Test omlazeného SUV Dacia Duster
24. 1. 2022
Značce Dacia se v Česku daří. Jedno z nejdostupnějších SUV na trhu Dacia Duster se odhodlalo po několika letech absolvovat malý kosmetický zákrok ve výrobním závodě v Rumunsku. Zpět od loňského podzimu Duster přijíždí omlazen a Žena v autě.cz podrobila jeho nejsilnější verzi v nejlepší výbavě Extreme týdennímu testování.
Díváme se
Ten hranatý design je pro Dustera ikonický. Líbí se mi, že i po 12 letech Duster navazuje svými křivkami na svého předchůdce.
Přesto „jede“ s dobou a má vylepšenou masku chladiče a také světla. Modernizované LED světlomety vepředu i vzadu mají zajímavý tvar připomínající písmeno Y. Naše redakce jej otestovala ve výrazném, oranžovém provedení karoserie Arizona.
Celkově na mě dělá dojem auta do nepohody. Díky oplastování, střešním lištám ale i plaketkám 4WD, upozorňující na pohon všech kol, má offroadový esprit. To se mi na něm opravdu líbí. V rámci nejvyšší výbavy Extreme stojí na 17“ kolech s novým designem disků.
Nasedáme
V porovnání s předchozí verzí vypadá inovovaný Duster i uvnitř lépe. Jsou zde nové, komfortnější sedačky. Jinak interiéru stále dominují tvrdší, matné plasty. S ohledem na jeho cenovku ale i fakt, že děti v interiéru mohou krásně raubířit a vlastně nezpůsobí žádnou velkou újmu, je takové provedení naprosto v pořádku.
Novinkou v interiéru je vyšší středová konzole s posuvnou loketní opěrkou a dva multimediálními systémy s novou 8palcovou obrazovkou s dobře fungující navigací. Druhý menší displej, který se nachází mezi budíky, je jednobarevný a zobrazuje ty nejdůležitější informace o jízdě.
Nechybí rádio, MP3, USB a Bluetooth připojení. Spárování chytrých telefonů funguje na jedničku. Za to a schopnost zrcadlení displeje musím Duster také pochválit. Pod loketní opěrkou je praktické místo o objemu 1,1 litru, například na peněženku.
Dacia Duster je nefalšované, užitkové SUV a tak je z něj během jízdy krásně vidět. Během pár chvil se tak dostaví příjemný pocit bezpečí. Když už jsme u té bezpečnosti, je zde systém hlídání mrtvého úhlu. Ten varuje před možnou kolizí s jiným vozidlem mimo zorné pole řidiče, rozsvícením LED kontrolky ve vnějším zrcátku.
Nechybí automatická klimatizace, vyhřívaná sedadla, multifukční volant, tempomat. Součástí nejvyšší výbavy Extreme je praktické, bezklíčové otevírání a startování a parkovací kamera. Startovací karta může v klidu zůstat hluboko v kabelce!
Při parkování spolupracují čtyři ultrazvukové senzory v zadním nárazníku. Kamera šikovně zobrazuje na středové obrazovce dynamické naváděcí linie.
Duster je v testované verzi výbavy velmi komfortní čtyřkolkou. Umím si ho s přehledem představit jako rodinné SUV. Pro čtyři členy rodiny je zde spousta místa. Hluboký kufr pojme zavazadla o objemu 467 litrů.
Jedeme
Pod kapotou testovaného Dusteru se ukrývá nejsilnější benzinový motor o obsahu 1,3 a označením TCe 150 s výkonem 110 kW. Ten je spárován s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol.
Výkon 150 koní je pro běžnou řidičku optimální a podvozek ideální na české poměry. Tlumiče fungují slušně, potěší také odhlučnění kabiny a kultivovaný chod motoru vůbec.
S Dusterem se dobře manévruje. Na okreskách mu to svědčí. Jen je třeba při prudším průjezdu zatáček počítat s většími náklony. Na dálnici se Duster nenechá zahanbit. Akceleruje s grácií. Je to prostě univerzální SUV.
Vydala jsem se s Dusterem i na nezasněženou polňačku. Terénem mě vyvezl bez ztráty kytičky a líbil se mi i styl, jakým se mnou v kabině kolébal. Žádný kostitřas to není, je to překvapivě komfortní parťák.
Dustera si kupují ti, kteří si umí vše dobře spočítat. K nepopiratelným, dobrým vlastnostem Dustera patří i jeho spotřeba. Duster totiž není žádný žrout. Kombinovaná spotřeba se během týdenního testování pohybovala na hodnotě 6,4 litrů na 100 kilometrů, ve městě to bylo o litr méně.
Hodnotíme
Na Dusteru oceňuji, že si na nic nehraje, a přitom umí udělat dojem. Jasně, při zavírání dveří slyšíte plech a v interiéru dominují plasty. I tak je ale Duster dobré auto, za dobré peníze.
Díky faceliftu a modernizovanému infotaimentu „jede“ s dobou.
Duster je tady pro takové řidičky, které se často pohybují i mimo město a chtějí hlavně praktické auto v SUV balení, odolné vůči dětským škrábancům a kopancům do sedadel. Duster je přesně to auto, u kterého to bude nejméně bolet. Rozhodně jděte do verze 4×4. Pohon všech kol dělá Dustera Dusterem.
Nejdostupnější Dacia Duster (TCe 90 4×2) startuje na ceně 346 900 Kč. Cena testovaného modelu s motorem TCe 150 4×4 v nejvyšší výbavě Extreme se přehoupla přes půl milionu korun, přesně na 544 900 Kč.
Více na webu Dacia