Žena v autě aktuálně otestovala jedno z nejroztomilejších novinek na čtyřech kolech. Elektrický Renault 5 je letos Evropským autem roku a chce oslovit ženy-řidičky. Proč by jinak byla převodovka na volantu inspirována tvarem rtěnky od Chanel? Dokáže si malý elektromobil obhájit vyšší cenu?
Díváme se
Test Renault5: foto Žena v autě.cz
Renault 5 je legenda. Od roku 1972 se jich na celém světě vyrobilo neuvěřitelných 9 milionů kusů.
Aktuálně generace představuje r(evoluční) posun. Renault 5 je elektromobil, který svým okouzlujícím retro způsobem navazuje na model 5 ze 70. let a vplouvá do segmentu ikonických prémiových aut.
Je to sexy sporťáček do města par exellance. Designérům se do výroby podařilo prosadit velmi mnoho z reinkarnovaného konceptu. Také délka 3,92 metru je věrná původnímu modelu. Karoserie s možností kontrastní střechy působí kompaktně a sportovně.
Test Renault5: foto Žena v autě.cz
Z konceptu zůstaly nápadité detaily, jako jsou čtvercová LED světla, podsvícené číslo 5 v místě původního průduchu na kapotě, které nyní symbolizuje nabití baterie pomocí pěti svítících elementů.
Ještě více sexy pohled nabízí Renault 5 vzadu. Vertikální zadní LED světla spojená černým proužkem a nápisem Renault5 vypadají naprosto skvěle. Už od základu Renault 5 šperkují velká 18″ kola.
Nasedáme
Nadšení z toho, jak Renault 5 vypadá, neutichá ani při usednutí za volant. Interiér se veze na vlně „retro“ designu, chytrých technologií a kvalitních materiálů, které jsou všechny recyklovatelné a z 20 % dokonce už zrecyklované.
Test Renault5: foto Žena v autě.cz
My ženy víme, že styl dělají detaily a Renault 5 jich má požehnaně. Ještě než pár z nich zmíním, chci se zastavit u materiálů.
Hrozně ráda se věcí dotýkám a studuji struktury. Věřím, že určitě nebudu sama. 🙂 Umění totiž „najít ve velké tmavé kabelce klíče, rtěnku nebo kapesníky“ – to je nám ženám vlastní.
A podobné to je v novém Renaultu: čtverečkové polstrování stropu, grafický motiv malého autíčka na povrchu bezdrátové nabíječky nebo například již zmíněný volič automatické převodovky ve tvaru rtěnky.
To jsou jen některé z originálních detailů, které rychle nahmatáte. V autě vás navíc pobaví a vzbudí sympatie.
Test Renault5: foto Žena v autě.cz
Interiéru vévodí luxusní palubní deska se dvěma 10″ displeji: přístrojovým štítem s nejdůležitějšími informacemi o jízdě a dotykovou obrazovkou, která je centrem infotainmentu včetně navigace s automatickou aktualizací map.
Velkým přínosem je automatické plánování nabíjecích zastávek s přesným výpočtem počtu procent baterie při dosažení cílové destinace.
Renaulty mají aktuálně pro uživatele výhodu v tom, že infotainment běží na systému od Google. Díky tomu obrazovka nabízí mnoho aplikací a funkcí. Není třeba vůbec aplikace zrcadlit z mobilu.
Ruku v ruce s tím můžete využívat i Google Asistenta s umělou inteligencí ChatGPT nebo se obrátit na virtuálního asistenta zobrazeného i na displeji pomocí kresbičky pajduláka „Rena“.
Prostor pro řidičku a spolujezdce je velkorysý. Místa v druhé řadě tohoto 3,9 metru dlouhého auta je pochopitelně méně.
K mému překvapení však má Renault 5 větší kufr a konkrétně nabízí 326 litrů objemu.
Jedeme
Test Renault5: foto Žena v autě.cz
Testovaný Renault 5 pohání asynchronní elektromotor s pohonem předních kol s výkonem 150 koní a 52kWh baterií. K dispozici jsou dvě úrovně rekuperace a několik jízdních režimů v rámci systému Multi Sense.
Ten dávkuje adekvátně ke zvolenému režimu My Sense – Eco – Sport – Comfort chování převodovky, odpružení podvozku nebo pohon všech kol.
Pohybovat se s Renaultem 5 po městě je jedna radost. „Pětka“ je mrštná, otočíte se s ní na pětníku, má tichý chod a dechberoucí zrychlení (i když papírově je to z 0 na 100 až za 9 vteřin).
Ovšem ani na okresce, ani na dálnici se 1,5 tuny vážící Renault nenechá zahanbit a nabízí slušnou dynamiku. Zatáčky zvládá jistě. Díky nízkému těžišti je auto v zatáčkách stabilní a víceprvkové zadní nápravě kola dobře sedí.
Test Renault5: foto Žena v autě.cz
Úroveň odhlučnění a komfortní nastavení podvozku si zaslouží velkou pochvalu.
Dobrý dojem na nás Renault 5 udělal díky své úspornosti a rychlosti dobíjení na nabíječkách až do 100 kW.
Deklarovaný dojezd 422 kilometrů. V praxi to vypadalo tak, že ve městě jsme jezdili i kolem 10 kWh/100 km a reálný dojezd tak skutečně atakoval ten deklarovaný.
Při jízdě po dálnici ve 130 km/h je dojezd při spotřebě 19,8 kWh/100 km jen nějakých 200 kilometrů. Naše kombinovaná spotřeba se ustálila na 15,3 kWh/100 km.
Dobíjení Renault 5 u dobíječky Pražské energetiky: foto Žena v autě.cz
Během týdenního testování a dobíjení u rychlonabíječek jsme využívali PRE dobíječek s rychlostí až 150 kW.
Vždy jsme dobíječku automaticky zadali do navigace, a aniž bychom to audiovizuálně poznali, začal se Renault 5 díky předehřevu baterie a tepelnému čerpadlu (oboje už v základu) předem na dobíjení připravovat.
Výsledkem bylo, že se Renault 5 předpřipravil na dobíjení tím nejvyšším výkonem mezi 75 kW – 100 kW.
Z 10 do 80% baterie se tak Renault 5 dobil pod půl hodinky.
Další technologickou zajímavostí je, že Renault 5 je vlastně taková malá velká powerbanka. Zvládne díky funkci Vehicle2Load nabíjet menší spotřebiče a do budoucna bude umět díky funkci Vehicle2grid dodávat energii do sítě.
Nechybí řada bezpečnostních asistentů, jako je například sledování mrtvého úhlu, asistent sledující bezpečnou vzdálenost nebo systém hlídající povolenou rychlost.
Hodnotíme
Test Renault5: foto Žena v autě.cz
Renault 5 má podmanivý esprit a dobré jízdní vlastnosti.
Malý a stylový elektromobil auto se francouzským inženýrům podařilo skvěle naladit a nabušit nejmodernějšími technologiemi.
Nízká spotřeba, rekuperace, předehřev baterie a schopnosti dobíjet se až 100 kWh dělá z Renaultu 5 poměrně univerzální auto nejen do města, kde mu to bezesporu sluší nejvíc.
Svou cenovku si dokáže díky bohaté výbavě a příslušnosti k takovým prémiovým autíčkům jako Fiat 500 nebo MINI Cooper obhájit. Nezbývá než zvolat „Viva la France. Číslo 5 žije!„
Renault 5 startuje se slabší 40 kWh baterií a výkonem 120 koní na 675 000 Kč. Cena testovaného modelu s výkonem 150 koní a 52 kWh baterií začíná na 799 900 Kč.