Bleskurychlé SUV Enyaq RS iV
17. 1. 2023
Žena v autě.cz otestovala největší a zároveň nejrychlejší elektromobil od automobilky ŠKODA. SUV ŠKODA Enyaq RS iV dorazí do Česka během jara, naše redakce se v něm exkluzivně projela v okolí španělské Malagy. Bude se do života českých rodin hodit?
Po kupéčku Enyaq RS iV nabízí škodovka pod kapotou „klasického“ modelu Enyaq RS iV rovněž dvojici elektromotorů s kombinovaným výkonem 220 kW/299 koní a točivým momentem 460 N.m. Jízda je proto nabitá energií a dostane každého za volantem „do hry.
Zrychlení tohoto elektrického rodinného krasavce je vzrušující. Na zelené akceleruje s pořádnou dávkou závodního espritu. Ten umocňuje sportovní režim, kdy podvozek příjemně ztuhne a odezvy plynu jsou rázem ještě rychlejší. Ideální režim pro kratochvíle.
Takzvaně „na pohodu“ a řidičský komfort jízdy však je režim Normal. Díky příplatkovému podvozku DCC ho ocení většina řidiček při běžném řízení. Nechybí (pro bezproblémové vyjetí horšího terénu) režim Trakce. Ten zajišťuje stálý pohon všech kol v rychlostech do 20 km/h.
Aby ale bylo jasno, deklarovaných 220 kW výkonu dostanete maximálně na 30 vteřin, a to pouze v situaci, kdy akumulátor s využitelnými 77 kWh je nabitý minimálně na 88 % kapacity a musí být letní teplota (23-50 stupňů Celsia). I přes tuto skutečnost nabízí toto elektrické SUV skutečně radost z jízdy, jede sebejistě a má stabilní podvozek.
Kvůli bateriím v podlaze je Enyaq RS iV poměrně těžká váha. Že jde spíše o namakaného svalovce než nějakého obézního tlouštíka dokládá čas 6,5 vteřiny, za kterých dokáže svou hmotnost dvě a čtvrt tuny z nuly na sto rozpohybovat.
Jeho hmotnost je třeba brát v úvahu v zatáčkách, na jejich „řezání“ je (i s ohledem na rodinu) nutno zapomenout. Když si toto uvědomíte, odmění vás Enyaq RS iV komfortním a zároveň čilým průjezdem zatáčky.
Testovaný Enyaq RS iV má oproti kupéčku vyšší karoserii, což se pozitivně projevuje příjemným pocitem prostornosti v kabině. Design palubní desky nicméně vypadá na chlup stejně jako v kupéčku.
To zavazadlový prostor je ve srovnání s verzí kupé o 15 litrů větší. S 585 litry objemu (v případě sklopených sedaček dokonce o víc jak 100 litrů) tak klasický Enyaq mnohem víc plní požadavky rodiny.
Ke kladným vlastnostem patří schopnost uvézt celou rodinu na jedno nabití (díky 77kWh baterii) na vzdálenost víc než 500 km. Spotřebu energie a dojezd v kilometrech a kapacitu baterie v procentech jde krásně sledovat na digitálním přístrojovém štítu. Spotřeba každého elektromobilu závisí na stylu jízdy, teplotě nebo například profilu cesty.
Během našeho španělského novinářského „výsadku“ s cca 250 ujetými kilometry se spotřeba pohybovala kolem 14 kWh. Při takové spotřebě může být dojezd na jedno nabití skutečně víc než 500 km. Na druhou stranu jízda bez jakýchkoli myšlenek na spotřebu se bude nejspíše pohybovat kolem 23 kWh, a to pak je reálný dojezd kolem 300 km na jedno nabití.
Nový Enyaq RS iV nabízí dvě novinky, oproti dříve uvedenému kupéčku se jedná o vylepšený software a také schopnost bezčipově nabíjet.
Dobrou zprávou jsou přítomnost nové verze nestárnoucího softwaru ME 3.2, který půjde aktualizovat online, a jsou zde také modernizované mapové podklady na ústřední 13palcové dotykové obrazovce. Nová je také možnost plánovat trasy mimo vůz s následným online importem a funkce hlasového ovládání s online podporou.
Škodovka se vždy snažila jít maximálně naproti praktickým potřebám zákazníků. V novém elektromobilu ŠKODA Enyaq RS iV se podařilo v nové funkci Plug &Charge zjednodušit mechaniku nabíjení. Za to tedy tleskáme!!! Na dobíjecích stanicích uložených v aplikaci Powerpass nyní stačí jen připojit kabel.
Žádná autorizace. Žádná karta. Žádný čip. Identifikace auta na dobíječce a vyúčtování za dobíjení probíhá automaticky. Například na nabíječce Ionity s výkonem 135 kW se nám podařilo Enyaq RS iV dobít z 10 % na 80 % kapacity za 36 minut. To je doba než si během zastávky, odskočíte, protáhnete a dáte dobrou kávu…
ŠKODA Enyaq RS iV (nejen v RS zelené barvě Mambo) je výrazný model, se kterým je třeba počítat. Kombinace agility, rozumného dojezdu na jedno nabití a velké prostornosti včetně obřího kufru z něj dělá zajímavý kříženec služebního a rodinného auta.
Elektrické SUV – model Enyaq RS iV je velmi kvalitně provedený, netrpí neduhy nedokonalého softwaru minulých let a je velmi slušně vybavený bezpečnostními asistenty už ve standardu. Připlácí se za tepelné čerpadlo (pro spotřebu velmi praktické), panoramatické střešní okno (u nás žen velmi oblíbené) a v nabídce je i tažné zařízení (utáhne 1400 kg). Stojí za to se s ním svézt, jistě na vás zapůsobí…
Více na webu Škoda Auto