5 chyb, kterých se dopouštíte při používání klimatizace
15. 7. 2018
Je důležité nepodceňovat vliv vysokých teplot na řízení v létě. Podle odborníků jsou při teplotě v interiéru 35 °C reakce řidiče o 20 % pomalejší než při teplotě 25 °C. Podobný vliv na řízení má 0,5 ‰ alkoholu v krvi řidiče. Proto je důležité udržovat v prostoru pro cestující nízkou teplotu a čerstvý vzduch.
Zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon ihned po usednutí do vozu
V létě může teplota v interiéru vozidla, zaparkovaného na slunci, dosáhnout až 60 stupňů Celsia. Tuto teplotu lze za půl hodiny snížit na 25 stupňů při dodržení několika jednoduchých pravidel. Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon. Před zapnutím klimatizace na několik minut otevřete dveře a okna. Tímto jednoduchým opatřením přirozeně snížíte teplotu v interiéru. Po vyvětrání interiéru vozidla můžete nastoupit, zavřít dveře a okna a zapnout klimatizaci.
Provoz klimatizace v režimu vnitřní recirkulace vzduchu
Jedná se o další běžnou chybu, kterou lidé dělají, protože jinak „se okna zamlží“. Doporučuje se zapnout režim Auto, aby systém sám udržoval rovnoměrné a efektivní proudění vzduchu.
Nezapnutí klimatizace, protože je ráno chladné
V některých částech Evropy mohou být rána i v létě chladná. Navzdory tomu je zapnutí klimatizace i při nastavení vysoké teploty dobrým nápadem, protože se tím zabrání zamlžení oken při pozvolném zvyšování venkovní teploty.
Nesprávné nastavení výdechů ventilační soustavy
Sniž teplotu klimatizace, necítím žádnou změnu“ zní často požadavek cestujících v létě. Podle odborníka to však většinou není otázkou teploty, ale směru, jímž vzduch proudí v interiéru vozidla. Aby bylo zajištěno rovnoměrné rozdělování vzduchu v interiéru, měly by výdechy ventilační soustavy směřovat vzhůru, nikoli do tváří cestujících. Díky tomuto jednoduchému opatření bude vzduch proudit po celém interiéru vozu a bude nepřetržitě přiváděn ke všem cestujícím.
Zanedbání pravidelné údržby
Stejně jako motorový olej, kola nebo brzdová kapalina, vyžaduje i klimatizační soustava automobilů specifickou údržbu. Doporučuje se měnit vložku čističe vzduchu každých 15 000 nebo 20 000 kilometrů, aby nedocházelo k omezování proudění vzduchu a snižování jeho intenzity.