimní jízdní podmínky vztahují na konkrétní komunikaci nebo její část. V případě, že v zimě neplatí zimní jízdní podmínky (viz. výše), jsou povoleny letní pneumatiky, dokonce i v období mezi 1. prosincem a 31. březnem.
Sněhové řetězy
Vybavení vozidla sněhovými řetězy a použití sněhových řetězů na jakýkoli druh vozidla ve Švédsku, pokud to počasí nebo jízdní podmínky vyžadují, je povoleno.
Sněhové řetězy nejsou ve Švédsku volně k pronájmu, nicméně jsou zde volně v prodeji.
Ve Švédsku nejsou stanoveny žádné speciální rychlostní limity pro vozidla vybavená sněhovými řetězy.
Ostatní vybavení
Řidiči musí mít povinně nemrznoucí směs v kapalině do ostřikovačů pro čelní sklo vozidlo a současně musí být vybaveni lopatou k odházení sněhu. Dále je doporučeno mít na palubě vozidla tažné lano, startovací kabely a reflexní vestu.
Registrační formality
Jízdní kola nemusí být ve Švédsku registrovaná.
Pojištění
Pojištění pro jízdní kola není nutné.
Cyklopruhy
Ve Švédsku má tamní síť cyklostezek velmi rychle rostoucí potenciál. Cyklostezka "Sverigeleden" pokrývá celou zemi a spojuje všechny hlavní přístavy a města. Ve Švédsku se v současnosti nachází mnoho pojmenovaných a značených cyklistických tras. V některých případech jsou cyklostezky v kombinaci s turistickými stezkami.
Další informace lze získat z místní turistické informační kanceláře nebo od:
Cykelfrämjandet
Kolonka 47
250 53 Helsingborg
Tel:. +46 8 545 910 30 (od pondělí do středy a v pátek 10.00 - 13.00, čtvrtek 14.00 - 18.00)
e-mail: cyklamera@cykelframjandet.se
Povinné vybavení
Jízdní kola, užívaná za tmy, musí být vybavena světly na přední a zadní straně v kombinaci s bílou odrazkou na přední straně a červenou odrazkou na zadní straně. Žluto-oranžové boční odrazky jsou vyžadována na paprscích obou kol.
Zvonek patří také k povinnému vybavení jízdních kol ve Švédsku.
Bezpečnostní helma
Povinnost bezpečnostní přilby platí pro děti do 15-ti let, nicméně přilba je doporučena všem cyklistům.
Speciální právní úprava
---
Hlášení o nehodě
Nehody se zraněním a / nebo rozsáhlým poškozením vozidel, případně jiného majetku, musí být okamžitě hlášeny na policii, prostřednictvím telefonní linky č. 112. Do příjezdu policie na místo a provedení všech nezbytných šetření, nesmí místo nehody opustit žádný ze zainteresovaných účastníků nehody. Zúčastněná vozidla současně nesmí být přesunuta.
Nehody se způsobením malé hmotné škoda nemusí být hlášeny na policii, nicméně zainteresovaní účastníci nehody se musí identifikovat a musí si vyměnit kontaktní informace se všemi dotčenými osobami.
Řidičům je doporučeno vyplnění a podepsání Evropského formuláře o nehodě, a uchování jeho kopie; tento formulář používá většina pojišťoven ve Švédsku i v zahraničí. Pokud řidiči opustí místo nehody, aniž by vyplnili tento formulář, případně poskytli druhé straně kontaktní a osobní informace, mohou být potrestáni pokutou, nebo trestem odnětí svobody.
Nehody zahrnující zvířata
Srážky s divokými zvířaty jsou ve Švédsku Některé hlavní dopravní tepny jsou oplocené, aby se tak zvířatům zabránilo ve vniknutí na komunikaci, nicméně většina komunikací je nechráněná. Průměrně dojde ve Švédsku ročně k 5,000 srážek s losem, spolu se 32,000 srážek s jelenem a 3,000 srážek s kancem.
Nejnebezpečnějším denním obdobím jsou hodiny kolem soumraku a za soumraku. K většině nehod dochází v zalesněných oblastech, jako je severní Skåne a Småland, a od jezera Vänern, Vättern a Mälaren na sever země. Nicméně, nehody se zvířaty lze očekávat kdekoli v zemi, např. také v otevřených oblastech a poblíž obydlených oblastí. Dopravní značení varující před pohybem volně žijících zvířat v blízkosti komunikací je proto třeba brát vážně.
Jakékoliv srážky, zahrnující losy (moose), jeleny, sob, srnce, divoká prasata, medvědy, rosomáky, vlky a rysy musí být okamžitě hlášeny na policii buď voláním na telefonickou linku 112 (číslo tísňového volání) nebo linku 114 14 (telefonní číslo celostátní policie). Kolize musí být zaznamenány, nehledě na to zda zvíře je nebo není zraněno. Místo, kde k nehodě došlo, musí být označeno reflexní páskou nebo jakýmkoli jasně viditelným předmětem, pro snadnou identifikaci místa nehody policií. Po oznámení nehody a označení místa nehody může řidič místo opustit.
Nehody zahrnující menší zvířata - jezevci, zajíci nebo lišky - mohou, ale nemusí být hlášeny.
Čísla tísňových linek
policie)
ambulance) 112
hasiči)
V ne-nouzové situaci, je řidičům doporučeno volat na telefonní číslo celostátní policie (114 14). Volající bude automaticky spojen na nejbližší policejní stanici. Více informací je k dispozici na: http://www.polisen.se/
Pojistné formality
V případě, že je vozidlo registrované v cizí zemi, která podléhá používání systému zelených karet, zapojené do nehody s možným nárokem na pojistné plnění z povinného ručení, je řidičům takových vozidel doporučeno nahlásit nehodu na Švédskou kancelář pojistitelů, která bude působit jako jejich zástupce. Švédská kancelář pojistitelů může být kontaktována na následující adrese:
Trafikförsäkringsföreningen (TFF)
(Švédská kancelář pojistitelů)
PO Box 24035
104 50 Stockholm
tel: +46 8 522 781 00
fax: +46 8 661 09 56
e-mail: info@tff.se
Internet: http://www.tff.se
Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018