Alfa Romeo 159 MY 08

12. 5. 2008

O tomto autě jsme už informovaly během našeho uživatelského „testu“ před měsícem. Dnešní pohled z pera odborníků hovoří detailně o tom, čím se modely pro letošní rok mohou pochlubit:

Design

Alfa 159 MY 08 je exkluzivní limuzína, která kombinuje rafinovaný italský styl se sportovní elegancí Alfy Romeo. Naopak Alfa 159 Sportwagon MY 08 ztvárňuje pojetí italského stylu, výkon a obsluhu skutečně sportovního vozu, k čemuž přidává flexibilitu použití a všestrannost využití prostoru, který je prestižním kombi vlastní.

interiér ar 159Pokud jde o styl, dotkly se nejviditelnější změny vnitřního prostoru, který je dnes ještě elegantnější a exkluzivnější. Úpravy, které provedlo Centro Stile Alfa Romeo, se týkaly ciferníků přístrojové desky (nyní v barvě titanu) a celého interiéru, který je ve verzích Sport a TI přitažlivě černý. Přístrojový panel má modernizovaný design. Další novinku nalezneme ve středu přístrojové desky, kde vyniká multifunkční displej rádia a navigace, která se vyznačuje novým uživatelsky přátelským designem. V dolní části se nachází ovladače automatické dvouzónové klimatizace, které jsou nyní ještě ergonomičtější a snadněji použitelné.

Za pozornost stojí také nová sedadla (přední i zadní), která svým sportovním charakterem zaručují lepší usazení, komfort a větší pohodlí než dříve. Tyto trumfy jsou navíc umocněny v provedení TI sportovními sedadly, která jsou nyní kromě černé k dispozici i v barvě kůže a která nadále halí a zdobí logo Alfa Romeo vyšité na hlavových opěrkách. Posledními novinkami Alfy 159 MY 08 a 159 Sportwagon MY 08 je zavedení zadního loga se systémem „push“ pro okamžité a bezpečné otevření úložný prostor ar 159zavazadlového prostoru a také zavedení technické látky – mikroděrovaného Alfatexu (pro verze Distinctive). Pro model Sportwagon je také exkluzivně navržen systém Fix&Fold, který snadným a rychlým sklopením zadních sedadel umožňuje vytvořit rovnou nakládací plochu.

Zvláštní pozornost si zaslouží nové provedení Sport, které rozšiřuje řadu modelu 159 (limuzíny a Sportwagon). Jasná sportovní charakteristika je zvnějšku dána exkluzivními slitinovými 17” koly se specifickým designem s 5 paprsky (v kombinaci s pneumatikami 225/50). Uvnitř naopak vyniká sportovní volant včetně ovládání rádia, hlavice řadicí páky potažená kůží s černým prošitím a nová sportovní sedadla potažená černou látkou Alfatex na obšívce a látkou Floccato se sportovní osnovou na sedací části. Tato látka je nabízena v černé a červené barvě. Kromě toho je ve sportovním duchu v černé barvě také střecha, zadní odkládací plocha a krytí výztuh, zatímco ciferníky jsou z kartáčovaného hliníku a přístrojový panel má nový sportovní design. Nové provedení Sport se také pyšní velmi bohatou sériovou výbavou, což dokládá dvouzónová klimatizace, mlhová světla, systém VDC a inovativní Blue&MeTM systém. Tento systém umožňuje za jízdy jednoduše a bezpečně telefonovat a poslouchat hudbu díky systému handsfree s hlasovým ovládáním a technologii Bluetooth® (zařízení je vybaveno rovněž USB portem, který umožňuje připojit jakékoli digitální zařízení).

Nová řada zavádí mimo jiné tři nové barvy karosérie (ledově bílou, krystalicky modrou a indigově šedou) a tři nevídané typy slitinových ráfků (jedny 16” a dvě 17” se sportovním či elegantním designem).

Novinky na poli pohonů a mechaniky

U nových verzí Alfy 159 MY 08 debutují dvě novinky. Na poli bezpečnosti je to u všech verzí sériově dodávaný, zcela nový elektronický Q2 systém. Vedle toho je zaveden motor 3.2 V6 o výkonu 260 k s předním pohonem (dosud k dispozici pouze u Q4), který umožňuje dosáhnout rychlosti 250 km/h.

Alfa 159 MY 08 a 159 Sportwagon MY 08 mimoto zaručují nekompromisní stabilitu na vozovce. Je to zásluhou velice přesného řízení a zavěšení použitého u obou automobilů. Vpředu je to čtyřprvková lichoběžníková přední náprava, která umožňuje dosáhnout maximální boční stability, velké účinnosti a přesnosti reakce řízení a vynikajícího přenosu hnací síly na vozovku. Vzadu je to náprava typu McPherson se dvěma spodními příčnými rameny a podélnou vzpěrou, která zajišťuje, že je automobil extrémně stabilní při manévrování ve vysoké rychlosti a velmi agilní v kombinovaných náročných terénech, jak se od skutečně sportovního vozu očekává. Ve verzi 3.2 V6 je také navržen stálý integrální pohon Q4 se třemi diferenciály (středový je samosvorný Torsen C, který staticky rozděluje točivý moment v poměru 57 % zadním kolům a 43 % předním kolům).

ar 159 my 08 sportwagonPoslední novinkou řady 2008 je optimalizační úprava uplatněná na konstrukci modelu. Technici totiž přepracovali proces výroby určitých komponentů obou automobilů (limuzíny i verze Sportwagon) za účelem vylepšení jejich komfortu, dynamiky a skutečné spotřeby pociťované zákazníky v různých užitných situacích. V současné době jsou například slitinová kola v porovnání s předcházejícím řešením odlehčená, vyrobena pomocí optimalizace mechanických vlastností hliníkové slitiny a technologie „flow-forming“ u velkorozměrových kol. Výztuha předního zavěšení je současně vyrobena z hliníku. Ve stejném duchu je tyč stabilizátoru dutá a čelisti předních brzd (u 4 válcových motorů) kompletně z monoblokového hliníku. Tyto úpravy spolu s určitým aerodynamickým vylepšením automobilu vedly ke snížení celkové hmotnosti automobilu o asi 45 kilogramů.

Bezpečnost nejlepšího vozu ve své třídě

Alfa 159 MY 08 samozřejmě potvrzuje mimořádnou pozornost věnovanou všem aspektům ovlivňujícím bezpečnost. Jde o pozornost, která předchozímu modelu umožnila získat prestižních 5 hvězdiček Euro NCAP. Automobily nabízí ABS včetně EBD, propracovaný VDC (Vehicle Dynamic Control), protiprokluzový systém ASR (Anti Slip Regulation), funkci HBA (Hydraulic Brake Assistance), která zasáhne v případě intenzivního brždění a jejíž aktivaci signalizuje i automatické zapnutí varovných světel, a konečně pak systém Hill Holder pro usnadnění rozjezdu do kopce. Alfa 159 MY 08 a 159 Sportwagon MY 08 však vynáší své největší trumfy na poli pasivní bezpečnosti. Nejvýznamnějšími prvky jsou inovativní zádržné systémy (předpínač na sponě a omezovač degresivního zatížení na bezpečnostním pásu), přední sedadla se systémem proti zranění zad při nárazu a osm airbagů (z nichž vynikají airbagy určené pro kolena a boční airbagy, které jsou roztaženy po celé délce okenní plochy). K této výbavě se přidává vynikající torzní tuhost karosérie, která automobily řadí ke špici v tomto segmentu. Je toho dosaženo díky nové podlahové plošině premium, na kterou byly použity materiály nejvyšší kvality, vícevrstvé plechy a laserové svařování, a také díky mnohým úpravám na konstrukci karosérie.

Přesná odpověď na všechny požadavky

Řada 2008 nabízí širokou paletu pohonů a převodovek. K dispozici jsou zejména motor 1.8 o výkonu 140 k, tři motory JTS s dvojitým plynulým variátorem časování rozvodů (sání a výfuk): motor 3.2 V6 24v o výkonu 260 k, motor 2.2 o výkonu 185 k a motor 1.9 o výkonu 160 k se specifickým výkonem v rozmezí od 81 do 85 k/l. Všechny motory respektují životní prostředí a osvědčují se jako pohony s velmi vysokým výkonem. Zároveň co nejlépe využívají přímé vstřikování benzínu neboli zvláštní systém spalování nazývaný JTS: Jet Thrust Stoichiometric. Nabídku dieselových motorů tvoří motor 2.4 JTDM 5 válců 20v o výkonu 210 k a dva motory 1.9 JTDM o výkonu 150 k a 120 k, které jsou všechny sériově vybaveny filtrem pevných částic (DPF). Nabídku, v závislosti na motoru, uzavírá kombinace s mechanickou převodovkou s 6 převodovými stupni, automatickou převodovkou Q-Tronic a sekvenční robotizovanou převodovkou Selespeed.

Co se provedení týče, ve výbavě je dlouhý seznam systémů a zařízení nabízených sériově nebo na požádání. Ušlechtilé potahy z kůže s kompaktní povrchovou vrstvou Poltrona Frau®, třízónová klimatizace, elektrická sedadla, tempomat, 7 airbagů, systém VDC s hill holder, parkovací senzory, mapová navigace s telefonem a hlasovým ovládáním. Na přání zákazníka jsou k dispozici také TMPS (senzor, který upozorní v případě nedostatečného tlaku v pneumatikách) a nová sedadla ve sportovním provedení potažená kůží Tibet.

Nové cenové hladiny

S příchodem modelového roku 2008 přišla i úprava cen jednotlivých verzí jak u modelu Alfa 159, tak i Alfa 159 Sportwagon. Nejlevnější Alfu 159 s benzínovým motorem 1,8 MPI s výkonem 103 kW (140 k) lze nyní koupit za neuvěřitelných 599 000 Kč. Ve verzi Sportwagon je možno tuto verzi pořídit již za 559 000 Kč bez DPH včetně přestavby do kategorie N1. Na druhé straně spektra modelové řady stojí Alfa 159 TI s motorem 3,2 V6 JTS Q4 s výkonem 191 kW (260 k) za 1 144 000 Kč vč DPH. U verze Sportwagon je možný odpočet DPH, tudíž cena takto přestavěného vozidla činí 984 000 Kč bez DPH.

Nejprodávánější verze Alfa Sportwagon 1,9 JTD 16v Elegante je nyní k dispozici za 829 000 Kč včetně DPH. Do základní výbavy vozidla patří 7 airbagů, dvouzónová automatická klimatizace, ABS+EBD, ASR+VDC, HILL HOLDER, MSR, kola z lehkých slitin, audiosoustava s CD a 8 reproduktory, ovládání rádia na volantu, tempomat, světelný paket (mlhový, pachový, dešťový senzor) a jiné.

Ála Pospíšilová

Sdílet článek:

Více na webu Alfa Romeo

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018