Alfa Romeo MITO

30. 9. 2008

Uvedením vozu MiTo nabízí Alfa Romeo nové generaci „Alfistů“ NEJSPORTOVNĚJŠÍ KOMPAKTNÍ VŮZ NA SVĚTĚ. MiTo – moderní a inovativní vůz, jehož jméno odkazuje na historii. Název MiTo má pro značku Alfa Romeo hluboký význam, protože byl vybrán jako symbol silného propojení mezi minulostí a budoucností značky: mezi Milánem, městem designu, které stálo u zrodu stylu vozu, a Turínem, kde se vůz bude vyrábět. Toto rozhodnutí vyjadřuje touhu značky potvrdit své milánské kořeny.ar mito2

ar mito    

 

Místem pro prezentaci vozu byl záměrně vybrán palác Castello Sforzesco v Miláně, kde podle pověsti před téměř sto lety našel mladý kreslíř inspiraci pro logo Alfa Romeo, když zahlédl hada vytesaného na věži Filatere. MiTo je první vůz vyrobený od dob modelu 8C Competizione, stylové a technologické ikony značky Alfa Romeo, od které přebírá některé charakteristické rysy: specifický tvar bočních oken bez rámů, tři výrazné oblouky odlišující přední nárazník, tvar předních světlometů a zadních LED světel.

Přední a zadní světla představují jedinečný personalizovaný prvek: rám složený z různých materiálů a barev tak, aby vznikl stylový efekt „očních linek“. To vše zdůrazňuje dynamičnost a dravost auta. Speciální řešení palubní desky a sedadel je znakem toho, že celý interiér jednoznačně vyjadřuje italský styl. Je sportovní a zároveň přátelský, přičemž použité materiály jsou nejvyšší kvality a péče věnovaná detailu hraničí s posedlostí.

Obrovská pozornost byla věnována též rozměrům vozu. Výsledkem je kompaktnost a dynamičnost, plně v duchu filozofie „downsizing“, která je současným trendem v automobilovém designu. Tento trend se samozřejmě netýká jen motoru, ale i hmotnosti a rozměrů vozu. „Downsizing“ ve skutečnosti znamená celkové zlepšení výkonnosti, snížení emisí CO2 a zjednodušení řízení a parkování ve městě. Tento nový přístup však neubírá vozu na jeho sportovním založení, právě naopak: Alfa Romeo MiTo je nejlepším příkladem toho, že tyto dva požadavky lze skloubit dohromady.

Především je to spojení kompaktnosti vozu a použití speciálních ocelí, které umožnilo dosáhnout vysoké kroutící tuhosti (101.200 daNm/rad). Tato klíčová vlastnost zajišťuje okamžitou a přesnou reakci vozu. Svými rozměry MiTo nezpochybnitelně patři mezi sportovní vozy: je 4,06 m dlouhé, 1,44 m vysoké a 1,72 m široké. Jeho sportovní proporce mu však neubírají na pohodlí při řízení, právě naopak. Šikovné rozložení interiéru zajišťuje výjimečný prostor jak pro řidiče, tak pro spolucestující.

Alfa Romeo MiTo je silný a kompaktní vůz s přívětivou osobitostí, určený k nadvládě na silnici. Siluetu zvýrazňuje vysoká boční lišta (poměr mezi karosérií a okny je typický pro Alfa Romeo), dlouhý a velmi aerodynamický profil (Cd 0,29) a široká stopa (1,483 mm), která vůz doslova přilepí na vozovku. Za zmínku ještě stojí široké pneumatiky zajišťující maximální stabilitu za všech jízdních podmínek.

Výkon a technologie pro vzrušující a bezpečné řízení

Styl, design, výkon a technologie musí být u všech modelů Alfa Romeo špičkové. Krom jiného se vozy Alfa Romeo vždy vyznačovaly svou osobitostí při řízení, což dokládá jeden ze sloganů, kterým je „pohyblivost a mrštnost“. Alfa MiTo rozhodně není výjimkou. Nový model disponuje všemi nezaměnitelnými znaky potěšení z jízdy vozem Alfa Romeo: přívětivý poměr hmotnost/výkon (o více než 30 % lepší oproti průměru v segmentu), těžiště blízko osy zaručující nejlepší dynamickou odpověď a mechanické jednotky, které umožňují bezpečně zvládnout i náhlé a neobvyklé manévrování. Nový vůz MiTo je svou podstatou Alfa Romeo a potvrzuje nesmlouvavý smysl pro dokonalé ovládání a potěšení z jízdy.

Tato bytostně sportovní konfigurace je též dána nízkým podvozkem typickým pro vůz Alfa Romeo a použitím vyzkoušených a spolehlivých systémů zavěšení kol, MacPherson vepředu a vlečná ramena s torzní tyčí vzadu. Toto řešení Fiat Group Automobiles používá i u jiných vozů, pro potřeby automobilů Alfa Romeo však bylo patřičně upraveno a vylepšeno tak, aby splnilo požadavky od nich očekávané. Standardně se u všech modelů MiTo montují tlumiče s vinutými pružinami, které podstatně snižují nebezpečí protáčení. Díky tomu výrazně tlumí nerovnosti povrchu. Maximální lineárnost a přesnost reakce volantu (poměr volantu 12,9:1 je velmi přímý, dráha je velmi neutrální) zajišťují vozu výjimečnou stabilitu při manévrování za vysoké rychlosti a skutečnou hbitost na úzkých silničkách typickou pro Alfa Romeo. V neposlední řadě je třeba zmínit systém čtyř brzdných kotoučů nové generace, které garantují výjimečně krátkou brzdnou dráhu: 34 metrů ze 100 na 0 km/h.

Díky všem těmto mechanickým prvkům je Alfa Romeo MiTo nekompromisně sportovní vůz, doplněný o nejnovější elektronické prvky. Alfa Romeo uvádí poprvé v tomto segmentu úplně nový systém „Alfa D.N.A.“, který má vliv na motor, brzdy, řízení, nápravu a převodovou skříň a umožňuje tři odlišná chování vozu podle stylu řízení nebo podmínek provozu: super sportovní (Dynamic), městský (Normal) a maximálně bezpečný i v obtížných situacích (All-Weather).

Dalším inovativním prvkem uvedeným ve vozu Alfa Romeo MiTo je elektronický systém Q2, který působí pouze na brzdy a zajišťuje efekt samosvorného diferenciálu. Na běžných vozech ztrácí vnitřní kolo adhezi a dráha vozu se odchyluje, když vůz zrychluje ze zatáčky. Oproti tomu elektronický systém Q2 díky prvku kontroly trakce zabrzdí vnitřní kolo, přenese točivý moment na vnější kolo a dá mu tak potřebnou přilnavost. To umožňuje vozu zůstat v požadované dráze při zachování maximální přilnavosti. S tímto systémem narůstá boční zrychlení na 1 g oproti hodnotě 0,95 g bez systému Q2 Electronic.

Další elektronický prvek poslední generace ve výbavě Alfa Romeo MiTo, který zajišťuje maximální kontrolu při řízení, je systém DST (Dynamic Steering Torque). Ten jako součást systému Vehicle Dynamic Control doplňuje elektronické řízení. DST vysílá jemné signály do volantu a naznačuje řidiči správný manévr. Systém se zapíná za velmi specifických okolností, například v případě potřeby kompenzovat přetáčivost nebo při snaze vyvinout na volant sílu úměrnou úhlu zatáčení či udržet dráhu, když je adheze na obou stranách odlišná.

Silné a inovativní motory, šetrné k životnímu prostředí

Potěšení z jízdy vyplývá též z možnosti počítat s živým a spolehlivým motorem. Motory montované do vozů Alfa MiTo představují špičku automobilového inženýrství z hlediska technologie, výkonu i šetrnosti k životnímu prostředí. Při uvedení na trh budou k dispozici tyto motory: benzínový 1,4 turbomotor s výkonem 155 koní, 1,6 JTDM s výkonem 120 koní a základní benzínový motor 1,4 bez přeplňování s výkonem 78 koní pro ty, kteří nedávno získali řidičský průkaz. Každý z motorů má své kvality a je uváděn v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovou skříní, která se vyznačuje přívětivým temperamentem, vysokou výkonností a sofistikovanou technologií.

Zejména motor 1,6 JTDM s výkonem 120 koní je nejlepší motor ve své kategorii díky specifickému výkonu (dosahuje výjimečného točivého momentu 320 Nm při 1750 otáčkách za minutu), snížení emisí pevných částic o 80 % a emisí CO2 o 20 % oproti motorům předešlé generace. V podobném duchu je laděn špičkový benzínový turbomotor 1,4 s výkonem 155 koní, který řidiči nabízí výjimečný výkon v této kategorii (nejvyšší rychlost 215 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 8,0 sekund) se sníženou spotřebou paliva a emisí CO2 o 30 % oproti vozům předešlé generace. Je třeba ještě zmínit skutečnost, že motory Alfa Romeo se odlišují svým typickým zvukem, který umocňuje jedinečnou povahu vozu a plně odpovídají požadavkům vůči životnímu prostředí.

V budoucnosti bude škála motorizace vozu Alfa Romeo MiTo doplněna o silnější motory a další nové prvky jako elektronicky řízený systém otevírání ventilů Multiair a inovativní automatická převodovka DDCT (s dvojitou spojkou).

Technologie Multiair je inovativní elektronický systém kontroly sacích ventilů, který měří vzduch vpouštěný do komory při každém cyklu spalování bez použití škrtící klapky, což podstatně snižuje spotřebu paliva, zvyšuje reakci motoru a tím i potěšení z řízení.

Tajemstvím systému Multiair je zásobník oleje umístěný mezi vačkovým hřídelem a sacím ventilem: množství oleje je upravováno elektromagnetickým ventilem řízeným elektronickou kontrolní jednotkou. Tímto způsobem se průběžně upravuje zdvih ventilů, aby odpovídal měnícím se požadavkům motoru na vzduch.

Koncepčně je převodovka DDCT Dual Dry Clutch složená ze dvou souběžných převodovek, kde každá z nich má své vlastní spojku. Tak je možné zařadit rychlost, zatímco druhá převodovka pokračuje v přenosu síly přes jinou rychlost. Přeřazení je tudíž prováděné přepínáním mezi oběma spojkami a zajišťuje tak konstantní přenos točivého momentu a trakce. Výsledkem je vyšší výkon, menší spotřeba paliva a jedinečné pohodlí při řízení a ovladatelnost, které zdaleka přesahují konvenční automatické převodovky.

Bezpečnost na vrcholu segmentu a dynamické chování

Vůz Alfa Romeo MiTo byl stavěn tak, aby splňoval nejvyšší normu Euro NCAP v budoucnosti. Proto nový model přináší nejsofistikovanější elektronické prvky kontroly dynamické bezpečnosti vozu. Systém VDC, Vehicle Dynamic Control (který nelze vypnout) řídí důležité funkce jako Hill Holder, kontrolu trakce, asistenci při náhlém a prudkém brzdění, MSR proti zablokování kol při protáčení, DST (Dynamic Steering Torque) a Q2 Electronic. Všechny tyto systémy zajišťují jak bezpečné řízení a trakci, tak vynikající výkon vozu.

Alfa Romeo MiTo nabízí řidiči a spolujezdcům též kompletní ochranu díky 7 airbagům montovaným sériově (dva z nich jsou Multistage), tříbodovým bezpečnostním pásům s předpínači a omezovači síly a systému S.A.H.R. (Self Aligning Head Restraint), což je prvek zabraňující hypertenznímu zranění zabudovaný v hlavových opěrkách předních sedadel. Je třeba ještě zmínit ochranu pasažérů díky stavbě karosérie, dveří, příčky palubní desky, sedadel a sloupku řízení, které byly konstruovány s ohledem na jejich chování při nehodě.

V oblasti preventivní bezpečnosti nabízí Alfa Romeo MiTo přední světlomety s funkcí denního světla (daytime running lights), která automaticky zapíná boční světla, když je motor spuštěný. Je to odpověď na zvláštní standard, který vstoupí v platnost v roce 2012. K tomu je třeba dodat, že technologie LED dodává zadním světlům vyšší jas a bezpečnost než konvenční žárovky.

 

Maximální pohodlí na palubě

interiér- mitoAlfa Romeo MiTo je též koncentrát technologických inovací, co se týče pohodlí na palubě. Díky spolupráci s nejlepšími partnery v každém odvětví nabízí nejnovější prvky a systémy zábavy.

Například si můžete užít hudbu z rádia s CD-mp3 přehrávačem nebo máte možnost zvolit Hi-Fi systém Bose® s ovládáním na volantu. MiTo také poskytuje přístup k nepřebernému množství funkcí přes zařízení Blue&Me®, tedy systému vyvinutému ve spolupráci se společností Microsoft. Tento systém nabízí handsfree ovládání mobilu prostřednictvím rozhraní Bluetooth®, pokročilé rozeznání hlasu, port USB, mp3 přehrávač a čtečku SMS. Systém je montován ve vozu MiTo ve dvou verzích, NAV (se systémem piktogramové navigace) a MAP (s navigačním systémem na samostatném displeji).

Radost z cestování na palubě vozu Alfa Romeo MiTo nakonec umocní automatická dvouzónová klimatizace a v budoucnosti i široké panoramatické střešní okno.

Personalizované služby a balíčky financování

Alfa Romeo MiTo je určeno náročným zákazníkům, kteří rádi vybočují z řady. Nabízí dvě úrovně specifikací (Progression a Distinctive), dvě speciální provedení (Sport a Premium), 7 rozdílných čalounění sedadel plus kožené potahy v nejvyšší kvalitě „Pelle Frau“, 2 barvy interiéru Progression s palubní deskou Sprint, 3 barvy interiéru s palubní deskou Competizione a 2 barvy sedadel v provedení Sport. Škálu interiérů doplňují 3 barvy provedení „Pelle Frau“. K dispozici je též 5 typů slitinových kol (od 16“ po 18“) a 10 barev karosérie (5 metalických), které odrážejí sportovního ducha nového vozu Alfa Romeo (nejméně 6 z nich bylo poprvé použito právě na vozu Alfa Romeo MiTo). Ty jsou dále kombinované s 2 nestandardními barvami rámů předních a zadních světel (vedle specifických barev ve verzích Progression a Distinctive). Rámy mohou být volitelně i v barvě karosérie. Tato rozmanitost možností potvrzuje jedinečnou povahu nového modelu.

Fiat Group Automobiles Financial Services je finanční společnost založená jako joint venture ve spolupráci s bankou Crédit Agricole. Prodej vozů Alfa Romeo MiTo podporuje finančními produkty, které sdílí jediný cíl: umožnit koupi vysněného vozu MiTo, nejkompaktnějšího sportovního vozu na světě.

Styl nejsportovnějšího kompaktního vozu

Vozy Alfa Romeo se těší vynikající pověsti aut se skvělým vzhledem a sportovním charakterem, které kombinují zářivou tradici se špičkovou technologií. Každodenní řízení obohacují závodními emocemi a skutečným potěšením z jízdy. Alfa Romeo MiTo tyto vlastnosti přebírá a doplňuje je kompaktností.

Alfa Romeo MiTo plně vyjadřuje kreativní vitalitu značky a výjimečný přístup k vozům, které nejsou považovány za pouhé dopravní prostředky. Vozy Alfa Romeo byly vždy konstruovány pro lidi, kteří vyhledávali vzrušení a jejichž požadavky šly nad rámec běžných očekávání; osobnosti s estetickým cítěním, s vášní pro sofistikované inženýrství a pro čistý pocit radosti za volantem. Pro lidi, pro které je auto dalším vyjádřením jejich individuality.

Dynamické exteriéry s italským designem

MiTo je první vůz vyrobený od dob modelu 8C Competizione, stylové a technologické ikony značky Alfa Romeo, od které přebírá některé charakteristické rysy: specifický tvar bočních oken bez rámů, tři výrazné oblouky odlišující přední nárazník, tvar předních světlometů a zadních LED světel. Přední a zadní světla představují jedinečný personalizovaný prvek: rám složený z různých materiálů a barev tak, aby vznikl stylový efekt „očních linek“, který podtrhuje dravý výraz vozu.

Třídveřové Alfa Romeo MiTo je výjimečné svou kompaktností, která vystihuje záměr zaručit vozu maximální výkonnost při řízení (je 4,06 m dlouhé, 1,44 m vysoké a 1,72 m široké). Rozměry jsou vyjádřeny precizně a jemně vytvarovanými křivkami. Jejich dynamiku určuje boční horizontální linie vycházející z oblouku nad předním kolem. Velká kola a mohutné zadní blatníky umocňují osobitost a sílu vozu, aniž by ubraly na eleganci hladkých linií – doslova podtrhují formální krásu jednotlivých detailů exteriéru: přední světlomety ve tvaru kapky, zapuštěné jako drahokamy do předních blatníků a zadní LED světla, která jsou kombinací technologie a racionality.

MiTo nabízí další odlišující prvky, které definují jeho silnou osobnost. Vůz je okamžitě rozpoznatelný podle známých prvků značky Alfa Romeo: nejprve mohutná přední maska, tak charakteristická pro ducha vozů Alfa, trojuhelníkového tvaru s logem značky uprostřed. Odtud se rozbíhají všechny křivky vozu, které mu dodávají nepatrně agresivní stylizaci a nesmírně elegantní formu.

Pocit hbitého, pevného a bezpečného vozu vytváří též svérázný profil modelu díky zvýrazněnému bočnímu krytu, který vozu dodává štíhlý a dynamický vzhled. Napnuté linie sbíhající se na zadní části a malá okenní plocha (v porovnání s celkovou bytelností boku auta) zvýrazňují tvar do klínu a zajišťují Alfě MiTo výrazný sportovní vzhled.

Zadní část je neméně stylová. Malá okenní plocha je vymezena širokými sloupky, které ohraničují kulatá sportovní světla závodního typu. V zadním nárazníku je uložen široký výfuk, specifický pro každou verzi. Je umístěný těsně pod linií karosérie, což zvýrazňuje výjimečnou osobitost vozu.

Řešení použitá u designu vozu Alfa Romeo MiTo, jejichž cílem bylo dosáhnout nejvyšší úrovně aerodynamické účinnosti, se neomezují pouze na optimální vyladění tvaru. Vzduch obklopuje vůz a přirozeně proudí po povrchu, aniž by ho zastavovaly hrany nebo nerovnosti. Všechny plochy a profily sloupků a skel stejně jako tvar a umístění zpětných zrcátek byly optimalizovány pomocí počítačového modelování a díky testům v aerodynamickém tunelu a na silnici. Výsledkem je Cx v hodnotě 0,29, což potvrzuje sportovní vlastnosti kompaktního vozu Alfa Romeo.

Oddělení Alfa Romeo Style Centre též vyvinulo nové barvy, které zvýrazňují tvar vozu MiTo, ladí k jeho vlnitým křivkám a odkazují na modernost a technologickou vyspělost. Existuje 10 odstínů karosérie, které odrážejí sportovního ducha nového vozu Alfa Romeo (nejméně 6 barev bylo poprvé použito právě na vozu Alfa Romeo MiTo). Nejvýznamnější odstín, červená, je nabízen ve dvou verzích: tradiční pastelová červená značky Alfa a metalický odstín Giulietta red odkazující na slavnou minulost vozů Alfa Romeo, který mu dodává mladý a sportovní vzhled. Bílá barva byla též upravena do dvou verzí: teplejší pastelová a ještě nádhernější perleťová verze. Bezkonkurenční hi-tech barva, šedá, je též ve dvou verzích: velmi sportovní šedá s hrubým zrnem a slídovým efektem, a světlejší a lesklejší odstín.

Černá je nabízena v konvenční pastelové verzi i v novém odstínu s použitím červené se slídovým efektem, která černou prozáří na slunci. Modrá je zastoupena novým, velmi stylovým světlým odstínem s perleťovým efektem. Nakonec je v nabídce zcela nová barva pro zcela novou kompaktní Alfu: intenzivní, teplá a hluboká žlutá.

Ti, kteří chtějí vůz dále personifikovat, si mohou zvolit černou střechu a poprvé u vozů Alfa Romeo vybrat jedno ze 14 rozdílných zpracování rámů předních a zadních světel (lesklý nebo saténový chrom, matná černá nebo titanová šedá, plus 10 odstínů karosérie). Podobně mohou být zvoleny rámy bočních zpětných zrcátek v lesklém nebo saténovém chrómu, v matně černé nebo titanově šedé.

Systém světel na vozu Alfa Romeo MiTo si též zasluhuje pozornost, protože jsou to skutečné perly designu a inženýrství. Přední světlomety jsou ve dvou verzích: první verze s halogenovými žárovkami a druhá s xenonovými (volitelný prvek), které zajišťují vyšší jas a výjimečnou výkonnost za každého počasí. Ve vzduchoprázdné žárovce je běžné žhavící vlákno nahrazeno dvěma elektrodami rozmístěnými několik milimetrů od sebe. Ty vyvolávají elektrický výboj do prostředí saturovaného xenonem pod nízkým tlakem. Tato zařízení nabízejí třikrát vyšší jas a životnost než běžná halogenová světla.

Přední světlomety jsou vybaveny funkcí denního světla (daytime running lights), která automaticky zapíná speciální nízkoenergetická světla (aby se snížila spotřeba paliva a emise CO2), když je motor spuštěný. Je třeba dodat, že tato funkce již reaguje na zvláštní normu, která vstoupí v platnost až v roce 2012.

Zadní světla vozu Alfa Romeo MiTo prozrazují pečlivý styl a nejmodernější technologie. Kulatý tvar zadních světel, vyráběných společností Magneti Marelli Automotive Lighting, zvýrazňují sportovní vzhled vozu a odkazují na tradici Alfa Romeo. Světla jsou osazena LED lampami, které vykazují vyšší jas než konvenční žárovky, rozsvěcují se rychleji v případě brzdění a zajišťují tak vyšší bezpečnost a dodávají vozu výrazný vzhled.

Sportovní a elegantní interiéry

Podobně jako tvary exteriéru je interiér vozu MiTo tak sportovní a stylový, jak jen Alfa Romeo může být.

Interiér, vyvinutý oddělením Alfa Romeo Style Centre, vychází z potřeb řidiče: výjimečný poměr mezi pedály, sedadlem, volantem a řadící pákou umožňuje dokonalé ovládání vozu a zajišťuje pocit z řízení typický pro vozy Alfa Romeo. Centrální konzole obsahuje ovládání klimatizace, rádia, satelitního navigačního systému, řadící páku a systém „Alfa D.N.A“. Kulatý analogový tachometr a otáčkoměr v přístrojové desce jsou propojeny s nastavitelným digitálním displejem s vysokým rozlišením. Ideální podsvícení (červeně nebo bíle podle verze) garantuje přehlednou a jasnou čitelnost desky, zejména v noci. Tříramenný volant umožňuje jeho ideální a pevné uchopení i v nelehkých situacích.

Interiér modelu představuje též perfektní rovnováhu mezi vysokým stylem a sportovním charakterem. Tento protiklad byl zhmotněn v sofistikované kombinaci ojedinělých barev, kvalitních látek a výjimečných materiálů. Důkazem je například zpracování a detaily v leskle titanovém provedení, které přidává hloubku a lesk, nebo nádherné čalounění v provedení Poltrona Frau® (v černé, červené nebo přírodní kůži), které je dokonalým řemeslným kouskem jedné z nejznámějších designérských značek na světě. V kombinaci se stylem Alfa Romeo dodává vozu punc exkluzivity.

Nabídka je tvořená specifikacemi Progression a Distinctive (pakety Sport a Premium jsou též k dispozici), které obě nabízejí speciální přirozeně vyhlížející čalounění. Palubní deska se skládá ze dvou částí: z tvrdého korpusu a krytu, který může být potažený různými typy čalounění s velmi příjemným pocitem na dotek.

Specifikace Progression nabízí palubní desku ve verzi „Sprint“ ve dvou provedeních interiéru: černé, klasičtější a uklidňující, a červené pro stylovější vzhled.

V obou případech je kryt velmi výrazný: speciálním prvkem je stylové, klasické a přirozené reliéfování. Střední látková část sedadla byla zatraktivněna propletením pogumovaných vláken, které zesvětlují celé sedadlo.

Specifikace Distinctive nabízí palubní desku ve verzi „Competizione“ (jejíž velmi výrazný kryt potažený zvláštním hi-tech reliéfováním připomíná propletená karbonová vlákna; je vyrobený exkluzivním procesem vyvinutým značkou Alfa Romeo) a tři interiéry s odlišným čalouněním a barvou. Černý interiér s nepatrným leskem, který umocňuje jeho eleganci, má sportovní charakter. Je snadné proniknout do dvojího ducha červeného interiéru: sportovní nótu mu dodává červená a černý pigment mu propůjčuje eleganci. V modrém interiéru je modrá propletena matnými vlákny. To vytváří mírně třpytivý a sportovní, přesto však elegantní interiér, který je hoden značky Alfa Romeo.

Pečlivost při výběru látek na sedadla je rozpoznatelná nejen pouhým okem, ale plně se projeví především při doteku. Materiál na vnějších okrajích je na dotek jemný a hedvábný. Střední část je vždy potažena nejkvalitnějšími materiály: nápadný kontrast mezi leskem a matem je dosažen přetisknutím karbonových vláken na mikrovlákno. Lesklá karbonová vlákna na povrchu a mikrovlákno vespod zaručují sportovní a zároveň luxusní pocit.

Balíček Sport je pozoruhodný zejména díky super sportovnímu designu sedadel. Jejich střed je z obzvláště pevné látky, která dodává originálním sedadlům mladší a dynamičtější vzhled díky propletení kůže a látky jako u vozu 8C Competizione. Dvoubarevné provedení černá/bordeaux si pohrává s kontrastem lesk/mat a dodává sedadlům lukrativní vzhled. Čalounění na bocích v matně černém provedení z hladké látky kontrastuje s exkluzivitou sedadel. Celý efekt je doplněn látkou se záměrně materiálním vzhledem, která je v kontrastu s čistým zpracováním interiéru a dodává sezení pocit zabalení. MiTo má v interiéru logo Alfa Romeo vyšité výraznou nití a jako u 8C Competizione je umístěno na vnitřní straně sedadla.

Nakonec ve specifikaci Pelle Frau® byla speciální pozornost věnována koženým sedadlům Pelle Frau®: Jemná kůže je vyšperkovaná reliéfovým logem Alfa Romeo na vnitřní části. Mikroperforace na středu propůjčuje designu pohyb a zajišťuje prodyšnost sedadla.

Střední část vyniká též klasickými vertikálními pruhy. Vnější části byly zvýrazněny rozdílným lemováním (tak typickým pro sedadla vozů Alfa Romeo), tentokrát s použitím dvojité řady nýtků, které na černé kůži obzvlášť vynikají.

Je třeba též dodat, že přední a zadní sedadla ve vozu Alfa Romeo MiTo byla navržena tak, aby poskytla všem pasažérům maximální pohodlí. Toho bylo dosaženo díky spolupráci s předními odborníky na ergonomii a sportovní medicínu. K zajištění pohodlí a pohlcení vibrací jsou přední sedadla vybavena novým systémem, který drží bederní část těla a podepírá záda. Výplň předních sedadel se přizpůsobuje tvaru těla a znemožňuje tak tělu proklouznout pod bezpečnostní pás v případě prudkého čelního nárazu.

Přední sedadla nabízejí nastavení následujících parametrů: výška, podélné rozpětí (ne méně než 240 mm), naklonění opěradla (pomocí páčky umožňující plynulé nastavování) a bederní nastavení (standardně u řidiče a volitelně u spolujezdce). Mezi volitelné prvky patří i vyhřívání sedadel. Opěrky na hlavu předních sedadel jsou výškově nastavitelné a vybavené systémem S.A.H.R. (Self Aligning Head Restraint), který v případě nárazu posune opěrku blíž k hlavě cestujícího a zmírní tím riziko hypertenze krku.

Zadní sedadla jsou podle verze vybavena buď jednolitým sedadlem nebo dvoudílným sedadlem v poměru 40/60. Jejich protiskluzové polstrování znemožňuje nežádoucí posun v sedadle, především díky variabilní tuhosti výplně podle rozlohy hmotnosti (tento parametr vypočítává schopnost výplně přizpůsobit se váze těla). Dále jsou vybavena úchytnými body pro dětské sedačky Isofix a anatomicky tvarovanými opěrkami na hlavu. Alfa Romeo MiTo bylo určeno pro běžný převoz dvou osob na zadním sedadle (třetí sedadlo je volitelné v konfiguraci 40/60), aby se zachovaly sportovní vlastnosti vysoce bezpečných sedadel.

Kompaktnost vozu nijak neovlivnila jeho prostornost, která je na špičce ve své třídě, jak to dokazuje například výjimečný prostor pro pasažéry cestující vzadu. Alfa Romeo MiTo nabízí též několik šikovných schránek různých velikostí pro uložení malých a středně velkých předmětů. Zavazadlový prostor nového vozu je působivý jak svým pravidelným tvarem, tak i objemem 270 litrů.

Potěšení z jízdy ve stylu Alfa Romeo

Nová Alfa Romeo MiTo potvrzuje svou bytostnou „Alfa” podstatu – například nekompromisní ovladatelností a potěšením z jízdy. Pohodlné řízení a dynamické chování byly vždy specifickými rysy vozů Alfa Romeo a jsou silnými stránkami i modelu MiTo.

Inovativní systém „Alfa D.N.A.“

MiTo je první z vozů Alfa Romeo, který je vybaven „Alfa D.N.A.“, systémem který moduluje hlavní parametry řízení (chod motoru, kontrolu stability a posilování řízení). Je to systém doposud vyhrazený závodním vozům a speciálním modelům.

Systém Alfa D.N.A. má vliv na motor, brzdy, řízení, nápravu a převodovou skříň a umožňuje tři odlišná chování vozu podle stylu řízení nebo podmínek provozu: super sportovní (Dynamic), městský (Normal) a maximálně bezpečný i v obtížných situacích (All-Weather).

Přepínač umístěný v ergonomické poloze (naproti rychlostní páce na tunelu) umožňuje selekci jednoho ze tří módů jeho pouhým přepnutím (výběr je znázorněn specifickou LED diodou a zobrazením zprávy na kontrolním panelu). Pro ty, kteří si chtějí dopřát uvolněnou jízdu v totálním bezpečí je určen Normal mode, kdy systém Alfa D.N.A. nastavuje parametry jednotlivých zařízení následovně: výkonné/sportovní naladění motoru, velmi diskrétní Vehicle Dynamic Control a DST (Dynamic Steering Torque) ve střehu pro případ přetáčivosti.

Příznivcům sportovnější jízdy stačí přepnout na polohu Dynamic: v tomto módu nabízí Alfa D.N.A. jedinečnou zkušenost, protože systém omezuje VDC a ASR (to znamená, že dynamika vozu je trochu méně pod kontrolou elektronických systémů) a zároveň zapíná systém Q2 Electronic. Stále v módu Dynamic Alfa D.N.A. působí na řízení a motor a poskytuje tak plnohodnotný a vzrušující pocit ze sportovního řízení. Posilování řízení je zredukované a nabízí tím sportovnější řízení k zachování kontroly nad vozem; motor je ještě reaktivnější s rychlejší odpovědí, a u benzínových turbomotorů s výkonem 155 koní a JTDM s výkonem 120 koní se může spolehnout na účinnost turbokomprese. Ve zkratce je vůz Alfa Romeo MiTo v módu Dynamic ideálním výběrem pro absolutně bezpečnou zábavu.

Nakonec třetí nastavení zvyšuje účinnost protiskluzového systému a citlivost na efekt μ-split (to je funkce systému DST, který zasahuje v případě řízení na povrchu s rozdílnou přilnavostí, například v zimě, kdy jsou často dvě kola na ledě a ostatní dvě na asfaltu). Systém Alfa D.N.A. usnadňuje kontrolu nad vozem na povrchu s nízkou adhezí (například na mokré nebo zasněžené silnici) ovládnutím dynamiky vozu pomocí snížení působnosti VDC.

Nový systém zavěšení kol vozu Alfa Romeo MiTo

Jedním z úkolů designérů vozu MiTo bylo vytvořit podvozek schopný ještě vyššího výkonu než je běžné. Nový systém musel zaručit snadné ovládání a přesnost, výjimečnou přilnavost k vozovce a nejvyšší možné pohodlí z hlediska akustiky a vibrací. Proto byly nakonec vybrány dva testované a ověřené systémy zavěšení: MacPherson na přední nápravě a vlečná ramena s tyčí na zadní. Tato volba zajišťuje snadnou ovladatelnost a maximální kontrolu zatížení – vlastnosti, které vždy byly pro vozy Alfa Romeo prvořadé.

Exkluzivnost systému zavěšení kol vozu MiTo tkví v těchto prvcích: především rozchod kol patří k těm nejširším v segmentu (1,483 mm vpředu a 1,475 mm vzadu), což zajišťuje enormně rychlou odpověď, stabilitu a ovladatelnost i v extrémních podmínkách.

Podobně byla i šířka ráfků v poměru k velikosti pneumatik zvětšena s cílem další optimalizace přilnavosti pneumatik. Oproti tomu tvrdé přední i zadní pružiny propůjčují vozu možnost sportovního řízení a to jak funkčně, tak vzhledem. Zadní torzní náprava s průřezem do C vykazuje též vysokou tuhost, aby působila nejen jako ochrana proti převrácení, ale zároveň aby zajišťovala optimální výkonnost a pomáhala maximalizovat rychlost odpovědi. Nejzajímavějším prvkem podvozku MiTo jsou přední a zadní tlumiče s vnitřní pružinou, která působí paralelně s hlavní pružinou během zdvihu ramena s hlavním cílem zamezit převrácení.

Zavěšení přední nápravy

MiTo používá typ MacPherson, který je jednoznačně nejlepším řešením zavěšení pro kompaktní vozy s předním náhonem a motorem uloženým napříč. Toto řešení optimálně zachovává místo pod kapotou a zároveň garantuje výjimečný kompromis mezi ovladatelností a komfortem jednak díky kinematické konfiguraci, která je v několika ohledech podobná komplikovanějšímu dvojitému zavěšení a jednak díky vzájemné vzdálenosti úchytných bodů.

Hlavní součásti této strukturální konfigurace jsou:

• spodní ramena z lisované oceli (s patentovanou „butterfly“ konfigurací konstrukce), která umožňují podstatné snížení hmotnosti

• přední nápravnice o vysoké strukturální tuhosti s transversálním spojem blízko předních úchytů ramen

• horní uložení tlumičů (s dvouřadovou konfigurací dual-path), které efektivněji filtrují vibrace z vozovky a zároveň zajišťují vysokou strukturální tuhost pro zvýšení přesnosti při řízení

• Stabilizátor se vzpěrami spojenými s tlumiči kulovými čepy, který zajišťuje vyšší stabilitu a rychlejší dynamickou odpověď v zatáčkách

• Vinuté pružiny vyrobené použitím metody side-load, s cílem snížit tangencialní zatížení pístnice tlumiče a tím i vnitřní hysterezi systému s následnou lepší absorpcí menších nerovností vozovky

• Všechny verze jsou vybavené dvojčinnými teleskopickými hydraulickými tlumiči a tyčí o průměru 22 mm k zajištění laterální tuhosti a tím lepší stability v zatáčkách, se zpětnou pružinou vloženou uvnitř, která zasahuje, když je tlumič stlačený a pomáhá tak zlepšovat jízdní vlastnosti

Zavěšení zadní nápravy

Zvláštní konstrukce vlečných ramen s torzní nápravou představuje výjimečné řešení zadního zavěšení kol u kompaktních vozů s předním pohonem, protože zabírají méně prostoru, jsou lehčí, a také nabízejí dobrý kompromis mezi ovladatelností a komfortem. Tyto výhody zajišťuje torzní náprava, která mění tvar, aby umožnila kolům sledovat nerovnosti vozovky a zároveň fungovat jako ochrana před převrácením.

Komponenty charakteristické pro zadní zavěšení kol vozu MiTo zahrnují torzní nápravu s průřezem ve tvaru C s vysokou tuhostí, ramena z lisované oceli tvořené dvěma částmi a výrazně tvrdé uložení které má udržet zadní nápravu v požadované pozici, aby se zajistilo plynulé vyrovnávání nerovností a v případě bočního tlaku docházelo k optimalizaci stability. V neposlední řadě to jsou velmi tvrdé vinuté pružiny zajišťující sportovní řízení.

Zavěšení s vinutými pružinami

Přední a zadní tlumiče s pružinami jsou ve všech modelech MiTo standardně montovány s pružinou mezi pláštěm a pístnicí, která je na jedné straně připevněna k horní části tlumiče a působí při zdvihu tlumiče. Moment, kdy se pružina začíná stlačovat, se mění podle délky pružiny, která tak působí paralelně s hlavní pružinou.

Přesně to znamená, že fixace délky vnitřní pružiny v tlumiči – a tedy v bodu, kdy se chová nejefektivněji – upevňuje řízení ihned, jakmile pružina začíná pracovat. Fixace tedy přichází právě v okamžiku, kdy pružina začíná působit na tlumič, takže výsledkem je výjimečná stabilita auta. Při sportovním řízení se však ke slovu dostává tuhost tlumičů, která umožňuje dynamický výkon. V případě silného bočního zrychlení se vůz MiTo vybavený těmito speciálními tlumiči chová velmi podobně jako běžný vůz s tvrdším zavěšením; v situacích, kdy boční zrychlení je nižší, vinutá pružina v tlumiči nepůsobí, a MiTo na rozdíl od jiných aut s tuhým podvozkem nabízí při řízení stále plný komfort.

Bez zajímavosti není ani fakt, že pokud je při jízdě do zatáčky aktivována vinutá pružina v tlumiči, působí zároveň pružina tlumiče vnitřního kola (natáhne se), zatímco tlumič vnějšího kola nepůsobí (a zůstává zatažený). Za těchto podmínek je tedy konfigurace tuhosti asymetrická, což mění dynamiku vozu, se dvěma následky: vnější kola sedí pevněji na vozovce a maximalizují přilnavost pneumatik (a tedy vyrovnávají odstředivou sílu), přičemž střed auta zůstává nízko, což zajišťuje jeho větší stabilitu.

 

Avantgardní motory a převodové skříně

Skutečným srdcem a silou každého vozu Alfa Romeo je jeho motor. MiTo není výjimkou. Auto s atraktivním a kompaktním vzhledem a výraznou osobitostí v sobě ukrývá výjimečné hi-tech motory, které nabízejí velkorysý výkon a jsou šetrné k životnímu prostředí. Motory Alfa Romeo se odlišují svým typickým zvukem, který umocňuje jedinečnou povahu vozu a plně odpovídají požadavkům vůči životnímu prostředí.

Všechny motory vyrábí FPT – Fiat Powertrain Technologies, společnost patřící do Fiat Group odpovědná za výzkum, vývoj, design a produkci motorů a převodových skříní pro všechny typy aplikací: od aut po průmyslové vozy, od lodí po zemědělské stroje. S přibližně 20 000 zaměstnanci, 15 továrnami a 10 vývojovými centry v sedmi zemích je FPT jednou z nejvýznamnějších společností v oblasti vývoje a výroby motorů na světě. Mezi zaměstnanci je přibližně 3 000 vysoce specializovaných inženýrů podílejících se na vývoji a konstrukci inovačních technologií. Přes 40 zaregistrovaných patentů ročně potvrzuje vysokou úroveň a kvalitu tohoto podniku a činí z FPT přední centrum technologické dokonalosti a neustálých inovací.

Silné a klidné motory šetrné k životnímu prostředí

Nejprve budou uvedeny na trh dva benzínové motory,1,4 s výkonem 78 koní a 1,4 turbo s výkonem 155 koní, a turbodiesel 1,6 JTDM s výkonem 120 koní. Každý z nich má své specifické vlastnosti a je kombinovaný se šestistupňovou manuální převodovou skříní, která se vyznačuje živým temperamentem, nadstandardní výkonností a sofistikovanou technologií.

Turbomotor 1,4 s výkonem 155 koní

Alfa Romeo MiTo přichází s novou verzí benzínového turbomotoru 1,4, který vyniká výkonem, hbitou reakcí při sešlápnutí plynu, nízkou spotřebou paliva, jednoduchou konstrukcí, bytelností a spolehlivostí. Vykazuje maximální výkon 155 koní (114 kW) při 5500 ot./min. a maximální točivý moment 206 Nm (síla 155 koní je dosažena již při 200 ot./min.). Při nastavení „Alfa D.N.A.“ na mód Dynamic však vykazuje ohromujících 230 Nm při 3000 ot./min, takže pružnost řízení je vyšší, řazení méně časté a jízda relaxující. Na to aby řidič přiměl vůz k svižnější reakci, stačí sešlápnout plyn. Nízká setrvačnost turbodmychadla umožní maximální výkon bez nepříjemné prodlevy jinak typické pro tento typ motorů. Sportovní jízda jde překvapivě ruku v ruce s nízkou spotřebou paliva.

Motor je taktéž velmi spolehlivý, což prokázaly stovky tisíc kilometrů najetých během vývojové fáze a tisíce hodin statických i dynamických testů. Interval pro servisní prohlídku je 30 000 km bez potřeby průběžného servisování. Tento komfort zajišťuje tepelný výměník oleje a vody. Olejový filtr je šetrný k životnímu prostředí.

Počítačový systém kontroly motoru řídí všechny funkce pomocí sofistikovaných matematických algoritmů. Je bez mechanického propojení. Díky systému drive-by-wire řidič obdrží od motoru požadovanou odpověď, v případě sportovní jízdy vždy s nejvyšší energetickou výkonností. Na těchto výjimečných výsledcích má svou zásluhu pečlivý design a vývoj všech součástí motoru, což přestavuje přes 120 000 hodin práce. K simulaci nejvyšší míry zátěže turbomychadla byly použity nejnovější metody počítačové modelace a designu. Hlavní komponenty byly navrženy tak, aby vydržely vysoký výkon turbomotoru poslední generace z hlediska mechanické zátěže, a aby umožnily zábavné řízení bezpečné za všech okolností. Zvláštní pozornost byla věnována fluidní dynamice a spalování, aby se minimalizovala ztráta energie a dosáhlo se vysokého výkonu bez snížení nároků na minimalizaci spotřeby paliva.

Motor 1,6 JTDM s výkonem 120 koní

Šestnáctiventilový turbodieselový motor 1,6 JTDM poslední generace potvrzuje technologický pokrok značky Alfa Romeo v této oblasti od roku 1997, kdy byl poprvé představen systém dieselového vstřikování common rail na modelu Alfa 156.

Tento svižný motor s výkonem 120 koní optimálně kombinuje prověřené vynikající prvky jako dieselové vstřikování common rail poslední generace s daňovým zvýhodněním a dalšími výhodami vyplývajícími z filozofie „downsizing“. To z něj činí ideální řešení pro ty, kteří hledají efektivní kompromis mezi šetrností k životnímu prostředí a nízkými provozními náklady, aniž by se vzdali výkonu a flexibility pro skutečné potěšení z řízení.

Motor 1,6 Multijet má vylepšený výkon, pružnost a snížené emise, splňuje normy Euro 5, vyžaduje nižší provozní náklady a nabízí výrazné výhody. Při stejném výkonu vykazuje o téměř 25 % vyšší točivý moment (320 Nm při 1.750 ot./min.), o 8 % nižší spotřebu paliva (měřeno v cyklu Nedc) a podstatně větší potěšení z řízení díky úctyhodným hodnotám točivého momentu při nízkých otáčkách. Těchto cílů bylo dosaženo díky náročné optimalizaci spalování, které plně využívá potenciál nového vstřikování motoru.

Motor 1,6 JTDM nabízí zcela výjimečný točivý moment , který je ještě pozoruhodnější, zváží-li se objem válců: točivý moment 320 Nm z něj činí nejvýkonnější motor ve střední kubatuře. Pokud se vezme do úvahy specifický točivý moment (tj. vydělený objemem válců), je motor 1,6 nejvýkonnější jednotkou v kategorii výstupního výkonu do 200 ot./min., vyjma motorů supersportovních vozů. Převratný posun motoru 1,6 Multijet oproti současným dieselovým motorům lze okamžitě ocenit v momentě, kdy se maximálního točivého momentu dosáhne již při pouhých 1.750 ot./min. (280 Nm dostupných již při 1.500 ot./min.). Žádný jiný motor současné koncepce nenabízí tak vysoký točivý moment při tak nízkých otáčkách. V souhrnu nabízí nový motor JTDM vzrušující potěšení z řízení. Tato výjimečnost je též dána zrychlením (z 0 na 100 km/h za pouhých 9,9 sekund) a maximální rychlostí (198 km/h).

Výjimečný výkon byl též dosažen kombinací nového systému vstřikování a turbomychadla nové generace s variabilní geometrií.

Ve stejném duchu tento motor integruje nejvýkonnější technologie recyklace plynů, jmenovitě Close Coupled Diesel Particulate Filter a integrální systém EGR (Exhaust Gas Recirculation), který zlepšuje kontrolu teploty a toku plynů a který zároveň garantuje nižší emise a nižší spotřebu paliva. Kombinace těchto řešení zajišťuje vozu splnění norem Euro5 mnohem dříve, než vstoupí v platnost, což je nejlepším příkladem ambiciózních závazků skupiny Fiat Group při výrobě vozů šetrných k životnímu prostředí.

Motor 1,6 JTDM s výkonem 120 koní je kombinovaný s šestistupňovou manuální převodovou skříní, která zajišťuje nižší otáčky zejména při vysokých rychlostech na dálnici, nižší hladinu hluku v kabině a snížení spotřeby paliva.

Motor 1,4 s výkonem 78 koní

Značka Alfa Romeo vyvinula tento motor s nižším výkonem speciálně pro mladé lidi, aniž by jim však odepřela potěšení z řízení a skvělé vlastnosti, které jsou od vozů Alfa očekávány. Motor 1,4 vykazuje výstupní výkon 78 koní (58 kW) při 6 000 ot./min. a maximální točivý moment 125 Nm při 4 250 ot./min. Poměr hmotnost/výkon našel inspiraci v italském zákoně, který byl zaveden pro začínající řidiče a který omezuje specifický výkon na 50 kW/t. Tento zákon měl původně vstoupit v platnost v červenci 2008, ale byl odložen na leden 2009.

Přesné a spolehlivé převodové skříně

K doplnění škály motorizací vozu Alfa Romeo MiTo byla vyvinuta řada spolehlivých, bytelných a sofistikovaných převodových skříní. Nové vozy jsou vybaveny jednou z následujících verzí:

• M32: manuální, šestirychlostní převodovka montovaná s benzínovým turbomotorem 1,4 o výkonu 155 koní a s motorem 1,6 JTDM o výkonu 120 koní

• C514: manuální, šestirychlostní převodovka montovaná s motorem 1,4 o výkonu 78 koní

Nová generace technologicky vyspělé externí spojky využívá vysoce výkonné technopolymery, které jí dodávají sílu, odlehčenou hmotnost a schopnost samočinného mazání. K vývoji materiálů, mechanických částí a procesů zajišťujících bytelnost a spolehlivost, byly použity testy v extrémních klimatických podmínkách. Nová spojka byla též navržena tak, aby zajistila systému a výkonnostním charakteristikám maximální komfort a ovladatelnost. K dosažení vyššího komfortu díky maximální mechanické filtrační činnosti byl nový prvek distribuce setrvačnosti umístěn podstatně blíž k převodovce.

Je třeba zmínit ještě další technologickou vymoženost: díky počítačovým technikám FEM (Finite Element Metod) bylo z hlediska hmotnosti a pohlcování hluku optimalizováno zapouzdrování převodovky a spojky. První a druhý rychlostní převod, tj. nejpoužívanější rychlosti, jsou vybaveny trojkónickými synchronizéry (dvou-kónickými u modelu C514), které vyžadují o 40 % nižší sílu při řazení ve srovnání s konvenčními jednokónickými modely.

Všechny převodovky montované ve vozech MiTo obsahují interní systém kontroly rychlostního stupně se čtyřmi spínacími hladinami a centrálním regulátorem polohy. Dynamické mazání umožňuje kontrolu toku oleje. Výhody jsou: nižší opotřebení, vyšší výkonnost během přenosu točivého momentu a ovladatelnost při nízkých teplotách.

Kvalita a spolehlivost těchto součástí je též zajištěna vysokou péčí během fáze montování, kde každá součástka projde předběžným testem a jsou změřeny její parametry efektivnosti, flexibility a nezávadnosti.

Šestistupňová převodovka (C514) v kombinaci s motorem 1,4 o výkonu 78 koní

Tato převodovka se vyznačuje zvýšeným akustickým komfortem, snížením síly potřebné pro zařazení i při nízkých teplotách a zvýšenou přesností řazení. Tyto výhody nabízí převodovka C514 (příčná konfigurace s dvěma hřídelemi v kaskádové konfiguraci a diferenciálem) díky následujícím vylepšením: rychlosti, synchronům, systému mazání, vnitřnímu spojování rychlostí a kontrole spojky.

V kombinaci s motorem 1,4 o výkonu 78 koní poskytuje nejnovější šestistupňová převodovka točivý moment 125 Nm. Materiály vysoké kvality, vylepšený diferenciál se zvětšenými zkosenými převody a speciální spojení s převodovkou zajišťují nejvyšší spolehlivost. Výsledkem je perfektní ovladatelnost převodovky, tiché řazení a nízká hmotnost.

Šestistupňová převodovka (M32) kombinovaná s dieselovým motorem 1,6 JTDM a benzínovým turbo motorem 1,4

Tato převodovka se vyznačuje zvýšeným akustickým komfortem, snížením síly potřebné pro zařazení i při nízkých teplotách a zvýšenou přesností zařazení. Tyto výhody nabízí převodovka M32 (příčná konfigurace s dvěma hřídelemi v kaskádové konfiguraci a diferenciálem) díky následujícím vylepšením: rychlosti, synchronům, systému mazání, vnitřnímu spojování rychlostí a kontrole spojky.

Šestistupňová převodovka byla navržena tak, aby snesla vysoké hodnoty točivého momentu (320 Nm). Tím je ideálním řešením k vysoko výkonnostním motorům: 1,6 JTDM o výkonu 120 koní a benzínovému turbomotoru 1,4 o výkonu 155 koní. Převodovka je také vybavena omezovačem, který zabraňuje nechtěnému zařazení zpětné rychlosti a zlepšuje zařazení páté a šesté rychlosti.

Bezpečnost na vrcholu třídy

Vůz Alfa Romeo MiTo byl navržen tak, aby obdržel nejvyšší hodnocení v pasivních i aktivních bezpečnostních testech. Úroveň celkové ochrany činí z tohoto modelu jeden z nejbezpečnějších vozů na světě. Je třeba dodat, že model prošel nejnáročnějšími crash testy a již dnes splňuje návrhy na budoucí evropské normy.

Avantgardní technologie ve prospěch aktivní bezpečnosti

K zajištění aktivní bezpečnosti je nový model vybaven některými z nejsofistikovanějších elektronických prvků, které kontrolují dynamický výkon vozu (od brzdného systému po trakci) a posouvají jeho dynamické možnosti ještě výš. Tyto prvky byly vyvinuty pomocí simulací a pečlivého testování na trati s cílem zajistit maximální potěšení z řízení. Nejsou rušivé pro řidiče, ale naopak zvyšují bezpečnost.

Brzdový systém

Elektronicky řízený hydraulický systém na vozu Alfa Romeo MiTo kombinuje dva křížené nezávislé okruhy kontroly brzd. Tím je velmi efektivní a garantuje rychlé a plynulé brzdění na minimální brzdné dráze. Každá verze motoru má odpovídající systém (odpovídající hmotnosti a výkonu vozu): model s motorem 1,4 o výkonu 78 koní je vybaven ventilovanými brzdovými kotouči o rozměru 257 mm a železnými plovoucími čelistmi s jedním pístem o poloměru 54 mm na přední nápravě. Zadní brzdové kotouče jsou plné (o poloměru 251 mm) s hliníkovými čelistmi s jedním pístem o poloměru 38 mm.

Oduševnělý vůz Alfa Romeo MiTo s benzínovým turbomotorem 1,4 o výkonu 155 koní je vybaven ventilovanými kotouči a monoblokovými čelistmi se čtyřmi písty na předních kolech. Zadní brzdy jsou plné (o poloměru 251 mm) s plovoucími čelistmi. Je třeba zdůraznit, že u této motorizace použití monoblokové čelisti na předních kolech zvyšuje tuhost čelisti, aniž by zvyšovalo celkovou váhu brzdy, čímž zajišťuje vyšší výkonnost brzd, zejména při sportovním řízení.

Turbomotorová verze je vybavena ventilovanými brzdovými kotouči o rozměru 281 mm a železnými plovoucími čelistmi s jedním pístem o poloměru 57 mm na přední nápravě. Zadní brzdy jsou plné (o poloměru 251 mm) s hliníkovými čelistmi s jedním pístem o poloměru 38 mm.

ABS a EBD

Kromě vysoce výkonného brzdného systému disponuje MiTo i jedním z nejpokročilejších systémů ABS (protiblokovací brzdový systém) v současnosti. Ten obhospodařuje 4 aktivní senzory a hydraulickou kontrolní jednotku s 12 solenoidy. Systém ABS je doplněný o vestavěný systém EBD (Electronic Brakeforce Distribution): ten rozděluje brzdnou sílu mezi všechny čtyři kola v závislosti na momentálních podmínkách přilnavosti jednotlivých kol a stavu brzdového obložení a zamezuje zablokování kol. Tím zvyšuje ovladatelnost vozu, výkonnost brzd a zabraňuje jejich přehřátí.

VDC (Vehicle Dynamic Control)

VDC je originální interpretace systému ESP (Electronic Stability Program) ve stylu Alfa Romeo. Systém zasahuje při extrémních podmínkách, kdy je ohrožena stabilita vozu a napomáhá řidiči udržet vůz pod kontrolou. Je to sportovní prvek, který umožňuje výjimečnou přilnavost. Umožňuje řidiči plnou kontrolu nad vozidlem dokud jsou podmínky normální a zasahuje až před kritickými okamžiky.

Systém MSR (Motor Schleppmoment Regelung) zasahuje, když se prudce podřadí v podmínkách nízké přilnavosti: potlačuje brzdný moment motoru a zabraňuje tím proklouznutí kola v důsledku jeho zablokování. K dosažení tohoto efektu systém nepřetržitě kontroluje přilnavost pneumatiky jak v podélném, tak bočním směru. Pokud má vůz jít do skluzu, MSR zasáhne a navrátí vozu směr a stabilitu. K tomu využívá senzory, které snímají směrovou výchylku vozu v jeho vertikální ose, boční zrychlení vozu a úhel řízení daný polohou volantu (který určuje směr jízdy). Následovně porovnává tato data s daty generovanými počítačem a určuje pomocí náročného matematického algoritmu, zda vůz zatáčí v mezích přilnavosti nebo zda-li pření nebo zadní část je na pokraji smyku (nedotáčivost nebo přetáčivost).

Do správné trajektorie systém navrací vůz pomocí momentu směrové výchylky do opačného směru skluzu zabrzděním příslušného kola (vnitřního nebo vnějšího) a snížením výkonu motoru (pomocí plynu). Toto je klíčová vlastnost systému vymyšleného inženýry Alfa Romeo. Působí na brzdy progresivně, aby zajistil co nejplynulejší výsledek (a aby řízení nebylo narušeno). Snížení výkonu motoru je kontrolováno, aby se zajistil výjimečný výkon a skutečné potěšení z řízení za všech podmínek.

ASR (Anti Slip Regulation)

Systém ASR (Anti Slip Regulation) je integrovanou součástí systému VDC. Optimalizuje trakci při všech rychlostech pomocí kontroly brzd a motoru. Nejprve vypočítává prokluz na základě rychlosti otáčení kol vypočítané senzory systému ABS a následně aktivuje dva rozdílné kontrolní systémy k navrácení přilnavosti. V případě přílišné síly, díky které obě hnací kola proklouznou (například v situaci aquaplaningu nebo při zrychlení na nezpevněné vozovce, na sněhu nebo na ledu), systém sníží točivý moment motoru tím, že se přivře škrtící klapka a tím se sníží průtok vzduchu. Pokud proklouzne jen jedno kolo (například vnitřní kolo při zrychlení nebo výkyv dynamické zátěže), to je okamžitě zabrzděno bez zásahu řidiče na brzdném pedálu. Výsledek je podobný efektu samosvorného diferenciálu. MiTo se tím dostane snadno z kritické situace na silnicích s nízkou přilnavostí.

CBC (Cornering Brake Control)

Systém CBC (Cornering Brake Control) zasahuje, když vůz zatáčí při plném brzdění. V takovém případě je tlak brzd rozložen na všechna kola individuálně, což zajišťuje vozu stabilitu a minimalizuje přetáčivé nebo nedotáčivé chování.

DST (Dynamic Steering Torque)

Systém VDC vždy zasahuje nenápadně, protože je kombinovaný se systémem DST (Dynamic Steering Torque), aktivním elektronickým prvkem, který provádí korekce automaticky a zároveň kontroluje přetáčivost na povrchu s nízkou přilnavostí. Tím systém DST zvyšuje jednak bezpečnost vozu, jednak jeho ovladatelnost. Za všech podmínek řízení prvek navrhuje řidiči správný manévr a umožňuje tak výjimečnou přilnavost a tím navozuje pocit bezpečí. To je zajištěno neustálou interakcí s posilovačem řízení (který generuje impulsy do volantu) a systémem VDC. DST provádí korekce automaticky, pomáhá udržet kontrolu nad vozem a zajišťuje, aby systém VDC zasahoval s citem.

Systém DST je zvláště užitečný v případě přetáčivosti, protože usnadňuje nejvhodnější manévr k zajištění kontroly nad vozem za všech podmínek. Funkce MCF (Mu-Split control function) zasahuje v případě povrchu s rozdílnou přilnavostí (například v zimě, kdy jsou často dvě kola na ledě a ostatní dvě na asfaltu). V tomto specifickém případě systém DST zabezpečí automatické protisměrné otočení volantu, což umožňuje udržet kontrolu nad vozem (aby nešlo do otočky) a též zabrzdění na nejkratším možném úseku (brzdná dráha je snížena o 10 %). V případě sportovní jízdy, pokud systém zjistí vyšší boční zrychlení (přesahující 0,6 g), zasáhne zvýšením odporu volantu. Tím poskytne výrazný pocit kontroly nad vozem v zatáčkách, zejména při vysokých rychlostech.

HBA a Hill-holder

Škála vybavení vozu Alfa Romeo MiTo je doplněna o systém HBA, elektronický hydraulický asistent brzd, který automaticky navýší tlak v brzdném okruhu během nouzového brzdění. Nakonec je tu systém Hill-holder, který udržuje tlak na brzdy po uvolnění brzdového pedálu na několik sekund, aby usnadnil rozjezd do kopce a zabránil couvnutí.

Q2 Electronic

Dalším specifickým prvkem vozu MiTo je nový systém Q2 Electronic, který zvyšuje rozdělení točivého momentu na kola, tím garantuje zejména výjimečné chování v zatáčkách, a činí vůz bezpečnějším a zábavnějším při sportovním řízení nebo při nízké přilnavosti vozovky. Systém Q2 Electronic je založen na principu plného využití brzdného systému, který pod kontrolou prvku VDC vyvíjí typ chování velmi podobného diferenciálu s omezenou svorností (jinými slovy systém Q2 Electronic simuluje elektronicky přítomnost samosvorného diferenciálu). V případě zrychlení v zatáčce přední brzdový systém působí na vnitřní kolo, aby zvýšil trakci na vnějším kole (které nese nejvyšší zátěž) a tím rozděluje točivý moment na přední kola a to dynamickým a spojitým způsobem, v závislosti na stylu řízení a stavu povrchu vozovky.

Systémy a prvky pro úplnou ochranu

mito airbagyBylo provedeno sto simulací na „HyGe slide“, pět set crash testů a dvě stě testů na komponentech a subsystémech. Tato čísla demonstrují pevnou vůli značky Alfa Romeo učinit z vozu MiTo jeden z nejbezpečnějších vozů nejen ve své třídě, ale i všeobecně. Z hlediska pasivní bezpečnosti představuje nový model tu nejmodernější technologii. Nabízí řidiči a spolujezdcům též kompletní ochranu díky 7 airbagům montovaným sériově (dva z nich jsou Multistage), tříbodovým bezpečnostním pásům s předpínači a omezovači síly a systému S.A.H.R. (Self Aligning Head Restraint), což je prvek zabraňující hypertenznímu zranění zabudovaný v hlavových opěrkách předních sedadel. Je třeba ještě zmínit ochranu pasažérů díky stavbě karosérie, dveří, příčky palubní desky, sedadel a sloupku řízení, které byly konstruovány s ohledem na jejich chování při nehodě.

Systém Air-Bag Smart 2

Úplná ochrana, chytrá ochrana. V případě čelního nárazu je ochrana pasažérů zajištěna inovativním omezovacím systémem známým jako „Air-Bag Smart 2”: ten automaticky upravuje parametry aktivace airbagů podle rozsahu nárazu. Dva přední airbagy pro řidiče a předního spolujezdce fungující odlišně než konvenční airbagy, mají dvoufázovou aktivaci. V případě mírnějšího nárazu systém otevře pouze první fázi, v případě vážnějšího nárazu otevře obě. Airbagy jsou nicméně aktivovány podle rozlišných sekvencí definovaných různými typy nárazů. V každém případě zajišťuje lemování uvnitř airbagu maximální rozměr a airbag je co nejméně invazivní pro pasažéra. Přední airbag pro spolujezdce může byt deaktivován manuálně (pomocí menu na kontrolním panelu) tak, aby se dala připoutat dětská sedačka v opačném směru jízdy (předpínač zůstává aktivní).

Senzory systému „Air-Bag Smart 2” kontrolují též aktivaci předpínačů bezpečnostních pásů. Vůz MiTo je vybavený předními bezpečnostními pásy s předpínačem a omezovačem síly. V případě nárazu elektronicky ovládaný pyrotechnický předpínač smotá během několika nanosekund pás tak, aby pevně svíral tělo.

Kontrolní jednotka a senzory

Vůz MiTo je vybaven nejvyspělejšími dostupnými prvky pasivní ochrany. Ty jsou řízeny sofistikovaným „nervovým systémem“, který je kontrolován elektronickou jednotkou. Tato kontrolní jednotka sbírá signály od jednotlivých senzorů umístěných vně i uvnitř vozu a rozhoduje, kolik prvků a které z nich by měly zasáhnout.

Proto je systém označován jako inteligentní. V případě, že pasažér není v nebezpečí nárazu do stěn, bez ohledu na případný náraz vozu, se systém neaktivuje. Reaguje na pohyby, které nejsou následkem nárazu. Systém funguje i když přestane fungovat elektrický systém v celém voze. Toho všeho bylo možné dosáhnout použitím sofistikovaných operativních systémů a detekčních terminálů: CSA (Crash Severity Algorithm), který rozpoznává vážnost nárazu a kontroluje přední multifázové airbagy, nebo senzorem, který zjišťuje přítomnost sedícího a v případě potřeby ho upozorní na zapnutí bezpečnostního pásu díky zvukové a vizuální signalizaci na kontrolním panelu. Patří sem i dvousměrné akcelerometry, které umocňují funkci satelitních senzorů umístěných v centrálních sloupcích, a zajišťují tak včasnou působnost bočních a okenních airbagů v případě bočního nárazu.

V neposlední řadě je vůz MiTo vybaven decentralizovaným senzorem pro detekci předního nárazu ECS (Early Crash Sensor). Tento extra prvek je umístěn na přední struktuře vozu a umožňuje kontrolní jednotce aktivovat přední airbagy rychleji. Oproti konvenčním systémům tento prvek umožňuje airbagu plně se nafouknout ještě před tím, než je tělo řidiče a spolujezdce vymrštěno na volant nebo na palubní desku.

Okenní a boční airbagy

Tyto airbagy se aktivují podél oken, aby ochránily hlavy cestujících v případě bočního nárazu. Oproti jiným řešením zajišťují okenní airbagy montované na vozu MiTo vyšší ochranu, protože se vždy rozvinou do správné polohy, rychleji se nafouknou a jsou méně invazivní pro pasažéry. Otevírají se shora dolů a nepředstavují riziko sekundárního zranění rukou pasažérů.

Spolehlivě chrání hlavy pasažérů na předních i zadních sedadlech, protože se rozbalí po celé délce okna a zajišťují ochranu i při převalení. Dva airbagy (jeden napravo a jeden nalevo) jsou umístěny pod střešními sloupky, kde jsou složeny v uzavřené přihrádce. Ve vhodném okamžiku se kryt otevře a umožní airbagům se spustit a rozvinout se.

Vůz MiTo je vybaven dvěma bočními airbagy umístěnými uvnitř opěradla sedadla, které chrání pánev a hruď pasažérů i v případě, kdy vůz dostane náraz z boku. Toto umístění zajišťuje lepší ochranu cestujících bez ohledu na jejich výšku, pozici sedu a upravení sedadla.

Kolenní airbag řidiče

Prostor pod volantem, který je typicky nejnebezpečnějším pro kolena, je zabezpečen kolenním airbagem a neobvyklým umístěním startéru.

Ochranná sedadla

Zvláštní pozornost byla věnována sedadlům, která sehrávají základní roli při ochraně pasažéra při čelních, bočních i zadních nárazech. Požadavky na sedadla Alfa Romeo přesahují běžné evropské standardy. Sedadla byla vyvinuta tak, aby vyhovovala nejpřísnějším standardům vyžadovaným trhem. Krom jiného jsou přední sedadla vozu MiTo vybavena systémem S.A.H.R. (Self Aligning Head Restraint), který upravuje polohu hlavové opěrky tak, aby zůstala v kontaktu s krkem pasažéra a v případě nárazu zamezila hypertenzi.

Indikátor nouzového zastavení

Vůz MiTo přichází s novým důležitým prvkem i na poli preventivní bezpečnosti: systémem oznamujícím nouzové zastavení automaticky spuštěnými indikátory změny směru. Podmínkou aktivace systému je, když při rychlosti vyšší než 50 km/h dojde ke zpomalení vyššímu než 7 m/s2, je sešlápnut brzdový pedál a řidič nezapne výstražná světla sám.

Analyzátory dechu Alfa Romeo pro odpovědné řízení

Zákazníci Alfa Romeo MiTo si mohou objednat sadu se třemi testy na alkohol značky Alfa Romeo. Cílem je podpora uvědomění veřejnosti, a zejména mládeže, že bezpečí na silnici, prevence nehodovosti a osvěta má strategickou důležitost a je nedílnou součástí moderní společnosti. Značka Alfa Romeo stojí v čele mnoha kampaní, které podporují tuto ambiciózní a hluboce lidskou snahu. V červenci 2007 například Alfa Romeo zahájila dlouhodobou informační kampaň o rizicích pití alkoholu před usednutím za volant. Kampaň byla spuštěna v létě, kdy mladí lidé pod vlivem alkoholu způsobují nejvíce nehod. Při kampani byl použit obrázek otvíráku na lahve, který svým tvarem připomíná člověka. Poblíž je červená skvrna. Tento záměrně silný vizuální efekt byl doplněn sloganem: „Potěšení z příjemného pití. Potěšení z řízení. Alfa Romeo je obě podporuje. Ale nikdy současně.“ Výzva značky Alfa Romeo k zodpovědnému řízení byla zviditelňována v Itálii a Evropě pomocí spanilých jízd vozů Alfa Romeo a rozdávaných tiskovin.

Pohodlí na palubě

Kromě uspokojení z řízení musí Alfa Romeo nabízet pohodlí uvnitř. To znamená, že musí poskytovat takové technologie, které řidiči i spolujezdcům zajišťují nejvyšší akustický a klimatický komfort, jehož výsledkem je pocit pohodlí. Oproštění od všech vibrací Alfa dosahuje pečlivou zvukovou izolací a výjimečnou torzní a ohybovou tuhostí karoserie.

Automatický kontrolní systém dvouzónové klimatizace, sofistikované rádio a volitelně také Bose® Sound System, ještě umocňují pocit komfortu.

Další vymožeností vnitřního vybavení, které lze přiobjednat, je například telematické a satelitní navigační zařízení.

Klimatizace

Klima uvnitř vozu je jedním z určujících faktorů komfortu během jízdy. Je velmi důležité pro preventivní bezpečnost, protože teplota, vlhkost a větrání ovlivňují řidičovo pohodlí a tím jeho či její ostražitost. Zároveň jsou topení a ventilační systém zárukou odmlžování předního skla a bočních oken.

Z těchto důvodů se nový model vyrábí se dvěma klimatickými kontrolními systémy: manuálním kontrolním systémem a automatickým dvouzónovým systémem.

Především dvouzónový systém svým elektronickým kontrolním zařízením automaticky kontroluje teplotu, přísun vzduchu, cirkulaci vzduchu, aktivaci kompresoru a recirkulaci.

Tento systém zároveň zajišťuje ekvivalentní kontrolu teploty. Speciální čidla zaznamenávají vnitřní a vnější teplotu. Tím poskytují příjemný pocit cestujícím, tzn. že výměna energie mezi lidským tělem a prostorem pro cestující, která je ovlivněna vlhkostí a teplotou, je regulována přísunem vzduchu.

Další čidlo, které je umístěno uprostřed předního skla, zaznamenává sluneční záření dopadající na auto a úhel, ve kterém paprsky pronikají do vnitřku vozidla. Tím zaznamenává možnost nadměrného zvýšení teploty uvnitř vozidla a včas informuje klimatický kontrolní systém. Automatický dvouzónový klimatický systém umožňuje nastavit dvě rozdílné teploty a odlišný přísun vzduchu na pravé a levé straně zvlášť.

Rádio a Hi-Fi systém

Velmi atraktivní audio balíček nového modelu nabízí rádio a dvě provedení zvukového systému. Je třeba zdůraznit, že model Alfa Romeo MiTo nabízí dvojitý volič kanálů, který může být na přání instalován s dvojitou anténou poskytující lepší příjem až o 80 %.

První provedení je doplněno šesti reproduktory (dva 40W basové, dva 40W širokopásmové a dva 30W vysokotónové), zatímco druhé provedení má 8 reproduktorů (čtyři 40W basové a čtyři 30W). U obou provedení je specifikace systému a uspořádání reproduktorů pečlivě přizpůsobeno interiéru.

Rádio je vybaveno CD a mp3 přehrávačem, harmonizuje s palubní deskou a je uživatelsky příjemné. Je umístěno v horní části palubní desky (správné umístění pro řidiče), ale zároveň je přístupné i spolujezdci. Samozřejmostí je, že se dá zároveň ovládat i tlačítky na volantu.

Součástí rádia je také RDS (Radio Data Systém), TA (dopravní zprávy), PTY (kód používaný rádiovými stanicemi oznamující druh muziky, kterou hrají, takže přijímač může automaticky vybírat typ muziky, kterou poslouchající preferuje). Při každém zapnutí rádia zůstává hladina zvuku stejná, jako byla při předchozím vypnutí, přičemž jiné zařízení automaticky zajišťuje přizpůsobování hlasitosti rychlosti vozidla.

Pro osobní nastavení zvukových parametrů si cestující může vybrat mezi sedmi programy. Samozřejmostí je, že veškeré informace jsou okamžitě a čitelně zobrazeny díky velkému displeji. A konečně, Alfa Romeo MiTo rádio může být připojeno na Blue&Me™ systém a Bose® Sound System.

Zvukový systém Bose ®

Zvukový systém Bose®, vyrobený pro Alfu Romeo americkou společností Bose, lídrem v Hi-Fi zvukovém sektoru, poskytuje cestujícím výjimečně kvalitní poslech za jakýchkoliv silničních podmínek.

Hi-Fi systém, který má výkon o síle 690W (345W normální výkon), je sestaven z osmi reproduktorů a subwooferů s čtyř-kanálovým zesilovačem (maximální výkon 320W).

Zvukový systém Bose® poskytuje stejné emoční dojmy jako živá hudba. Systém nabízí realistickou reprodukci s jasnými vysokými a plnými basovými tóny. Nesklouzává do nerealistických zvuků, které mohou být na počátku líbivé, které jsou ale po dlouhém poslouchání pro cestující únavné. Toho je dosaženo čtyřmi 6,5″ reproduktory pro pásmo středních vln, umístěnými v panelech předních dveří a v bočních panelech zadních dveří, a čtyřmi doplňkovými vysokotónovými reproduktory určenými pro pásmo krátkých vln, umístěnými v předních sloupcích a v zadním sedadlovém panelu.

Telematické systémy a satelitní navigace

Alfa Romeo MiTo je nositelem nové technologie nejen pokud jde o motory, ale také pokud jde o elektronické systémy, které používá, aby zajistily komfort a pohodlí v kabině pro cestující. Nejlepším příkladem je systém „Blue&MeTM“, který u tohoto modelu přináší významné nové prvky umožňující větší potěšení z hudby. Zákazníci si mohou svůj vůz také vybavit extrémně výkonným piktogramovým navigačním systémem „Blue&MeTM Nav“, který zároveň umožňuje zakoupení jednoduchého, užitečného on-line systému za nejlepší cenu na trhu. Další možností je „Blue&MeTM MAP“, multifunkční přenosný navigační systém vyvinutý společností Magneti Marelli.

Blue&Me and Blue&Me Nav

Vůz Alfa Romeo MiTo může být vybaven systémem „Blue&Me“ (nebo také verzí s Nav), inovačním systémem vyvinutým se spolupráci společností Fiat Group Automobiles a Microsoft. „Blue&Me“ přináší novou formu komunikace, informovanosti a zábavy a tím zkvalitňuje čas strávený na palubě vozu.

Užívání tohoto zařízení je velmi jednoduché. Umožňuje řidiči bezpečně a jednoduše uskutečňovat telefonické hovory a poslouchat hudbu během jízdy. Díky technologii Bluetooth® může řidič komunikovat z auta s okolním světem při použití dalších osobních zařízení, jako je mobilní telefon nebo notebook.

 Blue&MeTM je koncipován tak, aby byl vždy schopen držet krok s časem, jako i jinými standardními zařízeními. Fiat Group Automobiles a Microsoft, za podpory Magneti Marelli, dále nabízí rozhraní, které je přizpůsobitelné většině typů mobilních telefonů, hudebních přehrávačů a dalších osobních přístrojů a tím umožňuje odbourat používání současných nákladných a nepružných hardwarů. Neustále udržuje krok s technickými inovacemi trhu a zaručuje perfektní propojení s vozem. To vše za velmi dostupnou cenu. Systém Blue&MeTM zároveň zaručuje nejvyšší bezpečnost a snadné používání. Díky plně integrovanému systému hlasové kontroly s tlačítky na volantu a informacemi na displeji palubní desky, může zákazník použít mobil s technologií Bluetooth® i v případě, že jej má v kapse či tašce, aniž by pustil volant. Za zmínku stojí i pokročilý systém hlasového rozpoznání umožňující okamžitou interaktivitu bez předběžného nastavování, a který dokonce přečte textovou zprávu.

V modelu Alfa Romeo MiTo dovršuje Blue&MeTM další krok vpřed přidáním nových funkcí, které dokládají výjimečnou flexibilitu platformy.

Propojením systému přes port USB je možné poslouchat hodiny hudby ve formátech MP3, WMA a WAV, nahrané v mobilech, přehrávačích MP3 nebo na klíči USB. Široká kompatibilnost umožňuje přehrávat hudební soubory z i-Podu ve formátu AAC, které se ukládají na hard disk a neporušují se tak autorská práva (DRM). A něco navíc. K většímu pohodlí cestujících zobrazuje Alfa Romeo MiTo Blue&MeTM informace o hrané hudbě na displeji rádia (dříve byly zobrazovány na kontrolním panelu).

Majitelé vozu Alfa Romeo MiTo si také mohou vybavit své auto systémem Blue&MeTM Nav, který zahrnuje navigační soupravu skládající se z USB klíče obsahujícího soubor map a zálohový CD disk, a který může být použit i k přenosu map na osobní MP3 přehrávač. Klíč Nav je přímo spojen s navigačním menu, ke kterému je zároveň přístup tlačítky na volantu a hlasovým přijímačem. Vsunutí klíče USB spouští navigaci. Cíl cesty je vložen uvedením prvních písmen adresy pomocí ovladačů na volantu, které může být doplněno hlasovými příkazy.

Stejně jako ostatní informace, navigační detaily se zobrazují na kontrolním panelu auta: cílová adresa, piktogramy určující směr, informace o příjezdu, a zajímavosti doplněné konvenčními hlasovými instrukcemi z reproduktorů poskytujícími informace o příštím odbočení. Oproti běžným zařízením (které neumožňují zároveň navigaci a poslech hudebních CD disků pokud není instalovaný zásobník na CD), Blue&MeTM Nav umožňuje s hravou jednoduchostí jak navigaci, tak poslouchání hudby na přehrávači a ještě k tomu možnost připojení mobilu. Použitím navigačního programu na osobním počítači s pomocí zálohového CD disku je možné uložit na klíč USB dodatečně zakoupené mapy několika zemí. V takovém případě je možné vybrat celou zemi (např. Itálii, Francii, Německo, atd.) nebo předdefinovat její část (například severní/střední/jižní Itálie), nebo dokonce region složený z map území více států (například severní Itálie a Švýcarsko nebo Rakousko a jižní Německo).

 

Nové služby dostupné s Blue&MeTM NAV

Alfa Romeo MiTo nabízí on-line služby vyvinuté ve spolupráci se společností Telecom Italia a dostupné v systému Blue&MeTM Nav („SOS Emergency“, „Info and Drive Me“ a „InSure“), které si klient může volně aktivovat (tyto služby nejsou funkční na českém trhu).

„SOS Emergency“: služba SOS Emergency, která je dostupná 24 hodin denně a 365 dnů v roce, je aktivována stisknutím tlačítka SOS: hlasová a textová zpráva o poloze vozu je odeslána do operačního centra. Ať je zákazník v jakékoli zemi, jsou operátoři call centra schopni řidiči pomoci v jeho jazyce.

Tato služba je také automaticky aktivována v případě spuštění airbagu. Vůz je rychle lokalizován a silniční a zdravotní asistence je k dispozici. SOS může být též použito v případě nevolnosti nebo nebezpečí. Tyto služby jsou zdarma během záruční doby vozu (po jejím skončení jsou k dispozici za roční poplatek).

„Info and Drive Me“: informace pro řidiče. Kdekoliv se bude posádka vozu nacházet, vždy snadno obdrží asistenci v podobě aktuálních informací o dění, dopravní situaci, restauracích, kinech, nočním životu a mnoho dalších inspirativních rad a pokynů. To vše v ne méně než pěti evropských zemích: Itálii, Francii, Velké Británii, Německu a Španělsku. Stlačením tlačítka INFO je řidič propojen s operátorem, který odpoví na všechny otázky či na přání zašle souřadnice vybraného cíle do navigačního systému (v takovém případě zařízení automaticky vypracuje odpovídající trasu).

Služby INFO jsou „pay per use“ (to znamená, že náklady se odvíjejí od délky hovoru s call centrem) a nejsou podmíněny předplatným, což je důležitý prvek tohoto systému: cena je 2,40 centů za sekundu (1,44 euro/min), plus 30 centů za každý zodpovězený telefonát.

„InSure“: slevy na pojištění. Díky satelitnímu lokalizačnímu systému a dohodám s většinou pojišťovacích společností je možné získat slevy na pojištění na občanskoprávní odpovědnost (do 20 %) a také na požární pojištění a pojištění proti krádeži (do 50 %). Pokud je vůz odcizen, je možné jej vysledovat.Je též možné zjistit kolik kilometrů vozidlo ujelo a na základě toho vybrat ad hoc nejvýhodnější pojistku tak, aby odpovídala skutečným zvykům a požadavkům zákazníka.

Blue&MeTM MAP: multifunkční přenosný navigační systém

Dalším krokem ve vývoji Blue&MeTM systému bude u vozu Alfa Romeo MiTo možnost vybavit vůz systémem Blue&MeTM MAP, multifunkčním přenosným navigačním systémem vyvinutým ve spolupráci se společností Magneti Marelli, lídrem v oblasti navigačních systémů.

Díky charakteristickému originálnímu designu a inovativnímu způsobu zakomponování do vozu vytyčuje Blue&MeTM MAP nové hranice na trhu příručních navigačních systémů. Zároveň je bezpečný a jednoduše použitelný díky vysoké úrovni integrace z hlediska elektricko-manuálního i z hlediska propojení.

Tato nová aplikace nabízí mnoho výhod. Umožňuje přímé spojení mezi přenosným navigačním systémem a vozidlem přes systém Blue&MeTM. Kromě satelitní navigace nabízí Blue&MeTM MAP navíc multimediální funkce, jako je přehrávání hudby a zobrazování filmů nebo fotografií.

Dalším specifikem tohoto zařízení je jeho mechanické a elektrické začlenění do vozu. Společnost Alfa Romeo promyšleně navrhla integraci a optimální pozici tohoto nového zařízení do palubní desky tak, aby zajistila jednoduchou instalaci a odnímatelnost.

Nový přenosný navigační systém používá bezdrátové propojení s Blue&MeTM tak, že přenos informací je naprosto bezpečný a s maximálním komfortem. Mezi výhody patří přesnější navigace než je u běžného přenosného zařízení nebo možnost navigace v tunelech či oblastech, kde je příjem přes GPS obtížný. Zároveň umožňuje využívání a jednoduché ovládání zvuku, rádia, CD, telefonu a navigačních zdrojů současně.

Sdílet článek:

Více na webu Alfa Romeo

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018