výmoly: foto Nextbase

Jak řešit škodu způsobenou výmoly

15. 4. 2025

České silnice po zimním období plné děr. Ty mohou významně poškodit vozidlo i v nižších rychlostech. Vymáhání náhrady škody je časově náročné a s nejistým výsledkem. Řešení může zásadně usnadnit pečlivá dokumentace a použití spolehlivých autokamer.

Že má Česko problém s kvalitou silnic potvrzují i průzkumy a statistiky. V každoročním zkoumání mezinárodního zkoumání Urban Road Safety Index (URSI) je například hlavní město Praha 8. nejhorším z 32 významných evropských měst z hlediska spokojenosti řidičů ohledně kvality vozovky.

Autokamery Nextbase patří mezi nejpokročilejší důkazní prostředky při řešení dopravních nehod. Díky vestavěnému G-senzoru automaticky zaznamenávají a uchovávají záznam nehody. Ten pak může sloužit jako klíčový důkazní materiál pro pojišťovny i Policii ČR. Navíc ho lze snadno sdílet přímo z mobilní aplikace.

Jak řešit škodu způsobenou výmoly a dírami? Pečlivě, s pojištěním a dobrými důkazy

54409419619_0fdee9f25c_c
výmoly: foto Nextbase

Pokud dojde k nehodě nebo poškození vozidla v důsledku špatné kvality vozovky, například kvůli výmolu nebo jiné závadě, je možné žádat náhradu škody od správce komunikace.

Nejdůležitější je po incidentu nejprve bezpečně zastavit a zdokumentovat celou situaci – pořídit detailní fotografie místa nehody, samotné závady na vozovce i vzniklých škod na vozidle.

Pokud jsou na místě přítomni svědci, doporučuje se zaznamenat jejich kontaktní údaje.

V případě závažnější škody či sporné situace je vhodné zavolat Policii ČR, která událost profesionálně zadokumentuje a vyhotoví protokol. Tento oficiální dokument je pak silnou oporou při uplatňování nároku na náhradu škody.

U22_silnice_v_Liberci
U22_silnice_v_Liberci

Dalším krokem je identifikace správce komunikace, který nese odpovědnost za její údržbu. U dálnic a silnic I. třídy je to Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), u silnic II. a III. třídy krajské úřady a u místních komunikací obec či město.

Žádost o náhradu škody je nutné podat přímo tomuto správci komunikace, ideálně pomocí formuláře dostupného na jeho webových stránkách (například ŘSD umožňuje podání žádosti elektronicky prostřednictvím e-mailu).

„Co se týče komunikace s pojišťovnou klient po nahlášení škody obdrží seznam požadovaných podkladů, které může doložit několika způsoby. Fotografie z místa nehody jsou základ.

Ideální je v případě nehody způsobené špatným stavem komunikace mít havarijní pojištění. Pouze povinné ručení tyto škody totiž nepokrývá,“ upřesňuje Martin Vyskočil, manažer Odboru likvidace pojistných událostí vozidel v České podnikatelské pojišťovně.

Důležité je také mít na paměti, že správce komunikace nemusí uznat odpovědnost za škodu v případech, kdy řidič nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy aktuálnímu stavu vozovky nebo pokud byla závada řádně označena dopravní značkou. Obojí se dá v případě řešení přes pojišťovnu snadno dokázat díky palubní auto kameře.

Malá, ale funkcemi nabitá autokamera Nextbase PIQO

54409618070_e6a0d8ce98_k
autokamera: foto Nextbase

Autokamera Nextbase PIQO se stává klíčovým nástrojem při řešení škod způsobených výmoly.

Za aktuální cenu 2 990 Kč na Alza.cz nabízí 1K rozlišení, které zachytí místo a okolnosti nehody.

Vestavěný G-senzor detekuje náraz a ukládá záznam. Kamera disponuje GPS modulem pro záznam polohy a mobilní aplikací, která umožňuje uživatelům jednoduše sdílet pořízené záznamy přímo z telefonu, čímž významně zjednodušuje dokumentaci dopravní události.

I oprava vozovky může urazit kolo

„Nemusí se jednat jen o výmoly a díry v asfaltu,“ upozorňuje dále Szalontai. „Sporné situace nastávají například i u frézování vozovky – pokud je zlom v asfaltu nedostatečně nebo špatně značený, poškození vozidla může být značné, a to od proražené pneumatiky přes ohnutý disk až po případně celé uražené kolo. Pak hrozí totální ztráta kontroly nad vozidlem a vážná nehoda,“ varuje.

V podobných případech kamera jasně zachytí, zda je konkrétní místo správně označeno – jedná se zejména o značky A 7a (Nerovnost vozovky) z kategorie výstražných značek, nebo A 15 (práce na silnici). Obě mohou být doplněny značkami B20a se zákazem překročení rychlosti. To v případě poškození vozu na výmolech nebo nedokonalostech může opět vyvrátit palubní kamera.

To potvrzuje i Vyskočil z České podnikatelské pojišťovny: „Záznamy z palubních kamer jsou při řešení škod v mnoha případech pro pojišťovny velmi přínosné. Nejčastěji nám tyto záznamy pomáhají ve sporných případech, kdy záznam situaci osvětlí.“

Poškozeným tak může ušetřit čas a starosti právě kvalitní palubní autokamera s vysokým rozlišením a nočním viděním.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018