Test: malý velký Ford Puma
25. 9. 2020
Ford Puma je bez debat trendy auto. Pohledný crossover, ze kterého je dobře vidět. Mild hybrid, který se chlubí nízkými emisemi. Stačí tyto charakteristiky českým řidičkám ke štěstí za volantem? Redakce magazínu Žena v autě.cz otestovala Ford Puma ve výbavě ST-Line X s mild-hybridním pohonem.
Díváme se
Jaké jsou základní priority při výběru aut u žen? Bezpečnost, vzhled a praktičnost. Ve všech těchto ohledech má Puma, co nabídnout. Ford Puma umí udělat první dojem, a to se počítá. Dominantní, široká přední maska s vyboulenými „očíčky“ v podobě LED světel si umí získat sympatie.
Působí tak trochu „nafouknutě“, ale nikoliv nafoukaně! Takové malé velké auto. V minulosti se tímto označením pyšnil Ford Fusion. Puma je ale model v naprosto atraktivním balení odpovídajícímu aktuálním trendům 2020. Jeho krátké rozměry (délka 4,2 metru a šířka 1,8 metru a výška 1,5 metru) jsou jako dělané do města a jsou příslibem snadného parkování.
Od základu stojí Puma na pohledných 17“palcových kolech. V testované sportovní verzi výbavy ST- Line X má Puma dokonce 18“ palcová kola a chic černé doplňky karoserie včetně nárazníků s výraznými prolisy. Za pohlednou modrou barvu karoserie Desert Island je ale třeba si připlatit 16 900 Kč.
Nasedáme
Měkčené plasty a pohodlná sedadla s červeným prošíváním jsou uvnitř nové Pumy se sportovním espritem a hliníkovými pedály fajn na pohled i dotyk. Stejně jako sportovní, multifunkční kožený volant, na kterém řidičky zejména v chladném počasí uvítají jeho schopnost vyhřívání (+11 000 Kč včetně vyhřívaného čelního skla).
Interiéru dominují technologie, a to v podobě 12,3“ digitálního přístrojového štítu u volantu a 8“ dotykové obrazovky s SYNC3 s infotainmentem a navigací. V rámci výbavy ST-Line nechybí prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory včetně subwooferu nebo AppLink, Apple CarPlay a bezdrátové nabíjení mobilního telefonu (Qi). Co mě na Pumě nebavilo, bylo hledání ovládání digitální klimatizace ve středovém tunelu.
Uvnitř je Puma veliká tak akorát. V druhé řadě sedadel mě překvapila prostornost v oblasti kolen a nad hlavou. Praktičnost. To je jedna z nosných charakteristik nové Pumy. Nebo znáte snad jiné auto, které v kufru skrývá „vaničku“ pod podlahou. Ford jí nazývá Mega box a nabízí 68 litrů objemu.
S kolegyní Veronikou Petrů jsme se na jaře vsadily, zda se do ní vejdeme a povedlo se. .-) Možná vám taková věc přijde spíše k smíchu. Ale když zrovna máte zablácené holinky nebo chcete do kufru dát něco na výšku, pak je přítomnost této omyvatelné vaničky opravdu k nezaplacení.
Objem zavazadlového prostoru u testovaného mild-hybridu, který skrývá baterii právě pod kufrem, je 402 litrů. Velmi praktické je také víko kufru, které je vyřešeno formou stálé roletky u zadního okna a není třeba myslet na jeho pravidelné zasouvání. Po sklopení zadních sedadel lze docílit až 1 216 litrů objemu.
Jedeme
Politika snižování emisí vede v Evropě k tomu, že je stále více vozů uváděno s hybridním pohonem. Ford Puma tento trend potvrzuje. V našem případě se jednalo o mild hybrid, který využívá kombinaci benzinového litrového motoru 1.0 s elektromotorem o výkonu 11,5 kW. Ford Puma je v testované verzi schopen řidičce nabídnout výkon 114 kW (155 koní).
Mild hybridní pohon není třeba jakkoli nabíjet, neboť se samonabíjí při brždění, tzv. rekuperací. Rozdíl oproti konvenčnímu motoru je například znát ve chvíli, kdy dáte nohu z plynu. Puma v té chvíli začne rekuperovat a brzdit.
Chuť akcelerovat a jet dynamicky během jízdy testované Pumě rozhodně nechybí. Na výběr je z 5 různých jízdních stylů. Já jsem po většinu času jela v klasickém nebo sportovním režimu – zrovna podle aktuální řidičské nálady. Nejvyšší krouticí moment má Puma 220 Nm při 3 000 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 9 vteřin.
Má tedy Puma nějaké slabší stránky? Jedná se o velmi mrštné a pružné auto, které má příjemný měkký podvozek a snadné řízení. Výsledkem je velmi pohodlná jízda. Řazení se 6stupňovou manuální převodovkou jde velmi dobře. Absense řazení ale bude pro většinu žen mnohem více „na pohodu“. Věřím, že mnoho žen sáhne spíše pro verzi se 7stupňovým automatem.
Při jízdě s Pumou v zatáčkách je nutné mít situaci 100% pod kontrolou. Nerovnost vozovky může v zatáčce způsobit jistou nestabilitu. Na dálnici mě překvapil hluk motoru a jeho vytáčení. Kombinovaná spotřeba se po týdenním testování ustálila na hodnotě 6,5 km/100 km. Dosáhnout deklarované hodnoty 5,1 l/100 km se nám bohužel u této čiperné dvoukolky nepodařilo.
Z bezpečnostních asistentů je standardně v testované výbavě ST-Line přítomný Pre-Collision Assist, a nechybí také tempomat a inteligentní omezovač rychlosti. Za příplatek je pak možné Pumu doplnit adaptivním tempomatem s inteligentním asistentem rychlosti, asistentem vyhýbacího manévru, indikací bezpečné vzdálenosti, aktivním parkovacím asistentem (vč. předních a zadních parkovacích senzorů), zadní parkovací kamerou s panoramatickým obrazem, hlídáním slepého úhlu, varováním před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa (CTA) s aktivním brzděním. To vše za příplatek 29 900 Kč.
Hodnotíme
Atraktivní a nápaditá. Optimální svými rozměry. Ideální parťačka do města. Taková je nová Puma. V segmentu crossoverů má českým řidičkám rozhodně co nabídnout. Při jízdě ve vyšších rychlostech je ale třeba počítat s větší hlučností a v zatáčkách s mírnou nestabilitou. Paleta bezpečnostních asistentů na palubě ale zajistí naprosto bezpečnou jízdu. Pro ženy je proto Ford Puma velmi zajímavý model.
Ford Puma (1.0 EcoBoost/92 kW Titanium) startuje s výhodnějším financováním na ceně 449 900 Kč. Cena testovaného modelu (1.0 EcoBoost/114 kW ve výbavě ST-Line X) se vyšplhala na 564 900 Kč, se všemi příplatky dokonce na 622 700 Kč.
Více na webu Ford