Řidič s glaukomem: foto Neo VIZE

Řízení a oční vady

7. 6. 2022

Dobrý zrak je podmínkou usednutí za volant. Je důležitý také pro odhad vzdáleností při předjíždění, při sledování dopravních značek i při parkování. Během posledních kampaní BESIP se zjistilo, že téměř polovina řidičů nemá správnou korekci zraku. Podívejte se na to, jak vidí řidič s glaukomem, astigmatismem nebo například s kataraktou.

DV_videni_s_mono_a_multi_cockou_AUTO
Vidění s mono a multi čočkou: foto Neo VIZE

I za dobrých světelných podmínek je podle odborníků chodec vidět ze vzdálenosti asi 200 metrů, šofér s vadou -0,75 dioptrie jej však spatří jen na 100 metrů, s vadou -2 dioptrie už na pouhých 20 metrů. Situace se samozřejmě zhoršuje ruku v ruce se špatnou viditelností.

Zároveň hraje důležitou roli také rychlost. Při rychlosti 60 km/h ujede řidič za vteřinu téměř 17 metrů, při 90 km/h až 25 metrů. Přitom sekundu potřebuje běžný řidič pouze na reakci, aby začal brzdit. Pokud kvůli neostrému zraku nezaznamená nebezpečí včas, může to mít fatální následky.

DV_astigmatismus_AUTO
Vidění s astigmatismem: foto Neo VIZE

Zajděte k očnímu lékaři a nechte zkontrolovat svůj zrak

„Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ nabádá MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky NeoVize Praha.

„V rámci prevence se provádí vyšetření zrakové ostrosti k odhalení refrakčních vad nebo změn dioptrií, které lze následně korigovat brýlemi, kontaktními čočkami, anebo trvale, tedy laserovým zákrokem. Vyšetření zorného pole zase zachycuje výpadky i v periferních částech, měření nitroočního tlaku pak může včas podchytit vznik zeleného zákalu.

Důležité je také vyšetření očního pozadí, které zobrazí chorobu sítnice nebo zrakového nervu,“ doplňuje oční specialistka, co všechno by měla zahrnovat oční prohlídka.

DV_katarakta_AUTO
Vidění s kataraktou: foto Neo VIZE

Pozor na správnou korekci očních vad

„Sama se někdy divím, jak je možné, že může řídit někdo, kdo má dlouhodobě nekorigovanou oční vadu,” říká primářka Valešová. Korekce zraku je u řidičů stěžejní!

Dlouhodobé řízení v kontaktních čočkách však může u některých lidí způsobovat nepříjemné podráždění a pálení. Pokud nosíte brýle, zásadně si vždy berte s sebou náhradní, kdyby se vám na dovolené rozbily.

DV_kratkozrakost_AUTO
Vidění – krátkozrakost: foto Neo VIZE

Pro ty, kdo trpí dalekozrakostí, krátkozrakostí či astigmatismem, pak existuje možnost laserové operace, která dokáže tyto vady trvale odstranit.

„Mnoho lidí trpí předsudky, že právě léto není na operaci vhodný čas. Tato obava je zbytečným přežitkem. V létě jsou nejlepší volbou operační metody, při kterých oční chirurg odstraňuje dioptrie femtosekundovým laserem, například NeoLASIK HD nebo NeoSMILE 3D,“ uvádí doc. MUDr. Šárka Skorkovská CSc., primářka Oční kliniky NeoVize Brno.

DV_vetchozrakost_AUTO
Vidění – vetchozrakost: foto Neo VIZE

Pokud je vám více než 40 let, anebo máte vysoké dioptrie, řešením pro vás může být nitrooční operace, při které chirurg vymění přirozenou oční čočku za umělou.

Pro řidiče je vhodnou volbou nitrooční čočka Vivity s prodlouženou hloubkou ostrosti. Zajistí perfektní vidění na dálku, takže řidič vidí dobře na cestu, i na palubní desku ve střední vzdálenosti, proto není problém kontrolovat během jízdy tachometr, kontrolky, sledovat trasu v navigaci i další důležité ukazatele.

Díky speciální konstrukci čočky Vivity nevznikají po její implantaci takzvané světelné fenomény, proto je vhodná i pro řízení v noci. Nitrooční čočka je také řešením pro ty, kdo trpí šedým zákalem anebo presbyopií, tedy vetchozrakostí, která nastává obvykle v druhé polovině života a vzniká důsledkem toho, že lidské oko přirozeně ztrácí schopnost zaostřit.

DV_diabeticka_retinopatie_AUTO
Vidění – diabetická retinopatie: foto Neo VIZE

Vyberte ty pravé sluneční brýle

U řidičů hrají v létě důležitou roli také vhodné sluneční brýle. Proto vybírejte takové brýle, které jsou větší, a v případě řízení vás nikde nebudou omezovat ve vidění. Vždy by měly obsahovat 100% filtr zamezující pronikání UV záření do oka, ale pozor – to neznamená, že mají být tmavé! Nikdy si do auta neberte skla se čtvrtým stupněm zatmavení.

Lidé s oční vadou mohou řešit dilema, jestli nasadit raději dioptrické brýle či sluneční. Řešení je několik: kombinace kontaktních čoček a slunečních brýlí, klipy na dioptrické brýle, nechat si vyrobit speciální zabarvené dioptrické brýle, anebo podstoupit operaci, při níž se dioptrické vady definitivně zbavíte a můžete si pak vybrat sluneční brýle dle své libosti.

DV_vekem_podminena_makularni_degenerace_a_AUTO
Vidění staršího řidiče s degenerací: foto Neo VIZE

Pozor na suché oči z klimatizace

„Přes nezpochybnitelné klady se stále více ukazuje, že klimatizace může člověku i škodit. Často trpí i očí, zejména při dlouhém pobytu v klimatizovaném prostoru.Dochází k osychání povrchu oka – spojivky a rohovky,“ říká docentka Skorkovská.

Vezměte si proto na dovolenou umělé slzy, kterými můžete oči v případě potřeby zvlhčit a ulevit jim.

Také nechávejte pravidelně před létem vyčistit klimatizaci a dodržujte zásady jejího správného používání: v interiéru vozidla by mělo být zhruba o 5 °C méně než venku, rozdíl by neměl překročit 10 °C. Před koncem cesty postupně teplotu v autě zvyšujte, aby organismus po vystoupení nedostal teplotní šok.

DV_vekem_podminena_makularni_degenerace_b_AUTO
Vidění staršího řidiče s degenerací: foto Neo VIZE

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018