Test mrštného modelu Mazda 3
22. 7. 2024
Vlna esúvéček a menších crossoverů se jako příboj valí už víc než dekádu přes českých trh. Mazda 3 je jedním ze zástupců městských hatchbacků, který se této tsunami nebojí. Tak jako dobře vychovaný gentleman stojí Mazda 3 jistě, s hrdostí a s pořádnou dávkou elegance na dámu, která ocení kvalitu.
Díváme se
Už je to pět let, co Mazda 3 získala ocenění Světové ženské auto roku 2020. Na tomto městském hatchbacku se shodla odborná porota z řad motoristických novinářek, tehdy ze 42 zemí světa.
Díky konzervativnímu a nadčasovému pojetí karoserie Mazda 3 defacto nestárne. Ano, design je konzervativní. Je to špatně? Musí všichni svým lookem šokovat? Mazda 3, tak jako zkušená žena ví, co jí sluší a nepotřebuje výrazný botox. 🙂
Příď 4,46 metru dlouhého hatchbacku krášlí LED Matrix světlomety, které perfektně svítí. Elegantní boky doplňují povedené linie zadních světlometů. Za zajímavou barvu karoserie s názvem Platinum Quartz se však připlácí (+14 900 Kč).
Nasedáme
Nadčasovost a jednoduchý design vládne i v interiéru. Opravdu jednoduché ovládání a zároveň optimální počet funkčních tlačítek na palubní desce je velice uživatelsky přátelské. Vnímaná hodnota díky použití kvalitních materiálů je vysoká.
Palubní počítač poskytuje ty nejdůležitější údaje o jízdě, jako je rychlost, spotřeba, nastavení tempomatu, stav paliva nebo radí, zda už není třeba přeřadit.
Pravdou je, že i v interiéru neskrývá Mazda 3 svůj konzervativní přístup. Jak jinak si totiž vysvětlit centrální obrazovku, která není dotyková, ale ovládá se přes otočný knoflík.
Spárování chytrých telefonů s infotainmentem funguje na jedničku.
Testovanému exempláři, který bude slušet singles, aktivním párům nebo maminkám s dětmi, se zároveň nesmí upřít pohodlí.
Do zavazadlového prostoru o objemu 334 litrů se na celý víkend ve dvou vejde vše potřebné. Dvě dětské autosedačky se do 2. řady sedadel pohodlně instalují.
Jedeme
Během týdenního testování se nám potvrdila jedna pravda. Ač se o to mnoho crossoverů a esúvéček snaží, fyzikální zákony se nedají obelhat.
Mazda 3, reprezentující kategorii hatchbacků, má skvělé jízdní vlastnosti. Přesně takové auto s tužším a nižším podvozkem vás dostane do hry. Přitom se v něm jezdí pohodlně a dobře kryje nerovnosti vozovky.
Důvodem této radosti je povedený podvozek a čtyřválcový motor 2.0L e-SKYACTIV X s mild-hybridním ústrojím, který dodává výkon 137 kW/186 koní (točitý moment a 240 N.m.).
Z řízení bude mít každá řidička či řidič, pro něž není auto nej nutným prostředkem dopravy, velkou radost. A to i přesto, že je model vybavený 6stupňovou manuální převodovkou. Řazení díky ní naopak baví…
Mrštnost, s jakou se Mazda 3 vrhá do zatáček a drží, snadné řízení a schopnost zaparkovat kdekoliv patří k velkým kvalitám tohoto hatchbacku.
Jestli ještě nějaká další vlastnost charakterizuje testovanou Mazdu 3, pak je to bezpečnost.
Nechybí adaptivní tempomat s aktivním vedením v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo příplatkový systém pro předcházení nárazu vpředu i vzadu a hlídáním provozu za autem při parkování rovněž za příplatek (součást paketu Safety & Sound za 40 000 Kč).
Vzhledem k nové povinné výbavě aut prodávaných na území EU je zde asistent hlídající rychlost. Při řízení a překročení rychlosti se tak o pozornost neustále hlásí akustický hlídač rychlosti.
Umlčet jde po každém nastartování tlačítkem vlevo pod volantem. Zbavit se ho nejde. :-O Spotřeba pohybuje kolem 6,5 litrů na 100 kilometrů.
Hodnotíme
Testovaný hatchback od Mazdy je za nás v redakci ideální auto pro každý den.
Ač vypadá uhlazeně a konzervativně, dokáže probudit emoce, pocit uznání i radost z řízení. Díky povedenému podvozku a pohonu dokáže vykouzlit úsměv na tváři.
Jen cena je poměrně vysoká. I tady jako v životě platí, když se zamilujete, není co řešit... Mazda 3 nás řidičsky opravdu potěšila.
Model Mazda 3 s výkonem 103 kW (140 k) startuje na 640 900 Kč. Testovaná varianta s výbavou Exclusive-line začíná na 735 900 Kč.
Více na webu Mazda